Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Kamiq ohromila v crash testech, část ran za ni ale schytal někdo jiný
4.9.2019 | Petr Prokopec
Pravidla Euro NCAP jsou v některých ohledech skutečně kuriózní. Komisaři z Bruselu kupříkladu uznali, že jiná světlá výška má vliv pouze na čelní náraz a ne na ten boční. A tak o bezpečnosti Kamiqu informují i jiné testy.
Není tomu dlouho, co zahraniční média označila novou Škodu Kamiq za nejlepší malé SUV světa. Tento názor vycházel z prvních zkušeností za volantem, nyní jej však mladoboleslavská automobilka může podepřít také výsledky crash testů organizace Euro NCAP. Její novinka totiž získala pět hvězd a v posledním kole ohromila jedním z nejlepších výsledků. Třeba v rámci ochrany dospělých na tom byla lépe než Audi A1, které bylo taktéž v rámci tohoto kola bruselskými komisaři odzkoušeno, v případě ochrany chodců pak Kamiq válcuje nový Ford Focus či dokonce Mercedes-Benz EQC, zatímco CLA patří mezi poražené v oblasti elektronických berliček.
Je ovšem třeba dodat, že se to neobešlo bez jisté kontroverze. Euro NCAP totiž v případě mnoha aut odmítá uznat kladné body na autonomní systémy, neboť ty jsou nabízeny za příplatek a podle názoru organizace si je nekoupí dostatečné množství lidí. V případě Škody Kamiq se ovšem rozhodla, že jde pouze o zvednutý model Scala, a to do takové míry, že přistoupeno bylo pouze k jednomu dodatečnému testu, jenž by měl reflektovat jisté nuance ve světlé výšce (oba vozy dělí 37 milimetrů).
Tento postup je ve světle výše popsaných praktik Euro NCAP skutečně zarážející, neboť je velmi pravděpodobné, že rozdíl ve světlé výšce bude mít vliv jak na následky čelního nárazu, tak i toho boční. Organizace však byla jiného názor,u pročež k napichování na kůl nedošlo, stejně jako do dveří Škody Kamiq nenarazila pojízdná překážka. V těchto ohledech totiž Euro NCAP postačila data vozu, který se s malým SUV shoduje pouze v rámci šířky. Všechny ostatní dimenze má ale již odlišné.
Tím můžeme danou problematiku považovat za probranou, ostatně názor komisařů asi stěží změníme. Přikročíme tedy k samotným výsledkům, kdy Kamiq dostal 96 procent za ochranu dospělých, 85 procent za ochranu dětí, 80 procent za ochranu chodců a 76 procent za asistenční systémy. V této oblasti Škoda pokořila i již zmiňovanou dvojici Mercedesu, a to hlavně díky lepším autonomním brzdám a monitoringu jízdních pruhů, což je pro koncern VW velmi dobrá vizitka.
Testovací komisaři dále chválí ochranu posádky při nárazu celou přídí či její částí, bez ohledu na výšku posádky. Nicméně podotýkají, že u desetiletých ratolestí sedících vzadu dochází k nadměrnému tlaku na krční partie. Zvenčí se pak kritiky dočkaly spodní části předních sloupků a také krajní lemy kapoty motoru. Znovu byl pak v rámci ochrany chodců vyzdvižen systém autonomního brzdění, který dokáže detekovat chodce a předejít tak v nízkých rychlostech většině nehod.
Zbytek „účastníků zájezdu“ z tohoto kola prolétneme již jen telegraficky, přičemž za pozornost stojí hlavně úspěch SUV Korando. Jde totiž o vůbec první model SsangYongu, který se dočkal pětihvězdičkového ohodnocení. Euro NCAP samozřejmě neopomnělo dodat, že se tak stalo hlavně díky zařazení autonomních brzd do standardní výbavy. Jak jsme tedy již uvedli mnohokrát, ať je vaše auto sebepevnější, pokud nedokáže brzdit samo, nemá v Bruselu šanci. A to přesto, že se v poslední době stále častěji ukazuje, že přítomnost těchto systémů je z hlediska pravděpodobnosti účasti na nehodě kontraproduktivní.
BMW Z4 pro změnu zaujalo mimořádně dobrou ochranou chodců, za kterou stojí hlavně aktivní kapota, která se v případě srážky s pěším automaticky nadzdvihne. A opomenout nesmíme ani na Ford Focus, který se po loňské kritice vrací se zcela novým designem sedadel a hlavových opěrek. To zlepšilo ochranu posádky hlavně při nárazu zezadu, načež se hodnocení v kategorii dospělých zvedlo z 85 na 96 procent.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Kamiq
Záběry s následky jednotlivých testů Škody Kamiq
Záběry s následky jednotlivých testů Škody Scala
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Kamiq na stránkách Euro NCAP.
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva