Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká

Když se o Škodě mluví jako o české automobilce, někteří se smějí. Patří Němcům a velkou část produkce vyrábí v Číně i jiných východních destinacích. Teď k nim přibude další.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká

15.7.2019 | Petr Prokopec

Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se o Škodě mluví jako o české automobilce, někteří se smějí. Patří Němcům a velkou část produkce vyrábí v Číně i jiných východních destinacích. Teď k nim přibude další.

Není žádným tajemstvím, že Škoda již nějakou tu chvíli naráží na výrobní strop. A pokud zmíníme, že situace se začala stávat zoufalou, rozhodně nepřeháníme. Koneckonců šéf značky Bernhard Maier v jednom z nedávných rozhovorů uvedl, že mladoboleslavská automobilka by snadno prodala o 100 tisíc kusů více modelu Karoq, kdyby jej měla kde vyrobit. Hledání nové továrny se proto stalo prioritou, přičemž ještě před pár dny veškeré stopy směřovaly k Bulharsku, které stejně jako Česko nebo Německo je členem Evropské unie.

Vše ale nakonec nabralo poněkud překvapivý vývoj, neboť zelenou nakonec dostalo Turecko, které součástí EU není. Za tuto zemi u vedení firmy silně lobboval Katar, který skrze společnost Qatar Holding vlastní 14,6procentní podíl koncernu VW Group a zároveň má i 17procentní podíl na hlasovacích právech. To by sice nestačilo ani na přehlasování státu Dolní Sasko s 20 procenty a již vůbec ne na pokoření Porsche Holding (52,2 %), nicméně přesto byl Katar ve svém naléhání nakonec úspěšný.

Je otázkou, jaké důvody nakonec koncern vedly k tomuto rozhodnutí. Dá se však předpokládat, že kromě politických (Turecko je velkým spojencem Kataru, dokonce mu umožnilo vybudovat na svém území vojenskou základnu) za tím stojí i ty územní. Je totiž třeba dodat, že továrna nebude sloužit pouze Škodě, ale vícero koncernovým značkám. Vybudována pak bude v Izmiru (dříve známý jako Smyrna), kde se nachází také jedna z nejvýznamnějších bezcelních zón a především přístav zaměřený na exportování zboží.

Vybudování továrny v této oblasti je tak ve výsledku pro VW Group ekonomicky vhodnější než v Bulharsku. To ještě umocnil fakt, že Turecko vyrukovalo s řadou investičních pobídek. Když tedy šéf koncernu Herbert Diess minulý měsíc zemi navštívil a setkal se s jejím prezidentem Recepem Tayyipem Erdoğanem, byla již prakticky ruka v rukávu. Zvláště když Turecko má v rukou ještě jeden trumf nad Bulharskem, a tou je velikost vlastního trhu. S ohledem na národnostní cítění tak VW Group i Škoda mohou navýšit odbyt.

Lze pak jen dodat, že koncern by do výstavby nové továrny měl napumpomat 1,3 až 2 miliardy Eur (cca 33,26 až 51,17 miliardy korun). Pracovat by zde mělo zhruba pět tisíc lidí, montážní linky se přitom mají rozjet v roce 2022. Předpokládaná roční kapacita má činit 350 tisíc vozů, kromě Škody Karoq se zde bude vyrábět třeba takový Seat Ateca. Mimo tuto dvojici by mělo dojít i na výrobu některých modelů Volkswagenu, Audi ale prý do Turecka nezamíří.

Pro zajímavost ještě zmíníme, že v Turecku má svou továrnu také Ford. Němci přitom nedávno odstartovali spolupráci s modrým oválem, jenž se mimo jiné bude týkat také společných užitkových vozů. Ty přitom budou vyráběny právě v zemi propojující Evropu a Asii. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby i tento krok měl nakonec na rozhodnutí o nové továrně vliv. Zejména pro Volkswagen by se totiž jednalo o značné usnadnění mnohých logistických operací.


Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká - 1 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 01Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká - 2 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 02Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká - 3 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 03Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká - 4 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 04Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká - 5 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 05Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká - 6 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 06
Škoda Karoq by se od roku 2022 měla vyrábět v tureckém Izmiru, kde bude postavena nová továrna VW Group pro vícero koncernových značek

Zdroj: VW Group

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše