Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda RTO 707 Dumpling: legendární československý autobus se vrací
23.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní inkarnace autobusu Škoda 706 RTO je ze Slovenska a nabízí nejen pozoruhodný design, také cestování s ním má být mimořádně komfortní.
Leckterý čtenář si jistě ještě vzpomene na legendární autobus Škoda 706 RTO, který se vyráběl do roku 1974 a získal si značnou popularitu. Kromě době poplatného, ale i dnes zajímavého designu to také jistě bylo tím, že se vyráběl téměř dvacet let a navzdory tomu, že nevznikl zrovna v jednotkách kusů, mají dnes kusy ve skvělém stavu obrovskou cenu.
Slavnější autobus zkrátka v Československu nevznikl, a jistě i proto se slovenský designér Miroslav Dorotčín pokusil o jeho moderní inkarnaci - s lepší technikou i komfortnějším interiérem jak pro řidiče, tak i pro pasažéry. Název Dumpling, který znamená knedlíček nebo kulička, zvolil jistě kvůli tvarům, pro RTO tak typickým.
Oproti originálu je koncept Škody RTO 707 Dumpling delší, 12,5 oproti 10,7 metru, a má tři nápravy místo dvou. Také motor je umístěn vzadu, jak je u dnešních autobusů běžné. Zůstávají však oblé tvary a také v přídi starou 706 jednoznačně poznáme. Vozu také zůstaly přední dveře umístěné až za přední nápravou, z bezpečnostních důvodů ale přibyly ještě jedny úplně vzadu.
Negativně skloněné sloupky bočních oken, stejně jako horní okna ve vyvýšené střeše, si berou inspiraci z podobně legendárních dálkových autobusů americké společnosti Greyhound z 60. let minulého století. Také by díky tomuto uspořádání uvnitř jistě bylo mnohem více světla, než v autobusech či autokarech, které vídáme na silnicích dnes. Zvenčí zmiňme ještě kompletně LEDkové osvětlení nebo dělené čelní sklo s chromovanou příčkou.
Veskrze moderní je také interiér. Podle slov designéra je 707 Dumpling od základu pojatý jako dopravní prostředek spíše komfortní než hromadný - interiér pojme 28 cestujících a sedadla nejsou vedle sebe dvě a dvě, ale dvě a jedno. To znamená více místa pro každého cestujícího a také širší uličku. Více prostoru je i nad hlavou, zejména díky zvýšené střeše v zadní části autobusu. Nad hlavy si tedy pasažéři budou moci mimo jiné uložit větší zavazadla, pokud je nedají do nákladového prostoru ve spodní části autobusu.
Každý cestující má údajně k dispozici prostor srovnatelný s třídou business běžných dopravních letadel. Všechna místa jsou také vybavena stolečkem a 13" dotykovou obrazovkou, na které bude nejspíš možno si přehrát film, zobrazit polohu autobusu a další údaje o jízdě anebo se připojit na internet. Vnitřek autobusu je osvětlen LEDkami a neony s nastavitelnou nejen intenzitou, ale i barvou. U hlavních dveří jsou boxy, do kterých by bylo možno namontovat palubní bufet a úplně vzadu je i toaleta.
Pracoviště řidiče je oddělené skleněnou příčkou a palubní deska zachovává středový tunel původní 706, ale zatímco tam onen tunel ukrýval motor, zde je jen odkládací prostor. Palubní deska je čalouněná černou a béžovou kůží a obložená světlým dřevem, stejně jako zbytek interiéru. Přístrojový štít je digitální; uprostřed je hlavní displej ukazující rychlost, na menších displejích po stranách mohou být zobrazeny třeba výstupy couvacích kamer. Po pravé ruce je vidět držák na tablet i s tabletem nebo volič automatické převodovky.
Zda takovýto autobus někdy ve skutečnosti vznikne, nevíme, někdo by se tohoto nápadu musel chytit. Nestane-li se to, bude to mrzuté - tento stroj vypadá velmi zajímavě nejen designem, ale i jako prostředek k dálkovému cestování, podle autora nočním přesunům mezi metropolemi, pokud by člověk z nějakého důvodu nechtěl jet autem. Třeba se ale této myšlenky jednou někdo chytne, česká firma to nakonec být nemusí...
Škoda RTO 707 Dumpling v sobě nezapře inspiraci starou RTO 706, ale ani americkými dálkovými autobusy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 8 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry