Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda RTO 707 Dumpling: legendární československý autobus se vrací
23.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní inkarnace autobusu Škoda 706 RTO je ze Slovenska a nabízí nejen pozoruhodný design, také cestování s ním má být mimořádně komfortní.
Leckterý čtenář si jistě ještě vzpomene na legendární autobus Škoda 706 RTO, který se vyráběl do roku 1974 a získal si značnou popularitu. Kromě době poplatného, ale i dnes zajímavého designu to také jistě bylo tím, že se vyráběl téměř dvacet let a navzdory tomu, že nevznikl zrovna v jednotkách kusů, mají dnes kusy ve skvělém stavu obrovskou cenu.
Slavnější autobus zkrátka v Československu nevznikl, a jistě i proto se slovenský designér Miroslav Dorotčín pokusil o jeho moderní inkarnaci - s lepší technikou i komfortnějším interiérem jak pro řidiče, tak i pro pasažéry. Název Dumpling, který znamená knedlíček nebo kulička, zvolil jistě kvůli tvarům, pro RTO tak typickým.
Oproti originálu je koncept Škody RTO 707 Dumpling delší, 12,5 oproti 10,7 metru, a má tři nápravy místo dvou. Také motor je umístěn vzadu, jak je u dnešních autobusů běžné. Zůstávají však oblé tvary a také v přídi starou 706 jednoznačně poznáme. Vozu také zůstaly přední dveře umístěné až za přední nápravou, z bezpečnostních důvodů ale přibyly ještě jedny úplně vzadu.
Negativně skloněné sloupky bočních oken, stejně jako horní okna ve vyvýšené střeše, si berou inspiraci z podobně legendárních dálkových autobusů americké společnosti Greyhound z 60. let minulého století. Také by díky tomuto uspořádání uvnitř jistě bylo mnohem více světla, než v autobusech či autokarech, které vídáme na silnicích dnes. Zvenčí zmiňme ještě kompletně LEDkové osvětlení nebo dělené čelní sklo s chromovanou příčkou.
Veskrze moderní je také interiér. Podle slov designéra je 707 Dumpling od základu pojatý jako dopravní prostředek spíše komfortní než hromadný - interiér pojme 28 cestujících a sedadla nejsou vedle sebe dvě a dvě, ale dvě a jedno. To znamená více místa pro každého cestujícího a také širší uličku. Více prostoru je i nad hlavou, zejména díky zvýšené střeše v zadní části autobusu. Nad hlavy si tedy pasažéři budou moci mimo jiné uložit větší zavazadla, pokud je nedají do nákladového prostoru ve spodní části autobusu.
Každý cestující má údajně k dispozici prostor srovnatelný s třídou business běžných dopravních letadel. Všechna místa jsou také vybavena stolečkem a 13" dotykovou obrazovkou, na které bude nejspíš možno si přehrát film, zobrazit polohu autobusu a další údaje o jízdě anebo se připojit na internet. Vnitřek autobusu je osvětlen LEDkami a neony s nastavitelnou nejen intenzitou, ale i barvou. U hlavních dveří jsou boxy, do kterých by bylo možno namontovat palubní bufet a úplně vzadu je i toaleta.
Pracoviště řidiče je oddělené skleněnou příčkou a palubní deska zachovává středový tunel původní 706, ale zatímco tam onen tunel ukrýval motor, zde je jen odkládací prostor. Palubní deska je čalouněná černou a béžovou kůží a obložená světlým dřevem, stejně jako zbytek interiéru. Přístrojový štít je digitální; uprostřed je hlavní displej ukazující rychlost, na menších displejích po stranách mohou být zobrazeny třeba výstupy couvacích kamer. Po pravé ruce je vidět držák na tablet i s tabletem nebo volič automatické převodovky.
Zda takovýto autobus někdy ve skutečnosti vznikne, nevíme, někdo by se tohoto nápadu musel chytit. Nestane-li se to, bude to mrzuté - tento stroj vypadá velmi zajímavě nejen designem, ale i jako prostředek k dálkovému cestování, podle autora nočním přesunům mezi metropolemi, pokud by člověk z nějakého důvodu nechtěl jet autem. Třeba se ale této myšlenky jednou někdo chytne, česká firma to nakonec být nemusí...
Škoda RTO 707 Dumpling v sobě nezapře inspiraci starou RTO 706, ale ani americkými dálkovými autobusy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999