Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Superb s autopilotem ujela 2 500 km po jedněch z nejchaotičtějších silnic světa
26.11.2018 | Petr Prokopec
O vývoji autonomního řízení slýcháme pravidelně, obvykle ale od firem ze západních zemí. Dochází k němu i na východ od našich hranic a v Rusku řeší problémy, které by mohly evoluci urychlit.
Pokud jste obeznámeni se silnicemi v Rusku, na Ukrajině, v Gruzii, Arménii či v dalších bývalých sovětských republikách, pak jistě víte, že pro autonomní auta to je dost nevhodný terén. Řada komunikací postrádá asfalt, natož aby na nich byly nakresleny vodicí čáry. Mezi tamními řidiči pak není složité narazit na šílence, kteří se nerozpakují vjet třeba do protisměru, pokud nechtějí čekat v koloně. A to již ani nezmiňujeme technický stav některých vozidel, jenž má do prvotřídního opravdu daleko.
Proč o tom ale vůbec hovoříme? Především kvůli novému počinu ruské společnosti StarLine. Ta nemá nic společného s obdobně znějící firmou, jež před více než sto lety poslala na první a jedinou plavbu Titanic, místo toho se zaměřuje na vývoj a výzkum v oblasti autonomních vozidel. Před několika málo dny vyslala Škodu Superb osazenou autopilotem z Petrohradu do Kazaně. Tato města jsou přitom od sebe vzdálena 2 500 kilometrů, a jak jsme naznačili výše, cesta mezi nimi rozhodně není procházka růžovým sadem.
Ve výsledku by nás tedy nemělo překvapit, že řidiči (respektive operátoři) během nejnáročnějších úseků, stejně jako ve městech, museli převzít kontrolu nad vozem. Kromě toho došlo ve 13 městech na zastávky a demonstrace pokročilé technologie. I proto nakonec celá akce zabrala dlouhých 10 dní. StarLine je s výsledky spokojena, bude ale trvat ještě velmi dlouho, než se obdobný systém objeví v sériové výrobě. Vyřešit je totiž třeba ještě řada problémů.
Jedním ze zásadních je pomalé zpracování dat. Do budoucna se proto počítá s využitím mnohem rychlejších počítačů. Navíc chce StarLine dopodrobna zmapovat veškeré komunikace, což bude opravdu nesnadný a časově neskutečně náročný úkol i přes využití vojenských satelitů, jež má firma k dispozici. Systém v současné době sice zvládá „vnímat“ své okolí a obejde se proto bez v úvodu zmíněných vodících čar, nicméně zcela samostatně v takovém prostředí stále fungovat nedokáže.
Vůz má k dispozici sadu kamer a radarů, stejně jako LiDAR. Mimo to používá satelitní navigaci, pro daný úsek navíc byla vytvořena její speciální verze. Samotné autonomní řízení je pak složeno ze dvou základních systémů, kdy první je zaměřen na detekci dopravní situace, monitoring jízdních pruhů a kalkulaci cesty. Mnohem podstatnější je však druhá část, jejíž podstatou je pohyb vozu v místech se špatným dopravním značením, za špatného počasí či v nepředvídatelných situacích.
Vůz se ale povětšinou v těchto nesnadných podmínkách zvládá pohybovat pouze v přímém směru, křižovatky či kupříkladu dálniční nájezdy a sjezdy mu již dělají problém. Navíc se přitom pohybuje relativně pomalu, maximem je 80 km/h.
O projektu StarLine ale do budoucna jistě ještě uslyšíme, neboť může být klíčem k vyřešení potíží, které vývojáři „ze západu” neřeší. Pokud někdo vyvine systém, který zvládne autonomní jízdu i po pomalu polních cestách mezi mnohem nevyzpytatelnějšími řidiči, pak pro něj nasazení v méně chaotickém provozu spořádanější Evropy či USA procházkou růžovým sadem snadno být může.
Ruská společnost StarLine osadila Škodu Superb autonomním řízením a poslala ji na 2 500 kilometrů dlouhou cestu z Petrohradu do Kazaně. Zvládla ji s obtížemi, právě jejich překonání ale může být cestou k výjimečně dobře fungujícímu řešení
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 4 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Bentley po loňském propadu prodejů s okamžitou platností končí, někdo vsadil na špatného koně
23.3.2024 - Design nových BMW musel zachránit Bělorus, až poslední novinka z jeho pera vypadá konečně dobře
23.3.2024 - Ruská off-roadová legenda změřila síly v těžkém terénu s tou japonskou, v její prospěch souboj nedopadl
23.3.2024 - Ford dál ruší své elektrické plány. Luxusní divize měla za 6 let prodávat jen elektromobily, teď už ani ona nechce „pitomé vize”
23.3.2024 - „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan