Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW?

Jakkoliv poslední loňské měsíce byly v Evropě spojeny s čistkami v nabídkách automobilek a úpadkem čínského trhu, většina koncernových značek dosáhla skvělých výsledků, Škodu nevyjímaje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW?

11.1.2019 | Petr Prokopec

Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jakkoliv poslední loňské měsíce byly v Evropě spojeny s čistkami v nabídkách automobilek a úpadkem čínského trhu, většina koncernových značek dosáhla skvělých výsledků, Škodu nevyjímaje.

Před několika málo dny jsme si mohli posvítit na loňské prodeje nových aut na českém trhu. Přitom jsme konstatovali, že Škoda navýšila svůj tržní podíl na 32,3 procenta, tedy na nejvyšší číslo od roku 2008. Stál za tím nejen propad nejbližší konkurence, ale i růst ve vlastních řadách, zaregistrováno totiž bylo 84 172 kusů. Nyní tu ovšem máme tiskovou zprávu automobilky, která zmiňuje zcela jiná data. Značka na jednu stranu oficiálně uvádí, že zákazníkům v České republice v roce 2018 dodala 93 600 aut, což je ještě citelně vyšší číslo. Jenže sama o rok dříve reportovala ještě o 1,5 procenta lepší výsledek.

Co za rozdíly mezi oběma statistikami stojí? Může jít o více faktorů - buď tzv. reexporty, tedy prodej aut původně určených pro český trh v zahraničí, popř. oněch 10 tisíc vozů může stát na skladech dealerů v různé fázi prodeje prozatím bez evidence v centrálním registru. Tak či onak jde o velmi dobrá čísla a ta celosvětová jsou ještě lepší.

Mladoboleslavští totiž loni navýšili celkové dodávky zákazníkům o 4,4 procenta na 1 253 700 aut. Největším trhem je samozřejmě Čína, kde skončila více než čtvrtina celé produkce, tedy 341 tisíc vozů. Vůči roku 2017 jde o 4,9procentní růst, což je vskutku působivý výsledek, neboť největší trh světa se loni vůbec poprvé po více než 20 letech dočkal útlumu. Škoda však jako jedna z mála značek šla proti tomuto proudu, což přispělo k dosažení nového celkového historického rekordu.

Mohlo by se přitom zdát, že další překonávání nastavené laťky bude problematické, Česko a Čína totiž řeší nemalý skandál s mobilními telefony značky Huawei. Dle některých politiků by tím mohlo být ohroženo postavení Škody na největším trhu světa, při házení klacků pod kola české automobilky by však Číňané byli sami proti sobě. Nesmíme totiž zapomínat, že v zemi každá zahraniční firma musí mít domácího partnera. A v jeho vlastnické struktuře je pro změnu začleněná tamní vláda.

Vraťme se ale zpátky k registracím mladoboleslavské automobilky, které nerostly jen v zemi se zdí viditelnou z vesmíru, ale rovněž třeba v Rusku (+30,7 %) či Indii (+0,8 %). I navzdory nejasnostem v ČR si pak polepšila celá Evropa, a to o 4,9 procenta.

Nejžádanějším vozem značky zůstává Octavia, nicméně 388 200 prodaných vozů představuje 7,3procentní meziroční propad. Je totiž třeba si uvědomit, že tuzemský bestseller je na konci životního cyklu. Navíc „čtyřoký“ facelift jeho popularitě příliš nepřidal. Roste však hlavně zájem o crossovery a SUV. Kodiaq tak má na kontě 149 200 kusů, tedy o 49,3 procenta více než předloni. Karoq, který pak v roce 2017 v nabídce chyběl, oslovil 115 700 zájemců. Sázka na SUV se tak Škodě rychle vyplácí.

Jelikož přitom Škoda hodlá letos přizvat do hry další podobnou novinku, jíž navíc spojí s nižší cenou, můžeme u automobilky počítat spíše s pozitivy a sociálními jistotami než s problémy, o kterých se hovoří na Pražském hradě. Koneckonců nahoru leze i Citigo, jakkoliv by to asi nikdo u víceméně nechtěného prcka na konci kariéry neočekával. Loni však tento model v Evropě zakoupilo 39 200 lidí, tedy o 5,5 procenta více než předloni.

Od Škody se můžeme přesunout k Volkswagenu, který taktéž po loňsku počítá s novým rekordem - zákazníkům totiž automobilka dodala 6,24 milionu aut, tedy o 0,2 procenta více než předloni. K tomuto růstu však na rozdíl od české značky nepřispěla Čína, na největším trhu totiž VW počítá s 2,1procentním propadem. Nicméně stále zde má na kontě 3,11 milionu aut, tedy rovnou polovinu celé produkce.

Právě skutečnost, že bez Číny by VW byl v podstatě jen poloviční, vysvětluje důležitost tamního trhu i to, proč mu koncern staví mnohá auta přímo na míru. Nepřekvapivě je mezi nimi řada nových SUV, z nichž jedno dostalo název Tayron. Svádět tak může k záměně s označením Taycan, jenž vybralo Porsche pro svůj první produkční elektromobil. Tayron je přitom jednou z devíti novinek, které VW loni v Číně představil.

Kromě největšího trhu světa strádal Volkswagen rovněž v Severní Americe (-3 %), nicméně dodávky v samotných Spojených státech již zamířily nahoru (+4,2 %). Nahoře jsou rovněž kanadské prodeje (+3,7 %), Mexiko je však o zásadních 19,1 procenta dole. Kompenzuje to však posun do plusu v Jižní Americe (+13,1 %), zejména pak v Brazílii, kde osm loni představených novinek zajistilo 28,6procentní růst registrací.

O jednotlivých modelech se koncern bohužel nerozepisuje, nicméně v Evropě, kde i navzdory představení nové měřicí procedury WLTP prodeje vzrostly o 3,6 procenta, bude nejspíše nadále lídrem Golf. V takové Číně jsou ovšem i navzdory expanzi nových SUV tahákem hlavně klasické sedany, zvláště pak Lavida, jenž má každý měsíc na kontě šestinu až pětinu celkových tamních prodejů značky.

Jelikož pak venku jsou ještě čísla spojená s Audi, Porsche a Lamborghini, probereme si v rychlosti i ta. Na registrace celého koncernu ale bude třeba ještě chvíli vyčkat, stejně jako na data od aliance Renault-Nissan a Toyoty. Momentálně tedy není jisté, kdo bude po roce 2018 pánem světa. VW Group ovšem již prosinci oznámil, že očekává nový rekord, registrace za prvních 11 měsíců totiž vzrostly o 1,8 procenta na 9,92 milionu aut.

V případě Audi tu pak máme 1 812 500 dodaných vozů, tedy o 3,5 procenta méně než předloni. Stojí za tím hlavně 13,6procentní pokles v Evropě, čistka způsobená novými homologacemi totiž byla spojena hlavně se čtyřmi kruhy. Automobilka navíc tento proces ještě plně nedokončila, dobrý tedy nebude mít ani vstup do nového roku. Opakem však je Čína, 663 049 vozů totiž představuje 10,9procentní růst.

Také Porsche pak dosáhlo v roce 2018 nového rekordu, předaných 256 255 aut totiž představuje čtyřprocentní posun k lepšímu. Každý zhruba třetí vůz přitom mířil na největší trh světa, v Číně totiž bylo zaregistrováno 80 108 kusů, tedy o 12 % více než předloni. Globálně byl pak lídrem Macan s 86 031 prodanými exempláři, význam SUV pak ještě podtrhl Cayenne s 71 458 registracemi na kontě.

Obdobný vývoj, jen v trochu menším množství, je spojen s Lamborghini. Nový Urus totiž sice loni nebyl k mání po celý rok, nicméně i tak uchvátil 1 761 zákazníků. Na celkových registracích (5 750 ks) se tak podílí z 31 procent. Letos tomu na beton bude ještě lépe, Italové tak cílí na devátý rekordní rok v řadě. Jde přitom o neuvěřitelný posun, ještě v roce 2010 totiž značka měla na kontě jen 1 302 prodaných aut.


Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 1 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 01Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 2 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 02Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 3 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 03Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 4 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 04
Škoda se loni dočkala nového rekordu...

Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 5 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 05Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 6 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 06Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 7 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 07Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 8 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 08Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 9 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 09Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 10 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 10
...i díky velkému úspěchu svých SUV Kodiaq a Karoq

Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 11 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 11
Růst je možná i překvapivě spojen s Volkswagenem...

Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 12 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 12Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 13 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 13Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 14 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 14Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 15 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 15Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 16 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 16Škodě se sázka na SUV rychle vyplácí, loni měla žně. Co zbytek koncernu VW? - 17 - Prodeje Skoda a VW 01-12-2018 17
...který v takové Evropě boduje s Golfem, v Číně pak s Lavidou

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše