Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď

SUV jsou dnes neuvěřitelně na koni a leckdo jim už proto předpovídá náhlý pád. Dojít k němu může, minimálně z hlediska nabídky jej ale do roku 2023 nečekejme, automobilky budou tehdy vyrábět pomalu jen SUV.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď

17.6.2019 | Petr Prokopec

Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SUV jsou dnes neuvěřitelně na koni a leckdo jim už proto předpovídá náhlý pád. Dojít k němu může, minimálně z hlediska nabídky jej ale do roku 2023 nečekejme, automobilky budou tehdy vyrábět pomalu jen SUV.

Automobilový trh čekají nemalé změny. Na mysli nyní nemáme elektrifikaci, řeč bude hlavně o dnes oblíbených obchodních třídách - SUV a odvozených crossoverech. Automobilkám se jejich obliba na jedné straně zamlouvá, neboť s těmito vozy byly dosud spojeny daleko vyšší marže, problémem však je tvar jejich karoserie, stejně jako vysoká hmotnost. Obojí vede k vyšší spotřebě a tedy i emisím CO2, což je při konstantním snižování limitů pro změnu špatná zpráva.

Ještě horší je ovšem skutečnost, že dosud jsme měli tu čest pouze s první vlnou aut se zvýšenou stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem. Jak ovšem naznačuje studie Car Wars, kterou na popud webu Automotive News zpracovala společnost BofA Merrill Lynch, během příštích čtyř let dorazí daleko větší množství SUV než kdy předtím. Výchozí data sice souvisí s americkým trhem, kde jsou touhy po takových vozech přeci ještě vyšší než v Evropě, nicméně starý svět se tomu novému zrovna v tomto ohledu neskutečně přibližuje a s odstupem několika let kopíruje ten samý trend. Dokud tedy SUV neupadnou v nemilost v USA, tady se to stane jen stěží.

Touto optikou se zdá být jisté, že SUV se hned tak nezbavíme. Jen v případě modelových let 2020-2023 se dočkáme celkově 246 zcela nových nebo výrazně modernizovaných vozů. Z této porce rovných 70 procent (!) připadne na SUV, pick-upy a crossovery zatímco mezi lety 2010-2019 byl jejich podíl „pouze“ 55procentní.

Americký trh se tak skutečně výraznou měrou promění, neboť na úkor nových crossoverů a SUV budou v nabídkách mnoha výrobců eliminovány sedany či hatchbacky. Ty mají nižší jak emise, tak ceny. Nové auto si tak bude moci dovolit stále méně lidí, neboť již nyní jeho průměrná cena vyšplhala na 37 tisíc dolarů (cca 611 610 Kč). Pokud tedy automobilky nehodlají přijít o zákazníky, musí přijít s vyššími slevami.

Tím se nám začarovaný kruh uzavírá, neboť už jen samotná vyšší konkurence povede k mnohem většímu tlaku na ceny a tedy snížení marží, kvůli kterým výrobci chrlí SUV na trh především. Náklady přitom kvůli nižším emisním limitům a s nimi spojenou technikou narůstají. V tomto ohledu jsou velká a těžká vozidla, povětšinou ještě osazená pohonem všech kol, velkou přítěží.

Právě to by ale mělo nakonec SUV zlomit vaz. Velký konkurenční boj, malé marže a problémy spojené s vyšší normovanou spotřebou budou tlačit automobilky do snah prosadit se s něčím jiným a někdo uspěje - ať už to bude něco konvenčního nebo úplně nového.

Nyní ale automobilky začínají vše stále více sázet na jednu kartu, která kromě výše zmíněných neduhů velmi pravděpodobně přinese rovněž kvůli snížení dostupnosti aut zhoršení ekonomiky. Výhled tedy opravdu není nejrůžovější, zejména pro GM, Fiat Chrysler či Nissan, což jsou značky, které na SUV sází více než konkurence.

Zajímavé pak je, že především Hyundai a Kia přivedou v příštích letech - hlavně v roce 2020 a 2021 - mnohem větší počet novinek než konkurence. Důraz je ale kladen na klasická osobní auta s nižší linií střechy. Korejské značky tak veškeré riziko daleko lépe rozmělní a nebudou náchylné k případnému výkyvu trhu, jakkoliv začíná být evidentní, že alespoň do roku 2023 se těžko něco podstatného nezmění. Lidé se zkrátka zamilovali do aut, která potřebují na sto kilometrů mnohem více paliva než třeba kombíky, které se navíc vyznačují někdy i vyšší praktičností a lze je koupit za daleko nižší cenu. Jenže zkrátka nejsou zrovna „cool”...


Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 1 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 01Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 2 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 02Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 3 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 03
Dle nové studie dorazí na trh více crossoverů a SUV, než tomu bylo dosud

Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 4 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 32Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 5 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 36Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 6 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 49
Auta jako Nissan Qashqai mají zůstat světovými bestsellery

Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 7 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 04Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 8 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 05Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 9 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 06
Bodovat v USA budou i pick-upy, takový GM začíná vše sázet pomalu na jednu kartu ...

Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 10 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 07Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 11 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 08Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď - 12 - Car Wars Automotive News 2019 prvni sada 09
...zatímco Hyundai vyrukuje s větším množstvím novinek, ovšem zaměřit se hodlá na veškeré obchodní třídy

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.