Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Skončí už móda SUV? Plány automobilek na další roky dávají jasnou odpověď
17.6.2019 | Petr Prokopec
SUV jsou dnes neuvěřitelně na koni a leckdo jim už proto předpovídá náhlý pád. Dojít k němu může, minimálně z hlediska nabídky jej ale do roku 2023 nečekejme, automobilky budou tehdy vyrábět pomalu jen SUV.
Automobilový trh čekají nemalé změny. Na mysli nyní nemáme elektrifikaci, řeč bude hlavně o dnes oblíbených obchodních třídách - SUV a odvozených crossoverech. Automobilkám se jejich obliba na jedné straně zamlouvá, neboť s těmito vozy byly dosud spojeny daleko vyšší marže, problémem však je tvar jejich karoserie, stejně jako vysoká hmotnost. Obojí vede k vyšší spotřebě a tedy i emisím CO2, což je při konstantním snižování limitů pro změnu špatná zpráva.
Ještě horší je ovšem skutečnost, že dosud jsme měli tu čest pouze s první vlnou aut se zvýšenou stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem. Jak ovšem naznačuje studie Car Wars, kterou na popud webu Automotive News zpracovala společnost BofA Merrill Lynch, během příštích čtyř let dorazí daleko větší množství SUV než kdy předtím. Výchozí data sice souvisí s americkým trhem, kde jsou touhy po takových vozech přeci ještě vyšší než v Evropě, nicméně starý svět se tomu novému zrovna v tomto ohledu neskutečně přibližuje a s odstupem několika let kopíruje ten samý trend. Dokud tedy SUV neupadnou v nemilost v USA, tady se to stane jen stěží.
Touto optikou se zdá být jisté, že SUV se hned tak nezbavíme. Jen v případě modelových let 2020-2023 se dočkáme celkově 246 zcela nových nebo výrazně modernizovaných vozů. Z této porce rovných 70 procent (!) připadne na SUV, pick-upy a crossovery zatímco mezi lety 2010-2019 byl jejich podíl „pouze“ 55procentní.
Americký trh se tak skutečně výraznou měrou promění, neboť na úkor nových crossoverů a SUV budou v nabídkách mnoha výrobců eliminovány sedany či hatchbacky. Ty mají nižší jak emise, tak ceny. Nové auto si tak bude moci dovolit stále méně lidí, neboť již nyní jeho průměrná cena vyšplhala na 37 tisíc dolarů (cca 611 610 Kč). Pokud tedy automobilky nehodlají přijít o zákazníky, musí přijít s vyššími slevami.
Tím se nám začarovaný kruh uzavírá, neboť už jen samotná vyšší konkurence povede k mnohem většímu tlaku na ceny a tedy snížení marží, kvůli kterým výrobci chrlí SUV na trh především. Náklady přitom kvůli nižším emisním limitům a s nimi spojenou technikou narůstají. V tomto ohledu jsou velká a těžká vozidla, povětšinou ještě osazená pohonem všech kol, velkou přítěží.
Právě to by ale mělo nakonec SUV zlomit vaz. Velký konkurenční boj, malé marže a problémy spojené s vyšší normovanou spotřebou budou tlačit automobilky do snah prosadit se s něčím jiným a někdo uspěje - ať už to bude něco konvenčního nebo úplně nového.
Nyní ale automobilky začínají vše stále více sázet na jednu kartu, která kromě výše zmíněných neduhů velmi pravděpodobně přinese rovněž kvůli snížení dostupnosti aut zhoršení ekonomiky. Výhled tedy opravdu není nejrůžovější, zejména pro GM, Fiat Chrysler či Nissan, což jsou značky, které na SUV sází více než konkurence.
Zajímavé pak je, že především Hyundai a Kia přivedou v příštích letech - hlavně v roce 2020 a 2021 - mnohem větší počet novinek než konkurence. Důraz je ale kladen na klasická osobní auta s nižší linií střechy. Korejské značky tak veškeré riziko daleko lépe rozmělní a nebudou náchylné k případnému výkyvu trhu, jakkoliv začíná být evidentní, že alespoň do roku 2023 se těžko něco podstatného nezmění. Lidé se zkrátka zamilovali do aut, která potřebují na sto kilometrů mnohem více paliva než třeba kombíky, které se navíc vyznačují někdy i vyšší praktičností a lze je koupit za daleko nižší cenu. Jenže zkrátka nejsou zrovna „cool”...
Dle nové studie dorazí na trh více crossoverů a SUV, než tomu bylo dosud
Auta jako Nissan Qashqai mají zůstat světovými bestsellery
Bodovat v USA budou i pick-upy, takový GM začíná vše sázet pomalu na jednu kartu ...
...zatímco Hyundai vyrukuje s větším množstvím novinek, ovšem zaměřit se hodlá na veškeré obchodní třídy
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda