Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je?

Výrobce ex-Fiskeru Karma konečně pořádně představil svůj model Karma Revero. A vysvětili i to, jak to myslel s oním pohonem auta solárním panelem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je?

9.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výrobce ex-Fiskeru Karma konečně pořádně představil svůj model Karma Revero. A vysvětili i to, jak to myslel s oním pohonem auta solárním panelem.

Jistě si ještě vzpomenete na Fisker Karma, auto, které mělo být ekologické, ale nakonec jeho spotřeba byla relativně velká. Byl to hybrid, který byl podivně krásný, elegantní a dost drahý, takže potkat ho na silnici chtělo docela slušnou dávku štěstí, zejména u nás. Automobilka Fisker, založená nikým jiným než Henrikem Fiskerem, který stojí mj. za designem BMW Z8 nebo Astonů DB9 a V8 Vantage, zkrachovala v roce 2013. O rok později ji koupila čínská firma Wanxiang a nyní se díváme na ovoce této snahy: Karma Revero.

Nešálí vás zrak, Karma Revero vypadá úplně stejně jako Fisker Karma. Můžeme ji brát jako facelift Fiskeru Karma, ničím jiným v podstatě není. Nově vzniklá automobilka Karma Automotive představila „nový” model Revero v Kalifornii, a tak se mu konečně můžeme podívat na zoubek. Podstatná informace je, že většina věcí zůstává od dob Fiskeru stejná, jak jsme předpokládali.

Spalovací motor, který slouží jen jako generátor elektřiny, je jedna z nich. Pořád je to přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o 260 koních a pořád sídlí pod přední kapotou. Baterie, které nabíjí, jsou však o kousek větší - mají kapacitu 21,4 kWh místo 20,4 kWh. To podle dostupných informací znamená 80 km jízdy čistě na elektřinu. Dvakrát silnější je palubní nabíječka, 6,6 kW, takže dobíjení ze zásuvky bude rychlejší. Vůz je také kompatibilní se 40kW rychlonabíječkou. Výkon elektromotorů neznáme, ale zrychlení na 60 mph (97 km/h) nově trvá o vteřinu méně, tedy 5,4 s.

Kompletně nový je infotainment na palubě. Ten v původním Fiskeru Karma byl neuvěřitelně špatný a pomalý, a to nejen na auto za 100 tisíc dolarů, takže ho Číňané ve spolupráci s firmou Rightware udělali kompletně znovu. Nové je úplně všechno, Rightware se chlubí, že systém je nyní „rychle reagující a zajímavý s integrovaným ovládáním klimatizace a infotainmentu; obojí je snadno dostupné pár doteky. Systém běží s frekvencí 60 fps a na dotek reaguje okamžitě”.

Dotykové ovládání klimatizace nicméně není ideální, ať ho postaví Honda, Peugeot nebo Škoda; jak to bude vypadat v Reveru, je zatím otázkou. Na již starším videu od Wired je vidět změna teploty, která je skutečně jen otázkou pár doteků, něco jako byste měli v autě ke změně teploty fyzická tlačítka. Vypadá to, že budou dostupná pořád a budou stále na svém místě, „jen” budou v displeji. Otázkou může být, jak bude zákazníkům vyhovovat kus středové konzole kolem displeje - někomu může překážet, pro jiného to může být dobré ukotvení ruky při ovládání displeje za jízdy.

Systém bude podporovat Apple CarPlay a Android Auto, ovšem pravděpodobně ne hned od startu prodejů. Na palubě je připojení k internetu pomocí 4G, s čímž se pravděpodobně pojí i Wi-Fi hotspot. A budou dostupné softwarové aktualizace po internetu, podobně jako to už pár let dělá automobilka Tesla. Koneckonců, Karma Revero je konkurentem Modelu S.

Nejzajímavější je ale na Reveru jiný aspekt Když jsme se o něm zmiňovali zhruba před měsícem, doprovázela předběžné představení informace o tom, že solární panel na střeše bude nově umět pohánět celý vůz, ne jen palubní systémy. Zdálo se nám to jako nesmysl, neboť auto je to tak velké a těžké a a panel tak malý, že to nemůže stačit ani na jízdu 1,5 km/h. A také nestačí.

Původní proklamace byla typickou „reklamštinou” - ano, vůz lze pohánět i s pomocí energie získané solárním panelem, ale ne průběžně, ani trochu. Za situace, kdy jsou přes den vhodné klimatické podmínky (čtěte: pokud auto stojí celý den na slunci), umí ale solární panel dobít energii na 2,4 kilometru jízdy. I to je lepší než nic a někoho to může uchvátit, racionálně vzato jde ale spíše o drahou zbytečnost. Pro podobné reklamní prohlášení mohl dát výrobce na vůz o poznání menší panel - na pohon by stačil též. Akorát by slunce na vůz muselo svítit rok...

Když už jsme se otřeli o cenu, ani zde nemáme úplně dobré zprávy - pokud se vám Fisker Karma líbil, ale nemohli jste si ho dovolit, s Reverem na tom nebudete lépe. Jeho základní cena má být 130 tisíc dolarů, tedy asi 3,1 milionu korun, o pořádný kus víc, než stál Fisker Karma. Je to opravdu hodně na to, že Tesla Model S je levnější, její design není zas tak specifický, ale je elegantní a vůz je také mnohem rychlejší.

Oproti tomu Karma Revero je v podstatě recyklací již použitého modelu, který už jednou poslal automobilku do propadliště dějin. Je vylepšený, a to docela výrazně, ale když pojedete po ulici, většina lidí se bude dívat, protože takové auto nikdy neviděla, a pár petrolheadů si řekne „podívejme se, Fisker Karma”.

Pokud přesto po Reveru toužíte, vězte, že ve Spojených státech je už možno si ho osobně objednat; elektronické objednávání přes web má začít fungovat na konci září. Kdy svůj vůz dostanete, zatím ovšem není známo, vývoj ještě není stoprocentně dokončen. Revero je ale prezentováno jako modelový rok 2017, takže by ještě letos mělo být v prodeji, jinak by se - dle amerických zvyklostí - mluvilo o modelovém roku 2018.

A máte-li zálusk na něco z konceptů někdejšího Fiskeru, např. menší sedan Atlantic, je potřeba ještě vydržet. Karma Automotive ho také plánuje stavět, ale ještě si na něj asi nějaký ten pátek počkáme. Nepočítejte ovšem s tím, že bude za pár set tisíc, i ten bude dost drahé auto.


Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 1 - karma revero oficialni 00Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 2 - karma revero oficialni 01Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 3 - karma revero oficialni 02Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 4 - karma revero oficialni 03Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 5 - karma revero oficialni 04Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 6 - karma revero oficialni 05Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 7 - karma revero oficialni 06Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 8 - karma revero oficialni 07Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 9 - karma revero oficialni 08Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 10 - karma revero oficialni 09Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 11 - karma revero oficialni 10Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 12 - karma revero oficialni 11Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 13 - karma revero oficialni 12Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 14 - karma revero oficialni 13Solární panel na střeše Karmy Revero na pohon auta vážně nestačí, jak to tedy je? - 15 - karma revero oficialni 14
Karma Revero je na světě. Je to facelift Fiskeru Karma, ovšem s vyšší cenovkou

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.