Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu

Zatočit s čínským plagiátorstvím se zdá být nemožné. Jakmile se Britům po létech soudních tahanic podařilo zamezit prodeji plagiátu dnes už nevyráběného auta, vybrali si Číňané jinou oběť.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu

22.4.2019 | Petr Prokopec

Zatočit s čínským plagiátorstvím se zdá být nemožné. Jakmile se Britům po létech soudních tahanic podařilo zamezit prodeji plagiátu dnes už nevyráběného auta, vybrali si Číňané jinou oběť.

Čínská automobilka Landwind proslula zejména plagiátorstvím, bez jakýchkoliv skrupulí okopírovala mj. design Range Roveru Evoque. Pár let se zdálo, že tento krok jí bude procházet u zákazníků i justice, ovšem klec nakonec skutečně sklapla. Čínský soud dal poměrně překvapivě za pravdu Britům a potvrdil, že SUV X7 je nelegální kopií a přikázal Landwindu, aby zastavil výrobu i prodeje. To se nakonec i stalo, značce to ale dost možná ani nevadilo, Evoque v mezičase prošel modernizací a jejich X7 také.

Kopie původního Range Roveru Evoque je tedy nejspíše již definitivně minulostí, jakkoliv Landwind v může zákazníkům nabízet faceliftované provedení, jež se od originálu vzdálilo výrazněji. Číňané ovšem truchlit nemusí, neboť automobilka má v záloze další plagiát. Spatřit jej můžete na momentálně probíhajícím autosalonu v Šanghaji.

Jedná se o crossover Xiaoyao, který zákazníkům tep asi moc nezvyšuje (značka loni prodala 18 800 kusů), to ale nejspíše nebude případ zástupců Mercedesu, kteří si po příchodu na stánek Landwindu museli mnout oči. Před nimi totiž trůnil model GLA, jen s odlišnou přídí a zádí. Stačilo však trochu poodstoupit, a tyto partie zanikly ve změti světel a stínů. Vůbec bychom se tedy Mercedesu nedivili, kdyby nyní po úspěchu Land Roveru povolala do boje i své právníky.

Podobenství se přitom týká hlavně exteriéru, uvnitř jde Landwind Xiaoyao víceméně vlastní cestou. Máme tu tedy volant se zploštělou částí, se kterým dorazil volně stojící osmipalcový dotykový displej multimédií. Ty jsou kompatibilní se systémy Apple CarPlay či Baidu CarLife. Dále nechybí duální klimatizace, v případě vyšších úrovní výbavy pak i kožené čalounění. To nezdobí jen sedadla, ale také palubku a navozuje pocit luxusu jako u skutečné třícípé hvězdy.

Pokud byste takovým dojmům podlehli, pohled pod kapotu vás rychle vrátí zpět do reality. Xiaoyao je k dispozici pouze se dvěma benzinovými agregáty. Slabší 1,5litrové čtyřválcové turbo se 150 koňmi má na svědomí Mitsubishi, nad ním pak ční 1,6litrový agregát se 163 koňmi. Ten je možné spárovat i s automatem CVT, základ je ale k mání pouze s manuálem. Počítat pak lze jen s pohonem předních kol.

Landwind se v Šanghaji snaží publiku ukázat, kterak lze crossover individualizovat. Loga třícípé hvězdy či nápisy jako GLA sice na jeho stánku nenajdete, vůz s dvoubarevným lakem, chromovými koly a béžovým interiérem s diamantovými prošíváním čalounění tu ovšem stojí.


Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 1 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 01Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 2 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 02Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 3 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 03Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 4 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 04Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 5 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 05Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 6 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 06Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 7 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 07Čínské plagiátory asi nejde zastavit, cizí design vykrádají i přes rozhodnutí soudu - 8 - Landwind Xiaoyao 2019 zive foto 08
Pro automobilku Landwind je plagiátorství zřejmě součástí jejího DNA. Ve svém portfoliu totiž neměla jen klon Range Roveru Evoque, ale také Mercedesu GLA, jenž prodávala a nadále prodává pod názvem Xiaoyao

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama