Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy
14.11.2019 | Petr Prokopec
Žijeme v době, kdy se výrobci pokouší zvýšit provozní efektivitu aut tisícem drobných vylepšení, současně ale prodávají stále více neefektivních SUV.
Již mnohokrát jsme zmínili, že podobu současného automobilového světa do značné míry formuje obrovský zájem o SUV. To pro automobilky představuje na jedné straně dobrou zprávu, neboť s těmito vozy jsou povětšinou spojeny vyšší marže. Nicméně na druhou stranu je třeba mluvit také o problémech, které spočívají ve vyšší spotřebě a emisích. Ač na nás tedy ze všech stran útočí downsizing, hybridizace a elektrifikace, celkové emise CO2 rostou. To není dobré jak pro výrobce, jimž stále větší měrou hrozí mnohdy až likvidační pokuty, tak pro samotné životní prostředí.
Nyní můžeme vše doplnit zprávou Mezinárodní energetické agentury (IEA), jenž vytáhla suchá a přesto poněkud strašidelná čísla. Aktuálně totiž po světě jezdí více než 200 milionů SUV. Tyto vozy navíc od roku 2010 celosvětově tvoří 60 procent všech nových aut. To znamená, že za poslední dekádu takřka dvě ze tří prodaných aut disponovala zvýšeným podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie. Zájem o ně má navíc celý svět od Ameriky přes Evropu až po Afriku nebo Čínu, kde jsou považována za symbol společenského úspěchu.
Výsledkem tohoto navýšeného zájmu je zhoršování životního prostředí, spotřeba SUV je totiž v průměru o čtvrtinu vyšší než u tradičních osobních aut střední třídy. Jakkoliv tedy agentura IEA uvádí, že úsporné malé vozy dokázaly zredukovat spotřebu o více než dva miliony barelů ropy denně a elektrifikovaná auta (tím jsou míněny i hybridy) vyžadují dokonce méně než 100 tisíc barelů denně, auta se zvýšenou stavbou karoserie veškeré úspory negují. Ve zprávě je totiž zmíněno, že SUV zvedly mezi roky 2010 a 2018 spotřebu ropy o 3,3 milionu barelů denně.
IEA přitom dodává, že pokud poptávka po SUV bude pokračovat stávající měrou, pak do roku 2040 tyto vozy dále navýší denní spotřebu ropy o další 2 miliony barelů. Tím mají být zcela vymazány úspory, o něž se má zasadit skoro 150 milionů elektrických aut, jenž mají dle agentury do té doby po silnicích jezdit. Jde navíc pochopitelně o odhad IEA a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by šlo o reálně dosažitelný stav - skutečnost tedy může být i horší.
Agentura jako jisté řešení vidí elektrická SUV, s nimiž chtějí vyrukovat snad všichni výrobci. Je ale nutné podotknout, že s těmi je spojena ještě vyšší hmotnost než s těmi, jenž jsou osazené běžným spalovacím ústrojím. Jakkoliv tedy „žerou“ elektřinu, budou ji vyžadovat daleko více. Zvyšovány tak budou nároky na její výrobu, což nás znovu dostává do začarovaného kruhu, ze kterého bude těžké uniknout.
Velký zájem o SUV je vidět i na nabídce Škody, která jich nabízí stále více. Právě tento typ vozů ale maže veškeré benefity z hlediska spotřeby, jichž výrobci dosáhli za pomoci malých aut a elektromobilů
Zdroj: IEA přes Autoblog
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry