Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SUV Toyoty nezvládlo losí test v ani jedné z verzí, připomíná úskalí tohoto typu aut
13.9.2019 | Mirek Mazal
Tento vůz si nekupujte, radí po dvojité prověrce aktuální generace populární Toyoty tradiční exekutoři losích testů. Bylo by ale naivní tvrdit, že podobné problémy se týkají jen ji.
Švédský magazín Teknikens Värld (Svět techniky) už tradičně provádí takzvané losí testy prověřující schopnost plně obsazených aut se náhle vyhnout překážce na silnici. V minulosti jsme v provedení švédských kolegů mohli několikrát vidět odlišné reakce různých podvozků, například propadla korejská kombi a o nic lépe se neprezentoval japonský pick-up.
Nejnovější zkouška se bohužel pro Japonce opět proměnila v problém, neboť současná Toyota RAV4 předvedla tak záludné chování, že z testu nemohla odejít s dobrým vysvědčením. Pátá generace RAV4 vstoupila do výroby v listopadu 2018, vůz modelového roku 2019 je zatím úspěšně nabízen prakticky po celém světě. Populární model ale může nyní o část své obliby přijít, neboť Švédové vydali jednoznačný verdikt: „Dokud společnost Toyota chybu neopraví, radíme auto nekupovat.“ A redaktoři Teknikens Värld svá slova pochopitelně opírají právě o neuspokojivé chování auta během losího testu.
Prověrka prudkého zatáčení vlevo a hned vpravo byla bezpečná jen do rychlosti 68 km/h, což je na moderní automobil žalostně pomalé, jakýmsi standardem je rychlost o 9 km/h vyšší. Zvýšení rychlosti průjezdu ukázalo problémy. „Chování bylo opravdu špatné se silnými smykovými tendencemi,“ ohodnotil zkušební řidič projev aktuálního SUV. Další přítěží byl pro vůz stabilizační program ESP a jeho naladění, které zachraňovalo situaci s příliš velkým zpožděním.
Špatné výsledky se potvrdily opakováním vyhýbacího manévru se dvěma verzemi vozu. Oba kusy Toyoty RAV4 s pohonem všech kol AWD-i v kritické situaci nervózně poskakovaly bez držení stopy. Posádka chvílemi jela jen po dvou kolech s minimální šancí korekce směru. Řidič popsal nepříjemný zážitek jako plný úsilí a velkých problémů.
Automobilka samozřejmě vidí věc jinak, auto označuje za bezpečné. Brání se úspěšně provedenými interními testy včetně normy ISO 3888-2. Výrobce neudal možné důvody selhání hned dvou náhodně vybraných kusů, stejně tak chybí oficiální vyjádření k zřetelně problematickému projevu. My můžeme jen říci, že bezpečně opravdu nevypadá.
Na druhou stranu je třeba dodat, že od SUV obecně nikdy nelze očekávat nejlepší možné chování, zákony fyziky nelze popřít. Tato auta mají vysoké těžiště a byť zejména elektronika dokáže jejich přirozené tendence krotit, stačí použít kupříkladu pneumatiky, s nimiž nebyl vůz vyvíjen a chování v hraničních situacích se může citelně zhoršit.
Tím nechceme Toyotu omlouvat, měla by mnohem více zkoumat, co k selhání vedlo a pokusit se hledat příčiny - ne tvrdit, že u ní v testovacím areálu je všechno v pořádku, to zákazníky nebude zajímat. Pořád ale platí, že pokud chcete vůz, který krizovou situaci zvládne tím nejlepším možným způsobem, nekupujte si SUV. A nebo se zkrátka smiřte s tím, že každá mince má dvě strany. Vyšší posez je přirozeně spjat se zvýšeným těžištěm, kvůli kterému se navíc těžší sportovně užitkové vozy budou vždy více naklánět než srovnatelné lehčí sedany, hatchbacky nebo kombíky posazené níže.
Japonské SUV v losí testu předvedlo mizerné chování, Toyota říká, že je vše v pořádku
Zdroj: Teknikens Värld
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 28 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva