Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě

Zapomeňte na výbavu českých silničářů, tohle monstrum s trojicí radlic odklidí ze silnice prakticky cokoli a ještě se postará o to, aby se nepořádek nedostal zpět. Očistí až 1 000 km denně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě

13.2.2020 | Mirek Mazal

Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zapomeňte na výbavu českých silničářů, tohle monstrum s trojicí radlic odklidí ze silnice prakticky cokoli a ještě se postará o to, aby se nepořádek nedostal zpět. Očistí až 1 000 km denně.

Zbavování silnic sněhu je těžká práce, která vyžaduje pořádné vybavení. Každodenní očista veřejných komunikací je sysifovský úkol bez vděku rozmazlených motoristů. Češi by mohli vyprávět, řidiči na severu Švédska jsou ale zvyklí, že k zimě patří sníh a nenadávají hned na každou vločku na silnici. Skandinávci vědí, že cestáři pracují v plném nasazení a pro boj s bílou nadílkou si nechali postavit ten nejlepší pluh vůbec.

Možná překvapivě se o něj nepostaralo domácí Volvo, ale německý Mercedes-Benz. Právě ten stvořil údržbové vozidlo, které vzniklo na základě univerzální platformy Arocs HGV. Model 3258 8x4 je velký nákladní automobil s korbou a nejméně třemi druhy radlic.

Ta největší na přední části Mercedesu má tvar mořské vlny a měří na výšku 1,8 metru, odstraní z cesty tvrdý led i hlubokou vrstvu čerstvého prašanu. Další je pod vozem za první nápravou a dočišťuje vozovku od zbytků. Na pravém boku kamionu na něj navazuje další radlice, která zajišťuje udusání sněhu do bariéry na straně vozovky, aby se materiál nevracel za vozem zpět na očištěnou komunikaci.

Jedinečný Mercedes je atrakcí i pro Švédy, kteří jsou od malička zvyklí na různá zařízení čistící neustále zasněžené silnice. Rudý kolos obvykle řídí Jonas Vykander, který se střídá se dvěma kolegy. V případě nutnosti tito profesionálové zvládnou odklidit i 1 000 kilometrů silnic za den.

Náročný úkol usnadňuje motor o výkonu 425 kW (578 koní). Hnací a řídicí kola jsou vybavena zimními pneumatikami s hroty, poslední náprava bývá obvykle zvednutá, protože slouží výhradně při přepravě těžkých břemen. Posádka raději vozí i sněhové řetězy, protože část trasy není pokryta signálem mobilního telefonu a Jonas by se nemusel dovolat pomoci, pokud by zapadnul. I to se může tomuto monstru stát, ale zatím k tomu nedošlo.


Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 1 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 01Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 2 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 02Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 3 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 03Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 4 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 04Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 5 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 05Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 6 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 06Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 7 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 07Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 8 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 08Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě - 9 - Mercedes Arocs 3258 8x4 snezny pluh 09
Tímto pluhem z kamionu Mercedes uklízí Švédové silnice na severu země. Je prý nejlepší na světě a s ohledem na jeho výbavu tomu není těžké věřit

Zdroj: Daimler

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše