Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět zaujal extrémní český off-road s až 1 200 koňmi výkonu, jde si svou cestou
13.12.2019 | Mirek Mazal
Automobilový svět se snaží být stále ekologičtější a prezentace novinek je stále korektnější. Česká firma stavící extrémní off-roady z Chevroletu Silverado se ale konvencí nedrží.
Vývoj automobilového a vlastně nejen automobilového světa lze dnes definovat hlavně dvěma trendy. Tím prvním jsou snahy o maximální ohledy k životnímu prostředí, které nejdou dohromady s čímkoli „technicky křiklavým” - ano, výkony aut stále rostou, ale tak trochu pod pokličkou změn, které onu křiklavost zametají pod koberec. VW Golf dnes může mít 300 koní, což by před pár léty znělo až bláznivě, ale protože jej pohání dvoulitrový čtyřválec schopný jezdit také za 5 až 6 litrů benzinu na 100 km, nedráždí to. Dát do něj třílitrový šestiválec s papírovou spotřebou 10 l/100 km zkrátka nelze, i když by skutečný apetit nebyl dramaticky odlišný.
Tím druhým je snaha o maximální korektnost. Do propagačních materiálů k autu nelze dát jednoho bílého muže, protože to bude vypadat rasově a genderově nevyváženě. Ze stejných důvodů tam nelze dát jednoho muže tmavé pleti, jedinou ženu jakéhokoli vzhledu, natož pak spoře oděnou. V reklamě se tak nakonec objeví nejčastěji rodina s ženou a mužem odlišných etnik, protože pak nikdo neřekne ani popel.
Může to znít komicky, realita je ale taková. Použili jsme vícekrát slovo „nelze”, ale ono to všechno lze, nikdo to nezakázal - jen se sami svazujeme obavami z reakcí těch, kteří budou považovat za skrytý projev toho či onoho, třebaže autoři něco takového vůbec neměli v úmyslu. Existují ale ještě tací, kteří se rozhodli nesvazovat a věci dělají jednoduše tak, jak se jim líbí.
Je to případ české firmy Bureko, která staví extrémní off-roady a mezi nimi i nový terénní pick-up Bureko 6x6. Má pořádný motor bez sympatií ekologicky smýšlejícího publika a celé auto prezentuje tak, jak by bylo u velké automobilky možné tak naposledy před 20 nebo 30 léty - někdy se spoře oděnou dívkou po boku. I kvůli tomu si letos českobudějovického projektu všimá celý svět - články o něm se objevují i měsíce po jeho odhalení na webech v Německu, Nizozemsku, USA nebo Rusku, skoro všude se o něm psalo či píše.
Bureko 6x6 přitom ani na jaře nebylo úplně nové auto, je to ve své podstatě rozsáhlá úprava. Vozidlo staví na Chevroletu Silverado třetí generace, který úspěšně kryje pod vlastní podobu karoserie uzpůsobenou nápravě navíc. Šest terénních kol zapadlých ve vysokých blatnících slouží jako základní prvek překonávání těžkého terénu. Mimo asfalt se projeví vysoký zdvih tlumičů umožňující rozdílné křížení náprav. Šestikolku na jihu Čech doplnili nezávislým předním odpružením, předními krátkými a dlouhými rameny, stabilizátory, vinutými pružinami, dvojitou tuhou zadní nápravou a dvacetipalcovými disky s pneumatikami Federal.
Český kolos velikostně překonává všechny standardní automobily nejen tuzemské produkce. Velký pick-up trendům navzdory žene kupředu 6,2litrový benzínový osmiválec GM s přímým vstřikováním a variabilní kontrolou ventilů, který v klidném nasazení vypíná část válců. Výkonové parametry ladila americká firma Hennessey, která pod označení HPE 600, HPE 650, HPE 700, HPE 800, HPE 1000 a HPE 1200 skryla počet koní pod kapotou. Nejsilnější 6,2 V8 tedy nabízí ukrutných 1 200 koní.
Klasickou techniku udržují v tempu přídavné chladiče oleje motoru a převodovky, přenos výkonu na silnici koriguje omezení prokluzu diferenciálu. Všechny zmíněné modely jsou vybaveny osmistupňovým automatem chráněným proti přetížení s možností uzamčení. Energie spalovacího motoru vede na všechna kola s automaticky uzamykatelnými volnoběžkami. Jistotou jsou kotoučové brzdy na všech nápravách.
Výroba ctila pravidlo pořádného materiálu, který něco vydrží. Robustní konstrukci už jen zdokonalují luxusní prvky interiéru jako ozvučení Bose, vnější kamery, přídavné ukazatele stavu provozních kapalin, bezklíčové ovládání, dvouzónová automatická klimatizaci, kožené čalounění nebo široce nastavitelné perforované sedačky s funkcí větrání i vyhřívání. Další vymoženosti jsou jen otázkou bankovního konta a ochoty jej použít. Konfigurátor umožňuje doobjednat příplatky v podobě chromových ozdob, nástupních prahů či světelných ramp.
Rozměry Silverada v českém podání narostly, šířka Bureko dosáhne 2 190 milimetrů, délka se odvíjí od zvoleného typu provedení (5 830 až 6 200 milimetrů) a stejně se mění i výška (2 100 až 2 150 milimetrů). Velkou kabinu identickou s Chevroletem na přání vyplní hnědá, černá nebo šedá barva šesti nabízených odstínů, pro exteriér firma nabízí ještě o tři barvy více.
Svět může závidět odvahu v dnešní době něco takového postavit a zkoušet popsaným způsobem prezentovat. O autě nyní ví všichni, otázkou je, jak moc se mu bude dařit obchodně, levný špás to totiž není. Kupní cena je individuální a vzniká na základě aktuální konfigurace, levněji než za 6,6 milionu Kč ale vrcholnou specifikaci nepořídíte. K prvním zájemcům se auta dostávají v těchto dnech.
Bureko 6x6 se vyrábí v Českých Budějovicích s motory General Motors laděných firmou Hennessey
Zdroje: Bureko, Světová média
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 39 minutami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 3 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva