Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat
26.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kamion je něco, co na silnici jen zřídka potkáváme rádi - bývá pomalý a zdržuje. V případě tohoto stroje ale asi budete rádi, když mu budete stačit.
Schopnost naložených kamionů akcelerovat bývá opravdu slabá. Jako řidiči osobních aut se s tím na silnicích nezřídka potýkáme - stačí kopec, ne úplně přehledná silnice a nebo pár řidičů, kterým předjíždění dlouhého tahače s návěsem nedělá dobře a jsme součástí pomalu jedoucí kolony, ze které nelze snadno uniknout. Návrh Toyoty, který máme dnes před sebou, ale může takové situace učinit jednou pro vždy minulostí. Jmenuje se Portal Project a není to nic jiného, než tahač poháněný vodíkovými palivovými články.
Ty vzal z modelu Mirai, který nepatří mezi nejrychlejší. S výkonem 155 koní dá stovku za nějakých 9 vteřin. Že by něco takového stačilo kamionu? Normálně nikoliv, ale tahač prý dostal tyto pohonné systémy dva, a to zkombinované takovým způsobem, že nabídnou „více než 679 koní a 1 796 Nm”, jak říkají oficiální zdroje. To už jsou pro tahač mnohem příhodnější čísla.
Kola ve výsledku pohání elektřina, což zároveň znamená absenci jakéhokoliv řazení - ovládat 16 či 18 převodů běžného náklaďáku není nic triviálního - a také vysoký výkon dostupný v nízkých otáčkách. Když tedy postavíte na startovní čáru sprintu Project Portal vedle obyčejného náklaďáku se stejnou okamžitou hmotností, v tomto případě 15 876 kg, ten vodíkový musí vyhrát.
Vyhraje a přiložené video vám nejlépe ukáže, jak jednoznačně. To není souboj „o prsa”, tady vodíkový stroj tomu konvenčnímu ujede jak Ferrari Trabantu. Jsme si celkem jisti, že takto jedoucí naložený kamion by zdržoval málokoho, to by si spíš někteří řidiči nemohli být jistí, že mu vůbec budou stačit.
Jestli se ovšem něco takového dostane na silnice, je otázkou. Prostor, který je u normálního tahače určen pro odpočinek řidiče, je tady obsazen nádržemi a technikou. Neznáme dojezd na jedno natankování, ale se vzdálenostmi, jaké kamiony běžně jezdí, by mohla být problém také infrastruktura - či spíš její nedostatek. A v neposlední řadě se musíme ptát, jaký bude rozdíl ceny mezi sériovou verzí Projectu Portal a adekvátním dieselovým tahačem. Vize je to každopádně zajímavá...
Rozdíl ve zrychlení je opravdu velký
Project Portal vypadá zajímavě, ale může reálně fungovat?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch