Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat
26.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kamion je něco, co na silnici jen zřídka potkáváme rádi - bývá pomalý a zdržuje. V případě tohoto stroje ale asi budete rádi, když mu budete stačit.
Schopnost naložených kamionů akcelerovat bývá opravdu slabá. Jako řidiči osobních aut se s tím na silnicích nezřídka potýkáme - stačí kopec, ne úplně přehledná silnice a nebo pár řidičů, kterým předjíždění dlouhého tahače s návěsem nedělá dobře a jsme součástí pomalu jedoucí kolony, ze které nelze snadno uniknout. Návrh Toyoty, který máme dnes před sebou, ale může takové situace učinit jednou pro vždy minulostí. Jmenuje se Portal Project a není to nic jiného, než tahač poháněný vodíkovými palivovými články.
Ty vzal z modelu Mirai, který nepatří mezi nejrychlejší. S výkonem 155 koní dá stovku za nějakých 9 vteřin. Že by něco takového stačilo kamionu? Normálně nikoliv, ale tahač prý dostal tyto pohonné systémy dva, a to zkombinované takovým způsobem, že nabídnou „více než 679 koní a 1 796 Nm”, jak říkají oficiální zdroje. To už jsou pro tahač mnohem příhodnější čísla.
Kola ve výsledku pohání elektřina, což zároveň znamená absenci jakéhokoliv řazení - ovládat 16 či 18 převodů běžného náklaďáku není nic triviálního - a také vysoký výkon dostupný v nízkých otáčkách. Když tedy postavíte na startovní čáru sprintu Project Portal vedle obyčejného náklaďáku se stejnou okamžitou hmotností, v tomto případě 15 876 kg, ten vodíkový musí vyhrát.
Vyhraje a přiložené video vám nejlépe ukáže, jak jednoznačně. To není souboj „o prsa”, tady vodíkový stroj tomu konvenčnímu ujede jak Ferrari Trabantu. Jsme si celkem jisti, že takto jedoucí naložený kamion by zdržoval málokoho, to by si spíš někteří řidiči nemohli být jistí, že mu vůbec budou stačit.
Jestli se ovšem něco takového dostane na silnice, je otázkou. Prostor, který je u normálního tahače určen pro odpočinek řidiče, je tady obsazen nádržemi a technikou. Neznáme dojezd na jedno natankování, ale se vzdálenostmi, jaké kamiony běžně jezdí, by mohla být problém také infrastruktura - či spíš její nedostatek. A v neposlední řadě se musíme ptát, jaký bude rozdíl ceny mezi sériovou verzí Projectu Portal a adekvátním dieselovým tahačem. Vize je to každopádně zajímavá...
Rozdíl ve zrychlení je opravdu velký
Project Portal vypadá zajímavě, ale může reálně fungovat?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 4 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 7 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva