Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový

Když se řekne stroj na opravu silnic, patrně si představíte primitivní vůz seškrábávající starý asfalt a sypající jej na korbu náklaďáku poblíž. Dnes jsou možnosti těchto aut úplně jinde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový

30.11.2018 | Mirek Mazal

Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se řekne stroj na opravu silnic, patrně si představíte primitivní vůz seškrábávající starý asfalt a sypající jej na korbu náklaďáku poblíž. Dnes jsou možnosti těchto aut úplně jinde.

České silnice připomínají slalomové dráhy, na kterých tyčky nahradily díry. Hladké úseky jsou výjimkou potvrzující pravidlo, že správa silnic nestíhá udržovat obhospodařované úseky. Přitom v Praze sídlí české zastoupení německé společnosti, která se zabývá výrobou moderních stavebních strojů, jež dokážou rychle a efektivně přeměnit minové pole na kvalitní silnici.

Stroj Wirtgen WR je takzvaný recyklátor za studena. Umí i jiné věci, v případě silnice ale najede na stavbu a rozbitý úsek jedním tahem přemění na nový povrch určený k pokládce vrstvy asfaltu. Zemina nižší kvality se díky procesu stabilizace pro změnu přemění v kvalitní stavební materiál. V roli recyklátorů za studena dovede transformovat asfaltové části komunikace na kvalitní nosné vrstvy bez ohledu na velikost staveniště a pracovní hloubky. Jako přídavné látky, které vytvoří novou hmotu, slouží cement, vápno, asfaltová emulze, pěnový asfalt a voda.

Na spodní straně zařízení je umístěný velký buben s hroty, které brousí starý povrch a drtí ho na malé kusy. Směs strhnutého materiálu se rozemele, přidá se vhodný poměr pojiva dle naprogramovaného množství a vznikne směs, která se obratem položí na seškrabaný povrch. Vše v jednom připraví základ na pokládku nového asfaltu finišerem. Motor pohání všechna kola s funkcí natáčení, speciální pneumatiky dodává výhradně společnost Nokian.

Existují tři verze s pracovní šířkou od 2 do 2,4 metru. Model WR 200i je typický pracovní šířkou 2 metry, pracovní hloubkou 0 až 50 centimetrů a výkonem motoru 320 kW (435 koní). Váží 24,5 tuny. Střední varianta 240i pracuje na šířce 2,4 metru, v hloubce 0 až 51 centimetrů s výkonem motoru 455 kW (619 koní), dosahuje hmotnosti 30,6 tun. Největší WR 250 zvládne šířku 2,4 metru, hloubku 0-56 centimetrů pomocí agregátu s výkonem 571 kW (776 koní), který bojuje s hmotností 31,7 tuny.

Největší typ WR 250 dosahuje rychlosti zpracování starého povrchu vozovky až 1 200 m2 za hodinu. Strojník sedí ve speciální průhledné kabině s dobrým výhledem všude kolem. Stanice řidiče může být také přesunuta z jedné strany na druhou pro lepší kontrolu práce. Po obvodu stroje se nacházejí kamery, aby obsluha viděla každý kout s co nejvyšší přesností.

Zajímavou položkou je i cena. V tomto odvětví vše závisí na přesné konfiguraci podle přání zákazník, ale pro představu - kousek, který můžete do detailu prozkoumat níže, vyšel na 15,7 milionu Kč. Podle zástupců společnosti Wirtgen se takových strojů v Evropě prodávají desítky ročně, u nás jsme ale zatím žádný takový pracovat neviděli. Škoda, zrovna u nás bychom bychom jich upotřebili armádu...


Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 1 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 01Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 2 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 02Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 3 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 03Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 4 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 04Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 5 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 05Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 6 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 06Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 7 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 07Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 8 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 08Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 9 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 09Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 10 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 10Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 11 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 11Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 12 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 12Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 13 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 13Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 14 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 25Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 15 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 14Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 16 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 17Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 17 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 18Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 18 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 22Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový - 19 - Wirtgen Recyklator zeminy foto prvni 23
Stroje firmy Wirtgen umí v mžiku položit nový koberec. Hlavní roli hraje série WR 200i až 250, která si jedním tahem poradí se starou cestou a připraví podklad pro nový povrch

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.