Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tatra ukázala nové speciály mířící do zahraničí, sloužit budou daleko od ČR
13.3.2019 | Mirek Mazal
Kopřivnická továrna se může pochlubit dalšími úspěchy. Hned 85 těžkých náklaďáků Terra a Force si objednaly zahraniční vojenské a hasičské sbory, česká stopa povede až do Brazílie a Turecka.
Český výrobce nákladních automobilů se úspěšně angažuje na poli civilních i vojenských modelů. Nákladní vozidla pro armádu a bezpečnostní složky tvoří páteř každoroční plánované produkce a své uplatnění nenacházejí jen v České republice či na Slovensku.
Těžké stroje českého původu bodují i jinde a fabrika má do budoucna zajištěný odbyt dalších desítek exemplářů modelů Terra a Force. Nejnověji jde o podvozky pro vojenské speciály do Brazílie, která se opakovaně vrací do Kopřivnice objednávat kvůli modernizaci své vojenské techniky. Letos Tatra potvrdila zájem o dalších 56 kusů kompletních podvozků 4x4 a 6x6 s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami dovybavené o motory a převodovky Tatra.
Brazilci si po dodání na podvozky doplňují originální pancéřované nástavby. Hotová vozidla budou z části určena pro armádu, ostatní najdou své uživatele v dalších složkách ozbrojených sil. Na druhý konec zeměkoule pak zamíří i tři vozidla modelové řady Tatra Terra ve zvětšené konfiguraci 8x8. Tyto nakladače kopřivnická továrna nejprve dodá německému partnerovi s motory a převodovkami. U západních sousedů bude pokračovat doladění ve formě instalace nástaveb a zkompletované automobily pak budou sloužit v Jižní Americe jako nosiče pontonových mostních souprav.
Pod označením Terra (též T815-2) se skrývá známý sklopný typ kabiny populární především mezi hasiči, kteří používají požární speciály této kategorie. Novinka by měla přinést očekávanou odolnost a dlouhodobou spolehlivost. Úpravy exteriéru a interiéru přinesly posun v bezpečnosti a kvalitě použitých technologií. Skelet kabiny s lepeným sklem prošel kompletní rekonstrukcí, aby splňoval nejnovější bezpečnostní standardy.
Dalším letošním významným trhem pro vojenské verze je Turecko. Odtud přišla objednávka na 29 podvozků Tatra Force 8x8. Česká automobilka prý jako jediná splňuje náročné požadavky tureckých velitelů. Kabinová varianta Force (též T815-7) je určena především k plnění specifických úkolů u hasičů nebo v ozbrojených složkách. Proto se designéři kabinové části zaměřili na jednodušší tvary se zachováním praktičnosti ve formě nastavitelného volantu, klimatizace či nezávislého topení. Strop je vyztužen, aby ochránil posádku před proražením kabiny při pádu předmětu nebo při převrácení vozidla.
Pro vojenské jednotky je interiér chráněn pancířem s odolností dle STANAG 4569 úrovní 2 a 3 a disponuje přetlakovou filtroventilací. Na střeše je připraven průlez s lafetací pro zbraňové systémy. Nízká celková výška vozidla umožňuje přepravu na dlouhé vzdálenosti letadly C-130 Herkules.
Objednané tatrovácké podvozky Force 8x8 budou doplněny pohonnými jednotkami Cummins ISX o výkonu 447 kW (608 koní) vázaných na plně automatickou převodovku, která je zakomponovaná do centrální nosné roury včetně děliče točivého momentu. Přibude dvojice typů kolových redukcí anebo systém centrálního dofukování pneumatik. České stoje se stanou základním stavebním kamenem pro turecká vyprošťovací vozidla s maximální hmotností 46 tun. Později se vozy dočkají osazení nástavbou s odtahovou zadní vidlicí o nosnosti 13 tun.
Do Brazílie se chystá několik modelů Tatry na podvozku 4x4, 6x6 i 8x8. Do Jižní Ameriky odletí i verze Terra, která poslouží hasičům
Zakázku uzavřeli i Turci, kteří chtějí armádě dopřát Tatru Force
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry