Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tažná kapacita Volkswagenu ID.3 připomíná další slabinu elektrických aut
16.9.2019 | Petr Prokopec
Bude trvat opravdu ještě hodně dlouho, než elektrická auta nabídnou to, na co jsme zvyklí z konvenčních vozů jako na úplnou samozřejmost. Týká se to i tažné kapacity.
Mnohokrát už jsme zmínili, že posílat za současné situace konvenční auta do důchodu nám přijde poněkud předčasné. Nejsme odpůrci pokroku s dinosaury nad postelí a vnímáme výhody elektrických aut, stejně tak ale máme pocit, že automobily se spalovacími motory by si jako výsledek více než 100 let trvajícího vývoje zasloužily trochu uctivější zacházení. Nikoli proto, co pro nás udělaly dříve, ale proto, co dokážou nyní a čemu se elektromobily nedokážou vyrovnat ani za mnohem vyšší, natož pak za srovnatelnou cenu.
Výsledkem onoho vývoje mimo jiné je, že si dnes za řádově stovky tisíc korun můžete koupit nový vůz typu VW Golf 2,0 TDI. Je to v podstatě naprosto obyčejné auto, můžete do něj ale za pár minut natankovat plnou, na německé dálnici nasadit 200 km/h a bez starosti o cokoli přejet za pár hodin půl Evropy. Pak za pár minut natankovat znovu a pokračovat v témže. Nemá s takovým zacházení absolutně žádný problém a když se o vůz budete dobře starat, zvládne tak bez mimořádných výdajů mnoho set tisíc kilometrů a ještě jej slušně prodat. Můžete jej při tom všem obsadit celou rodinou a za sebou - pravda už ne 200 km/h - táhnout klidně těžký karavan. Nic z toho elektrická auta zatím neumí, ani jedno.
Dnes se zaměříme na poslední zmíněný aspekt, který byl zatím docela přehlížený. Zvlášť u nás si přitom lidé rádi připřáhnout za auto vozík, což je ovšem další věc, které elektromobily vůbec nefandí. Připomíná to produkční Volkswagen ID.3, který se představil minulý týden a VW u něj v technických datech žádnou tažnou kapacitu neuvedl. Kolegové z nizozemského Autoblogu, jejichž čtenáři si tradičně libují v tahání karavanů, se tak vydali zjistit, jaká je realita a dobré zprávy nemají.
Než se dostaneme k detailům, zmapujme si situaci obecněji. Za většinu elektrických aut není možné legálně připřáhnout vůbec nic, ani ta ostatní zrovna neexcelují. Výjimkou jsou jen Tesla Model X, která utáhne až 2 250 kg, a Audi e-tron, které zvládne 1 800 kg. Takový Model 3 kalifornské automobilky už je na tom s 910 kilogramy daleko hůře a takový Jaguar I-Pace zvládá pouze 750 kg. Připomeňme, že to je pouhá třetina toho, co dokáže utáhnout Volkswagen Golf osazený dvoulitrovým turbodieselem a pohonem všech kol, které I-Pace i Model 3 mají k dispozici též.
I tato dvojka ale vychází ještě relativně dobře ve srovnání s ID.3, který dostal standardně speciální tažné zařízení s největším zatížením 75 kg. Ano, čtete správně, skutečně nám zde nezmizela nula či dvě, řešení na zádi vozu je opravdu určena v podstatě jen pro montáž nosiče jízdních kol či něčeho podobného. Ta by navíc měla být spíše standardní než elektrická, neboť v takovou chvíli jejich hmotnost narůstá natolik, že pětimístný vůz dokáže obstarat potřeby maximálně tří lidí.
Neznamená to samozřejmě, že by nebylo možné auto upravit (ovšem nejspíše bez schválení pro provoz na silnicích) tak, aby utáhlo více, ale standardně je limitem 75 kg a automobilky ví, proč tažnou kapacitu takto omezují. Dá se předpokládat, že při větším zatížení auta dojde k výraznému omezení už tak omezeného dojezdu, popř. do hry vstoupí jiný limit alternativního pohonu.
Elektrická budoucnost zkrátka není až tak růžová, jak ji někteří malují a můžeme jen znovu konstatovat: Kdyby elektromobilům byl dán přirozený prostor prosadit se v momentě, kdy zastíní konvenční auta jako celkově lepší řešení, nebude namítat nikdo nic. Ale protože jsou nám v podstatě nařizovány ve chvíli, kdy jejich vývoj nedospěl tak daleko, aby auta se spalovacími motory alespoň vyrovnaly, budeme jen objevovat další a další aspekty, ve kterých jsou horší. Za vyšší cenu.
Volkswagen ID.3 je možná sice v mnoha ohledech revoluční, ovšem nikoliv v případě tažné kapacity, v té je jako v řadě jiných okolností krokem zpět
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva