Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tažná kapacita Volkswagenu ID.3 připomíná další slabinu elektrických aut
16.9.2019 | Petr Prokopec
Bude trvat opravdu ještě hodně dlouho, než elektrická auta nabídnou to, na co jsme zvyklí z konvenčních vozů jako na úplnou samozřejmost. Týká se to i tažné kapacity.
Mnohokrát už jsme zmínili, že posílat za současné situace konvenční auta do důchodu nám přijde poněkud předčasné. Nejsme odpůrci pokroku s dinosaury nad postelí a vnímáme výhody elektrických aut, stejně tak ale máme pocit, že automobily se spalovacími motory by si jako výsledek více než 100 let trvajícího vývoje zasloužily trochu uctivější zacházení. Nikoli proto, co pro nás udělaly dříve, ale proto, co dokážou nyní a čemu se elektromobily nedokážou vyrovnat ani za mnohem vyšší, natož pak za srovnatelnou cenu.
Výsledkem onoho vývoje mimo jiné je, že si dnes za řádově stovky tisíc korun můžete koupit nový vůz typu VW Golf 2,0 TDI. Je to v podstatě naprosto obyčejné auto, můžete do něj ale za pár minut natankovat plnou, na německé dálnici nasadit 200 km/h a bez starosti o cokoli přejet za pár hodin půl Evropy. Pak za pár minut natankovat znovu a pokračovat v témže. Nemá s takovým zacházení absolutně žádný problém a když se o vůz budete dobře starat, zvládne tak bez mimořádných výdajů mnoho set tisíc kilometrů a ještě jej slušně prodat. Můžete jej při tom všem obsadit celou rodinou a za sebou - pravda už ne 200 km/h - táhnout klidně těžký karavan. Nic z toho elektrická auta zatím neumí, ani jedno.
Dnes se zaměříme na poslední zmíněný aspekt, který byl zatím docela přehlížený. Zvlášť u nás si přitom lidé rádi připřáhnout za auto vozík, což je ovšem další věc, které elektromobily vůbec nefandí. Připomíná to produkční Volkswagen ID.3, který se představil minulý týden a VW u něj v technických datech žádnou tažnou kapacitu neuvedl. Kolegové z nizozemského Autoblogu, jejichž čtenáři si tradičně libují v tahání karavanů, se tak vydali zjistit, jaká je realita a dobré zprávy nemají.
Než se dostaneme k detailům, zmapujme si situaci obecněji. Za většinu elektrických aut není možné legálně připřáhnout vůbec nic, ani ta ostatní zrovna neexcelují. Výjimkou jsou jen Tesla Model X, která utáhne až 2 250 kg, a Audi e-tron, které zvládne 1 800 kg. Takový Model 3 kalifornské automobilky už je na tom s 910 kilogramy daleko hůře a takový Jaguar I-Pace zvládá pouze 750 kg. Připomeňme, že to je pouhá třetina toho, co dokáže utáhnout Volkswagen Golf osazený dvoulitrovým turbodieselem a pohonem všech kol, které I-Pace i Model 3 mají k dispozici též.
I tato dvojka ale vychází ještě relativně dobře ve srovnání s ID.3, který dostal standardně speciální tažné zařízení s největším zatížením 75 kg. Ano, čtete správně, skutečně nám zde nezmizela nula či dvě, řešení na zádi vozu je opravdu určena v podstatě jen pro montáž nosiče jízdních kol či něčeho podobného. Ta by navíc měla být spíše standardní než elektrická, neboť v takovou chvíli jejich hmotnost narůstá natolik, že pětimístný vůz dokáže obstarat potřeby maximálně tří lidí.
Neznamená to samozřejmě, že by nebylo možné auto upravit (ovšem nejspíše bez schválení pro provoz na silnicích) tak, aby utáhlo více, ale standardně je limitem 75 kg a automobilky ví, proč tažnou kapacitu takto omezují. Dá se předpokládat, že při větším zatížení auta dojde k výraznému omezení už tak omezeného dojezdu, popř. do hry vstoupí jiný limit alternativního pohonu.
Elektrická budoucnost zkrátka není až tak růžová, jak ji někteří malují a můžeme jen znovu konstatovat: Kdyby elektromobilům byl dán přirozený prostor prosadit se v momentě, kdy zastíní konvenční auta jako celkově lepší řešení, nebude namítat nikdo nic. Ale protože jsou nám v podstatě nařizovány ve chvíli, kdy jejich vývoj nedospěl tak daleko, aby auta se spalovacími motory alespoň vyrovnaly, budeme jen objevovat další a další aspekty, ve kterých jsou horší. Za vyšší cenu.
Volkswagen ID.3 je možná sice v mnoha ohledech revoluční, ovšem nikoliv v případě tažné kapacity, v té je jako v řadě jiných okolností krokem zpět
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 5 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 6 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 8 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 9 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva