Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších

Kalifornská automobilka si dosud mohla díky svému specifickému ekonomickému fungování užívat relativní pohody, konkurence se ale už probudila. A potíží musí nyní Musk a spol. řešit vícero.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších

18.9.2018 | Petr Prokopec

Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších

/

Foto: Audi

Kalifornská automobilka si dosud mohla díky svému specifickému ekonomickému fungování užívat relativní pohody, konkurence se ale už probudila. A potíží musí nyní Musk a spol. řešit vícero.

Tesla dosud prakticky neměla přímou konkurenci, což se logicky odrazilo na její popularitě. Důvodem ovšem není, že by jiné automobilky neuměly udělat konkurenceschopný vůz, Teslu nechaly být hlavně proto, že si na rozdíl od ní nemohly dovolit prodělávat desítky miliard ročně na extrémně ztrátových elektrických autech.

Tesla a její investoři v podstatě nemají na výběr, a tak cpou peníze do získání náskoku, který se jednou může a nemusí ukázat důležitým v boji o zákazníka. Konkurence čekala na chvíli, kdy investice stejným směrem budou více ospravedlnitelné a doufají, že oněch pár let ztráty snadno stáhnou. Čí rozhodnutí bylo moudřejší, ukáže až čas, konkurence americké automobilky už se ale na každý pád probudila.

Sala možná déle, než se dalo očekávat, nyní se ovšem probouzí s o to větší razancí. Mercedes před pár dny ukázal nové SUV, které je prvním členem rodiny EQ, jež bude do roku 2022 zahrnovat deset aut. A nyní tu máme i soupeře se čtyřmi kruhy ve znaku, kterého je třeba brát ještě o poznání vážněji. Na rozdíl od Mercedesu se totiž více snaží využít výhod, které elektrická auta skýtají.

Pod názvem Audi e-tron se tedy představuje elektrické SUV, které hodlá ohrozit pozici Tesly Model X. A co se ceny týče, Němcům se daří, neboť jejich novinka na americkém trhu startuje na 75 795 USD (cca 1 656 000 Kč). Kalifornská konkurence je oproti tomu k mání od 83 000 USD (1 813 400 Kč). V obou případech jde o částky bez dotace.

Je samozřejmě otázkou, zda půjde o dostatečný důvod, proč se zákazníci k Tesle obrátí zády a zamíří do showroomů Audi. Dynamicky totiž e-tron hraje druhé housle. Zrychlení z klidu na stovku, respektive 60 mil v hodině (96,54 km/h), německé novince zabere 5,5 sekundy. Model X 75D je o šest desetin rychlejší, zároveň přitom zvládá 209 km/h. Nejvyšší rychlost Audi je však oproti tomu o devět kilometrů v hodině nižší.

Zatím není jasné, zda Němci zvládnou vrátit úder v rámci dojezdu. Základní verze kalifornského SUV dle odhadů EPA ujede na jedno dobití 381 kilometrů, zatímco e-tron 400 km. Nicméně tento údaj odpovídá evropskému normovanému cyklu WLTP, který přeci jen reflektuje skutečný svět o trochu méně. Audi tak může prohrát i v tomto kole, ač přitom disponuje bateriemi o kapacitě 95 kWh (Tesla je má o 20 kWh nižší).

Značka se čtyřmi kruhy ve znaku možná i proto vyrukovala s technologií dobíjení, kdy skrze stanice s napětím 150 kW lze mít auto nabito na 80 % kapacity po 30 minutách. Audi navíc spolupracuje se společností Electrify America (aby také ne, patří koncernu VW), do července 2019 spolu chtějí vybudovat novou síť 500 rychlodobíjecích stanic. Zákazníci přitom souběžně s koupí vozu dostanou zdarma i 1 000 kWh elektrické energie.

Je to spíše symbolický dar, při úplném dobití baterií už po jedenácté zastávce u stojanu budou muset začít platit. To ale nyní nechme stranou, místo toho se ponoříme ještě o trochu hlouběji do technologie dobíjení Audi. Hlavní roli v něm hraje nový termální management, jehož součástí je i tepelná pumpa, která 3 kW energie, jež by jinak byla ztracena, užívá k napájení klimatizace.

Podle Němců má tento systém vylepšit životnost baterie a umožnit častější dobíjení u rychlodobíjecích stanic. Zároveň prý zvládne prodloužit dojezd až o 10 procent. Technici značky dodávají, že zhruba 30 % z oněch 400 km má na svědomí inovativní brzdový systém, v jehož případě umělá inteligence rozhoduje o tom, zda využije elektromotory či tradiční kotouče. Systém se navíc obejde bez vakuové pumpy a je o 30 % lehčí.

Ku prospěchu Audi e-tron je také kvalita jízdy, vůz počítá s víceprvkovou nápravou vpředu i vzadu a vzduchovými měchy. Zároveň disponuje sedmi jízdními režimy a může měnit světlou výšku až o 7,5 centimetru. Zaručena tím má být nejen co nejaerodynamičtější jízda na zpevněném asfaltu, ale i výlety do terénu. V té chvíli samozřejmě přijde vhod i koncepce vozu, kdy každou nápravu má na starosti jeden elektromotor.

Audi zatím nezveřejnilo přesné technické parametry, ty mají být oznámeny až blíže k zahájení prodeje, jež je naplánováno na druhé čtvrtletí příštího roku. Nicméně původní odhady počítaly s 360 koňmi a 563 Nm točivého momentu. Mimo to bude možné na osm sekund využít funkce overboost, kdy potenciál pod kapotou vzroste na 408 koní a 666 Nm. Je ale možné, že do roku 2019 Audi ještě výkon navýší.

Aktuálně tak již jen dodáme, že stávající potenciál vozu má stačit na utáhnutí až 1 815 kilo těžkého přívěsu. Hmotnost samotného SUV zmíněna nebyla, nicméně víme, že rozložena měla být mezi předek a zadek v takřka ideálním poměru 50:50. Standardem jsou 20palcová litá kola s pneumatikami o šířce 255 milimetrů, zatímco uvnitř je možné počítat s třemi obrazovkami včetně digitálního přístrojového štítu.

Základní provedení Premium Plus je dále vybaveno vyhřívanými a chlazenými předními sedadly, audio systémem B&O se 16 reproduktory či panoramatickou střechou. Stupeň Prestige pak přihazuje masážní křesla či semi-autonomní řízení, stejně jako lepší klimatizaci. I nadále přitom zůstává pod úrovní základní Tesly, jeho cena má činit 82 795 USD (1 809 000 Kč).

Tím máme novou konkurenci pro Model X dostatečně představenu, pro samotnou automobilku a jejího šéfa Elona Muska však jde pouze o jeden z mnoha problémů, jež se v poslední době vyrojily. Dalším podobně zásadním je, že proti značce se obrací i její potenciální spojenec, tedy saudskoarabský vládní fond, o němž se Musk zmiňoval v souvislosti se stažením Tesly z burzy.

Na to nakonec nedojde, místo toho nakonec Arabové napumpují miliardu dolarů (21,85 mld. Kč) do firmy Lucid Motors. Ta se svým elektromobilem Air hodlá vyrukovat v roce 2020, přičemž nabídnout hodlá hned několik úrovní. Ta vrcholná by mohla Teslu zcela překonat, nabídnout totiž má 1 013 koní a dojezd až 643 kilometrů.

Stále ovšem nekončíme, neboť na Muska se opravdu valí jeden problém za druhým. Šéfa Tesly zažaloval britský potápěč Vernon Unsworth, který byl stěžejní osobou při vyprošťování skupinky thajských školáků, jenž byli uvězněni v podzemním komplexu jeskyní. Těm chtěl se svou miniponorkou napomoci i Musk, nicméně byl odmítnut.

Unsworth přitom uvedl, že pro šéfa Tesly šlo jen o populistický krok, přičemž jeho ponorka daným podmínkám nikterak nevyhovovala. Musk jej v reakci na to nazval pedofilem a přestože se vzápětí za svůj komentář omluvil, v krocích proti potápěči pokračoval. Světlo do této tahanice tak bude muset nést soud.

Samotná automobilka ale bude muset řešit dlouhé lhůty při opravách jejích vozů. Někteří majitelé čekají na svá auta i několik měsíců a dle výrobce za to prý mohou dealeři. Proto chce zásadnější opravy začít provádět pod vlastní střechou. Dealeři ovšem již od počátku naznačují, že za zpožděním mohou dodávky náhradních dílů přímo od automobilky. Právě tato možnost se přitom zdá být pravdivější, neboť o něčem podobném mluvil již loni dnes již bývalý prezident značky John McNeill. A nepřímo to vlastně nyní na Twitteru potvrdil i sám Musk.

Šéf Tesly totiž připustil, že automobilka se přesunula z výrobního pekla do pekla logistického. Ač tedy na mnoha parkovištích již má ustájené nové vozy, k jejich předání zákazníkům nedochází a další dodávky jsou tak dokola odkládány. I to jistě může pozici Tesly ohrozit - zajíců k honění má nyní automobilka opravdu dost...


Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 1 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 01Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 2 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 02Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 3 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 03Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 4 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 04Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 5 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 05Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 6 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 06Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 7 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 07Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 8 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 08Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 9 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 09Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 10 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 10Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 11 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 11Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 12 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 12Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 13 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 13
Nové Audi e-tron se ukázalo naživo v San Francisku...

Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 14 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 14Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 15 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 15Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 16 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 16Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 17 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 17Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 18 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 18Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 19 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 19Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 20 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 20Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 21 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 21Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 22 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 22Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 23 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 23Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 24 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 24Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 25 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 25Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 26 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 26Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 27 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 27Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 28 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 28Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 29 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 29Tesla musí řešit spoustu nových problémů. Tohle je jen jeden z těch nejtíživějších - 30 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 30
...i na oficiálních fotkách. Že jde hlavně po Tesle Model X, vůbec nezastírá

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše