Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla představila nový Autopilot, teď už by prý zachránil i první oběť
12.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kritizovaný i obdivovaný systém Tesly byl aktualizován. Teď nespoléhá hlavně na radar, ke skutečnému autopilotu má ale pořád daleko.
Na Teslu byla v posledních měsících zejména kvůli Autopilotu upřena pozornost celého světa. Byl skloňován i v případě několika nehod, přičemž ta květnová měla za následek vůbec první fatální zranění spojené s autonomním řízením. Pošramocenou reputaci Autopilotu chce nyní automobilka vylepšit i novou softwarovou verzí 8.0, která by podle Elona Muska dokázala Joshuu Browna zachránit. Aktualizace totiž mj. mění to, na co systém spoléhá především.
Dosud to byla kamera, nyní se klíčové role v rekognoskaci okolí ujímá radar, jímž jsou Model S i Model X vybaveny již od října 2014. Radar mapuje okolí každou desetinu sekundy a systém na základě jeho dat za použití pokročilého zpracování signálu vytváří třídimenzionální obraz světa. Ten už by měl být dostatečně podrobný a nevyžaduje vizuální potvrzení prostřednictvím kamery.
Systém tak není omezen počasím, neboť signál dokáže proniknout skrze mlhu, prach, déšť či sníh. Zaznamenat přitom zvládne prakticky cokoliv, zvláště pokud jsou objekty v okolí velké, kovové a vyznačují se vysokou hustotou. Nemůže se tak stát, že se bílý návěs schová na pozadí světlé oblohy, což mělo být primárním důvodem, proč pan Brown přišel o život.
„Nemůžeme to říci s naprostou jistotou, ale věříme, že ano, že by jej zachránil,“ uvedl Musk na tiskové konferenci uspořádané u příležitosti nového vylepšení. Dle něj by systém „viděl velký kovový objekt jedoucí napříč cestou v místě, kde není žádná dopravní značka. Bylo by to tedy jedno z tzv. bílých míst na mapě a systém by začal brzdit.“
Bílými místy jsou myšleny ty lokality, kterými již vozy Tesly párkrát projížděly. Pokud přitom poprvé detekovaly kupříkladu dopravní značku, a s jistotou ji rozpoznaly jako dopravní značku, projely místem bez přibržďování. Pokud se tak stalo i podruhé, potřetí či počtvrté, systém vše uložil do centrálního registru a dané místo vyhodnotil jako bílé, tedy bezpečné.
V případě Brownovy nehody by tedy systém bral dané místo jako bezpečné, ovšem na nákladní vůz, který majiteli Tesly Model S zkřížil cestu, by správně zareagoval a začal by autonomně brzdit. Možná by prý přitom nezvládl nehodě zcela zabránit, nicméně značně snížena by byla rychlost nárazu. Ač by tedy Brown nejspíše havaroval, systém by mu pravděpodobně zachránil život.
Jak ale Musk uvedl, s určitostí vše tvrdit nelze. I sám zakladatel Tesly nyní řekl, že neexistuje nic jako „naprostá bezpečnost“. Stále bude třeba počítat s obětmi na životech a nehodami na silnici, neboť „svět je velké místo s obřím počtem lidí a obřím počtem okolností“. Neprůstřelný navíc není ani nový systém, který menší objekty nezvládne zaznamenat.
Pokud se navíc ptáte, proč Tesle trvalo dva roky, než začala radar takto využívat, přestože byl součástí jejích vozidel, pak Musk dodává, že zásadním problémem byl nedostatek dat. Ty musela dodat flotila vozů značky, tedy právě ty exempláře, jež jsou součástí testovací fáze Beta a se kterými jsou spojeny ony v úvodu zmíněné nehody.
Za pomocí od nich získaných informací byla v centrálním systému vytvořena ona bílá místa, kde Autopilot nemusí zbytečně brzdit. V tiskovém prohlášení Tesla přiznává, že i to může v horším případě stát za nehodami. S novým vylepšením ale prý zvládne vše na jedničku, a to „i kdyby UFO přistávalo na silnici s nulovou viditelností.“
Uvidíme tedy, zda v příštích měsících budeme o nehodách vozů Tesly informovat tak často, jako v těch předcházejících. Musk dodává, že jelikož pro update není třeba žádný dodatečný hardware (u vozů vyrobených po říjnu 2014), dojde k vylepšení bezdrátově, a to během příštích 14 dnů.
Autopilot Tesly se dočkal zásadní modernizace, namísto kamery nyní velkou měrou spoléhá na radar. Ten je přitom součástí Modelů S a X již od října 2014
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024 - Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova