Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla představila nový Autopilot, teď už by prý zachránil i první oběť
12.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kritizovaný i obdivovaný systém Tesly byl aktualizován. Teď nespoléhá hlavně na radar, ke skutečnému autopilotu má ale pořád daleko.
Na Teslu byla v posledních měsících zejména kvůli Autopilotu upřena pozornost celého světa. Byl skloňován i v případě několika nehod, přičemž ta květnová měla za následek vůbec první fatální zranění spojené s autonomním řízením. Pošramocenou reputaci Autopilotu chce nyní automobilka vylepšit i novou softwarovou verzí 8.0, která by podle Elona Muska dokázala Joshuu Browna zachránit. Aktualizace totiž mj. mění to, na co systém spoléhá především.
Dosud to byla kamera, nyní se klíčové role v rekognoskaci okolí ujímá radar, jímž jsou Model S i Model X vybaveny již od října 2014. Radar mapuje okolí každou desetinu sekundy a systém na základě jeho dat za použití pokročilého zpracování signálu vytváří třídimenzionální obraz světa. Ten už by měl být dostatečně podrobný a nevyžaduje vizuální potvrzení prostřednictvím kamery.
Systém tak není omezen počasím, neboť signál dokáže proniknout skrze mlhu, prach, déšť či sníh. Zaznamenat přitom zvládne prakticky cokoliv, zvláště pokud jsou objekty v okolí velké, kovové a vyznačují se vysokou hustotou. Nemůže se tak stát, že se bílý návěs schová na pozadí světlé oblohy, což mělo být primárním důvodem, proč pan Brown přišel o život.
„Nemůžeme to říci s naprostou jistotou, ale věříme, že ano, že by jej zachránil,“ uvedl Musk na tiskové konferenci uspořádané u příležitosti nového vylepšení. Dle něj by systém „viděl velký kovový objekt jedoucí napříč cestou v místě, kde není žádná dopravní značka. Bylo by to tedy jedno z tzv. bílých míst na mapě a systém by začal brzdit.“
Bílými místy jsou myšleny ty lokality, kterými již vozy Tesly párkrát projížděly. Pokud přitom poprvé detekovaly kupříkladu dopravní značku, a s jistotou ji rozpoznaly jako dopravní značku, projely místem bez přibržďování. Pokud se tak stalo i podruhé, potřetí či počtvrté, systém vše uložil do centrálního registru a dané místo vyhodnotil jako bílé, tedy bezpečné.
V případě Brownovy nehody by tedy systém bral dané místo jako bezpečné, ovšem na nákladní vůz, který majiteli Tesly Model S zkřížil cestu, by správně zareagoval a začal by autonomně brzdit. Možná by prý přitom nezvládl nehodě zcela zabránit, nicméně značně snížena by byla rychlost nárazu. Ač by tedy Brown nejspíše havaroval, systém by mu pravděpodobně zachránil život.
Jak ale Musk uvedl, s určitostí vše tvrdit nelze. I sám zakladatel Tesly nyní řekl, že neexistuje nic jako „naprostá bezpečnost“. Stále bude třeba počítat s obětmi na životech a nehodami na silnici, neboť „svět je velké místo s obřím počtem lidí a obřím počtem okolností“. Neprůstřelný navíc není ani nový systém, který menší objekty nezvládne zaznamenat.
Pokud se navíc ptáte, proč Tesle trvalo dva roky, než začala radar takto využívat, přestože byl součástí jejích vozidel, pak Musk dodává, že zásadním problémem byl nedostatek dat. Ty musela dodat flotila vozů značky, tedy právě ty exempláře, jež jsou součástí testovací fáze Beta a se kterými jsou spojeny ony v úvodu zmíněné nehody.
Za pomocí od nich získaných informací byla v centrálním systému vytvořena ona bílá místa, kde Autopilot nemusí zbytečně brzdit. V tiskovém prohlášení Tesla přiznává, že i to může v horším případě stát za nehodami. S novým vylepšením ale prý zvládne vše na jedničku, a to „i kdyby UFO přistávalo na silnici s nulovou viditelností.“
Uvidíme tedy, zda v příštích měsících budeme o nehodách vozů Tesly informovat tak často, jako v těch předcházejících. Musk dodává, že jelikož pro update není třeba žádný dodatečný hardware (u vozů vyrobených po říjnu 2014), dojde k vylepšení bezdrátově, a to během příštích 14 dnů.
Autopilot Tesly se dočkal zásadní modernizace, namísto kamery nyní velkou měrou spoléhá na radar. Ten je přitom součástí Modelů S a X již od října 2014
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva