Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla pustila do světa první fotku malého SUV. Model Y už si vystačí bez zrcátek
7.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Elon Musk má znovu ambiciózní plán - do 18 měsíců zahájit prodej novinky, pro níž ještě není hotova platforma a která se nemá kde vyrábět.
Portfolio Tesly v současné době není příliš široké, skládá se z Modelu S a Modelu X. Oba typy je možné pořídit v několika konfiguracích, nicméně i tak je volba omezena na sedan či crossover. To se v několika málo letech má změnit, neboť značka chystá zásadní rozšíření. Již v červenci by měl začít z výrobních linek sjíždět zcela nový Model 3, podle značky vůbec první dostupný elektromobil světa.
Následovat ho bude Model Y, jehož první ilustraci odhalil Elon Musk během včerejšího setkání s akcionáři. Šéf automobilky ho doprovodil oznámením, že „cílíme na pravděpodobné zahájení prodeje v roce 2019“. A to je velmi odvážné tvrzení, jelikož podle Musku novinka dostane zcela novou platformu.
Kromě toho je třeba najít či vystavět novou továrnu, protože „neexistuje možnost, jak by Model Y mohl být vyráběn ve Fremontu. Minulý den jsme tu měli prakticky rvačku o volné parkovací místo.“ Čili abychom vše shrnuli, Tesla zatím ještě ani neodhalila koncept nového kompaktního SUV, natož pak produkční verzi. Kromě toho nemá k dispozici výrobní kapacity, přesto by ale Musk rád viděl novinku v prodeji během 18 měsíců.
Je přitom jasné, že v případě Modelu Y se nemohou věci uspěchat, a to hlavně kvůli nové platformě. Ta by již měla být modulární a navržena tak, aby umožnila další expanzi značky. Musk již nechce zopakovat chyby, které udělal u Modelu X. O tom v poslední době mluví překvapivě nadmíru upřímně a především velmi sebekriticky.
Nyní šéf Tesly dodává, že „udělal chybu, když se pokusil odvodit rešění Model X od platformy Modelu S. Bylo by lepší jednoduše navrhnout SUV způsobem, jakým SUV má být navrhováno a sedan způsobem, jakým má být navrhován sedan, než abychom se pokoušeli za pomoci lžíce vsunout nohu čísla 45 do boty o velikosti 43.“ I proto je dle něj Model X jakýmsi Fabergeho vejcem - nikoliv tvarem, ale komplexností a konfiguracemi.“
Zpět ale k Modelu Y, u kterého odhalení prvního obrázku nemusí znamenat vůbec nic. Ostatně z něj není mnoho poznat, tedy kromě toho, že vůz nemá ani klasická zpětná zrcátka, ani nástavce pro kamery. Mohly by být skryté, pochopitelně, spíše ale máme pocit, že šéf značky chtěl akcionářům něco ukázat, a tak grafici rychle vyrobili obrázek ze siluety Model 3.
Více informací by mělo být oznámeno v září, kdy Tesla chystá odhalení svého prvního tahače. Ten by přitom měl být „agilní jako sporťák“, přičemž svým „točivým momentem překoná jakýkoliv dieselový náklaďák“ a „v přetahování o lano by dieselový kamion vytáhl i do kopce“. To nejsou zrovna zrovna skromná slova, nicméně v případě této novinky Tesly by mohla být dodržena do puntíku.
Jistým příslibem je již jméno Jeroma Guillena, který vývoji tahače šéfuje. Dříve měl toiž na starosti vývoj kamionů Cascadia u Daimleru, jde tedy o muže na svém místě. Kromě toho, u tahače není Tesla omezena prostorem a proto může opravdu hodně baterií. Jen aby pak tomu tahači zbyla i nějaká kapacita pro tahání nákladů.
To uvidíme v září v září. Někdy na listopad či prosinec pak Musk chystá novou demonstraci systému Autopilot. „Měli bychom být schopni vyrazit z parkoviště v Kalifornii a dojet na parkoviště v New Yorku, bez toho, aniž bychom se po celou cestu dotkli jediného ovladače.“ Tedy jinými slovy, Tesla by měla překonat celý kontinent v čistě autonomním režimu, což je velmi odvážný počin.
Druhá polovina roku tedy bude pro Teslu možná nejrušnější v celé relativně krátké historii automobilky. Pokud se Muskovi povede ve všem uspět, pak se nejspíše dá předpokládat, že ztrátové dny značky jsou u konce. V opačném případě bude budoucnost firmy značně ohrožena.
Tesla odhalila první snímek nového Modelu Y...
...který by měl podobně jako třeba VW XL1 postrádat klasická vnější zpětná zrcátka - nahradí je zřejmě kamerou a displejem
Více o novince řekne v září, kdy firma ukáže svůj první tahač
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva