Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech
16.9.2019 | Mirek Mazal
Stěrače čelního skla si nechala v roce 1903 patentovat jedna americká dáma a od té doby fungují až dodnes na úplně stejném principu. Tesla ho chce změnit, její řešení má fungovat lépe.
Jakkoli to může znít neuvěřitelně, dodnes používané řešení stírání skel aut si nechala už před 116 léty patentovat americká vynálezkyně Mary Anderson. Podstatou jejího nápadu bylo čištění skel gumičkami na pohyblivých ramenech ovládaných zevnitř, na tom se v principu nic nezměnilo.
Třebaže konkrétní řešení se v detailech různí, i současné stěrače tvoří ramínka se stírátky s nimiž sem a tam pohybují hřídele poháněné skrze převodový mechanismu. Tato základní stavba se ovšem stará i o to, že se při dešti nemůžeme ven podívat celou plochou čelního skla, část zůstává vždy nestíraná. I proto chce Tesla toto tradiční řešení, které zatím sama používá, poslat do důchodu.
Američané by rádi obsáhli celou plochu čelního okna prostřednictvím jednoho vertikálního ramene stěrače, které se bude moci pohybovat vodorovně přes celou plochu čelního skla. V přímém zorném poli řidiče i spolujezdce by už neměla zůstávat vůbec žádná nesetřená část, jak vyplývá z registrace nápadu na patentovém úřadě.
Dokumenty dále prozradily plánované použití elektrického motoru stěrače, který se pohybuje lineárně podél delších okrajů okna místo obvyklého pohybu ramen po kruhové výseči. Tesla věří v lepší účinnost stírátka a jedno centrální osazení má být také energeticky efektivnější.
Argumenty úspory energie se opírají o třecí ztráty uvnitř aktuálně používaných mechanismů, které působením drobných nečistot, korozí a opotřebením postupně odebírají stále více elektrické energie z rozvodné sítě automobilu.
Nasazení jednoho středového ramene jsme zažili v minulosti například u Mercedesu, ale Němci tento způsob kvůli složitosti techniky a drahým náhradním dílům, které stejně nezajišťovaly zásadně lepší výhled, opustili. Tesla přináší vylepšení s lineárním pojezdem, trumfem je ale jistě i efekt výjimečnosti. Cokoli jdoucí proti proudu bývá příznivci americké značky vítáno a unikátní stírání čelního skla jistě nebude výjimkou.
Mary Anderson (1866 - 1953) si patentovala dodnes používané řešení stěračů už v roce 1903
Tesla si před pár dny nechala zapsat nový způsob stírání čelního skla, který po více jak století používané řešení zásadně mění
Zdroj: Patentscope
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda