Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Záběry z výstavby nové obří továrny Tesly ukazují neuvěřitelný pokrok
17.6.2019 | Petr Prokopec
Spousta lidí ani neví, že se Tesla do stavby nějaké další Gigafactory pustila, začala s ní teprve v březnu. Teď je červen, stavba stojí a Tesla už ohlásila, že začíná s instalací výrobních linek.
Zájem o vozy Tesly sice neutuchá, nicméně do značné míry je řízen skutečností, že kalifornská automobilka momentálně nemá konkurenci. Ostatní výrobci totiž čekají především na příští rok, kdy začnou platit nová emisní pravidla a kdy se jim alespoň trochu vyplatí prodávat elektromobily se ztrátou. Bylo by tedy ve výsledku chybou, kdyby se trh snažili zahltit již letos, a to jen proto, aby Elonu Muskovi přistřihli křidýlka. Tesla oproti tomu na nic čekat nemusí, a vlastně ani nemůže, třebaže zažívá další a další ztrátové kvartály. Její výhodou je právě ono bezkonkurenční prostředí.
Nicméně zakrátko tomu bude jinak, pročež jsme na prodeje kalifornské automobilky vskutku zvědavi. Kupříkladu zájemci o chystané Porsche Taycan se totiž převážně rekrutují z řad majitelů Tesly Model S. A pokud při vlastním porovnání zjistí, že americký elektromobil je možná sice o chlup rychlejší, ale zrovna tuto vlastnost mohou využít jen krátce, zatímco Porsche slibuje konzistentní dynamický projev spojený s typickou kvalitou, pak už se k Tesle vrátit nemusí.
Pro značku je tak veledůležitý čínský trh, kde je ostatně elektromobilita podporována jako skoro nikde ve světě - jen Norsko zachází dál, ve srovnání s Čínou jde ale o prťavý trh. Tesla proto staví továrnu nazvanou Gigafactory 3 (i když je fakticky druhá) opravdu nevídaným tempem. Zatímco ještě v březnu se chystal teprve pozemek, nyní již hrubá stavba stojí. A pracovníci dokonce odstartovali instalaci výrobních linek, takže se hovoří spíše o dokončovacích pracích. Zdá se tedy, že jakkoliv je Tesla na štíru s veškerými termíny, ten, jenž se týká letního dokončení továrny, bude tentokráte bezpečně dodržen.
Daná rychlost výstavby však ve výsledku není až tak překvapivá. Je třeba si totiž uvědomit, že řeč je o Číně, kde za dolar lze pořídit mnoho yuanů a za ně o poznání více pracovních sil. V zemi tak často během několika málo let dochází k vybudování celých měst, vedle nichž je jedna továrna pomalu drobnost.
Jsme přitom zvědavi, zda Gigafactory 3 dostane střechu pokrytou solárními panely, jako je tomu u továrny v Nevadě. V takovém případě by totiž elektrifikace Číny dávala alespoň nějaký smysl. Takto na ni zatím můžeme pohlížet jen jako na nepříliš logický krok, neboť ovzduší se jen stěží zlepší, pokud elektřinu budou vyrábět především uhelné elektrárny. A že tomu nebude hezky dlouho jinak, je jistotou.
Stěžejní misí Elona Muska ale jistě není ochrana přírody, nýbrž zisk, kterého v Číně stěží dosáhne dovezenými auty - s vysokými cly jsou drahá a štědré subvence se na ně nevztahují. Takto budou a v Číně vyrobený Model 3 se má prodávat od 328 tisíc yuanů (1 073 580 Kč), což je zlomek cifry, na kolik dnes přijde vůz importovaný ze Spojených států.
Výstavba továrny Gigafactory 3 v Číně probíhá raketovým tempem, ještě před 3 měsíci na tomto místě jen chystali pozemek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 36 minutami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva