Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla začala nabízet Model 3 s dojezdem jen 150 km a doufá, že si ho nikdo nekoupí
2.5.2019 | Petr Prokopec
Pokud výrobce představí novou verzi nějakého auta, obvykle chce, aby se prodávala co nejlépe. Tesla jde proti proudu a přeje si nejlépe nulový zájem. Jak bizarní je svět plný přerozdělování.
Tesla za sebou nemá zrovna úspěšné čtvrtletí, po dvou loňských ziskových kvartálech opětovně spadla zpět do ztrátových vod. To je však dle šéfa značky Elona Muska jen dočasný stav, který navíc již nebude mít dlouhého trvání. Během pár měsíců se situace má výrazně vylepšit, i proto, že automobilka stále doufá v prodej 360 až 400 tisíc aut během celého roku. To však začíná vypadat jako stále nedostupnější meta.
Americké prodeje Tesly jsou totiž ještě nižší, než ty březnové. Sama automobilka zveřejňuje výsledky jen jednou za kvartál, takže jde o předběžné údaje, podle nich ale Tesla během čtvrtého letošního měsíce dodala zákazníkům ve Spojených státech 10 050 Modelu 3, tedy o 125 méně než v březnu. To pravda není enormní pokles, ovšem je třeba si uvědomit, že již výsledky za první kvartál nebyly zrovna optimistické. Značka dodala méně aut, než se čekalo a nyní v tom zjevně pokračuje.
Lze samozřejmě dodat, že pro Teslu nejsou americké prodeje těmi jedinými, pomoci ji může i evropský kontinent, kde v únoru konečně začaly oficiální dodávky. Nicméně zde je zájem generován hlavně dlouhým čekáním, navíc hlavní vlna se odehrává jen v zemích s pohádkovými dotacemi, zejména v Nizozemí a Norsku. Ani v Číně to teď Tesla kvůli obchodní válce nemá jednoduché i proto, že automobilka má problémy se zámořskou dopravou.
Vraťme se ale zpátky na americký kontinent, zmínit je ještě třeba výsledky Tesel Model S a X. Ač v tomto případě vlastně není pomalu o čem mluvit, sedan si totiž pořídilo jen 825 lidí a SUV dalších 1 050. To jsou dvakrát nižší čísla než v březnu, o propadu lze mluvit i v porovnání s loňským rokem. Zdá se tedy, že tyto modely jsou již za zenitem, což by pro Teslu mohl být další problém - s novými generacemi se totiž v nejbližších letech nepočítá.
Automobilka si je daných obtíží zjevně vědoma, proto nově přišla s krokem, který sice je zcela legální, ovšem dosti kontroverzní. Na kanadském trhu představila Model 3, jehož dojezd činí pouhých 150 kilometrů. To dnes již nikoho nedojme, což je vlastně v pořádku i pro Teslu. Ta totiž vůbec netouží po tom, aby si toto provedení někdo kupoval. Z toho důvodu ostatně není dostupné online, jen u dealerů.
Proč tomu tak je, ptáte se? Za odpovědí musíme vyrazit do kanadského dotačního systému, dle kterého na vládní příspěvek vy výši 5 000 CAD (cca 85 500 Kč) mají nárok pouze ty elektromobily, jejichž základní cena startuje pod 45 tisíci kanadskými dolary (769 430 Kč). Na tuto sumu se Tesla dříve nezvládla dostat, nyní to však díky onomu základu s extrémně krátkým dojezdem dokázala, vůz totiž startuje na 44 999 CAD (769 413 Kč).
Jak jsme ovšem řekli, Tesla opravdu nechce, aby si tento vůz někdo koupil. Nicméně s jeho pomocí dosáhla toho, že na vládní dotaci má nyní nárok i stejně pojmenované provedení Standard Range, které již má zvládnout 386 kilometrů na jedno nabití a stojí 53 700 CAD (918 200 Kč). Kanadský systém totiž umožňuje navýšení ceny až na 55 tisíc kanadských dolarů (940 415 Kč), pokud se jedná o stejný model ve vyšší specifikaci.
Pokud vás nyní napadá něco o dotačních levárnách, není to překvapivé. Jak jsme však zmínili, strategie Tesly je plně legální a s morálkou si hlavu nedělá - potřebuje prodávat. Lze pak jen dodat, že onen sporný dojezd 150 kilometrů je uzamčen pouze softwarově. Dá se tedy předpokládat, že automobilka nejspíše časem zákazníkům, kteří si tuto verzi skutečně pořídí, nabídne možnost odblokování za příplatek. Něco takového ostatně Tesla už dříve udělala v Německu, s velkým pochopením se to ale nesetkalo.
Zájem o Tesly začíná klesat, v Kanadě tak značka vyrukovala s novou verzí Modelu 3, jenž zvládne jen 150 km na jedno nabití. Důvodem jsou dotace
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch