Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh

Kalifornská automobilka se snaží stále více zefektivnit své fungování a zřejmě i proto přestala slibovat Model 3 za 35 tisíc dolarů. To srovnatelné Geely GE11 už míří do prodeje .
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh

20.2.2019 | Petr Prokopec

Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kalifornská automobilka se snaží stále více zefektivnit své fungování a zřejmě i proto přestala slibovat Model 3 za 35 tisíc dolarů. To srovnatelné Geely GE11 už míří do prodeje .

Tesla by se v letošním roce ráda zařadila mezi velké hráče na automobilovém trhu. Americká firma proto doufá, že do konce roku zvládne Model 3 produkovat v počtu sedmi tisíc exemplářů za týden, přičemž by se nemělo jednat o jednorázový výkyv, ale pravidelný stav. Jen na této laťce se však nezastaví, celkovým cílem je dokonce 10 tisíc aut týdně. Toho chce Tesla dosáhnout ve chvíli, kdy otevře továrnu v Šanghaji, která je momentálně ve výstavbě. Nejpozději v příštím roce by tak značka ráda produkovala přes půl milionu vozů ročně.

Plány jsou to samozřejmě pěkné, otázkou je však jejich realizace. A to překvapivě nikoliv proto, že by Tesla nezvládla navýšit svou produkční kapacitu na dvojnásobek současného stavu. Vše má spojitost se základní verzí, jejíž prezentace před třemi lety přihrála značce stovky tisíc zájemců. Ti však dosud mohli svou touhu ukojit pouze na dražších verzích s většími bateriemi či dokonce dvěma elektromotory. Elonem Muskem prezentovaný Model 3 za 35 000 USD (cca 798 250 Kč) však dosud nedorazil.

Aktuálně navíc začíná být stále pravděpodobnější, že tato varianta se nejspíše nikdy skutečností ani nestane. Musk se sice vždy dušoval, že s ním můžeme počítat a dle jeho posledních slov by to mohlo nastat v půlce letošního roku, nejnovější kroky Tesly tomu však vůbec nenasvědčují. Značka ze svého webu stáhla jakékoliv zmínky o této variantě a dotazy, proč se tak stalo, odmítá komentovat. Dosud na ni lákala s tím, že vůz by se měl objevit v horizontu čtyř až šesti měsíců, tento výhled byl ale soustavně posouván, až zmizel zcela.

Je samozřejmě možné, že Tesla zmínku stáhla proto, aby nemusela znovu a znovu oznamovat další odklad. Nicméně s ohledem na dosavadní postup a její aktuální kroky se zdá pravděpodobnější, že tato verze byla v tichosti zametena pod koberec. Sam Musk pak vše na Twitteru spláchl tím, že vůz za 35 tisíc dolarů vlastně už v prodeji je, pokud od současného základu odečtete vládní dotaci a očekávané úspory na palivu. Ani to není dobré znamení.

V USA navíc za současných podmínek pomalu nemá komu Model 3 prodávat, a tak spádu hledá na starém kontinentu nebo v Číně. Na největším trhu světa je ovšem Model 3 aktuálně příliš drahý, startuje na 499 tisících yuanech (1 682 000 Kč). Tato suma sice v momentě otevření šanghajské továrny klesne, ovšem ani to se nemusí notně projevit úspěchem.

Je třeba zmínit, že pro majetné Číňany je Model 3 až příliš obyčejným, pro zbytek národa je pro změnu základní provedení zcela nedostupné. Zvláště když zde bude muset soupeřit o zákazníky se svým klonem. Firma Geely, majitel Volva, Lotusu a přes svého šéfa největší soukromý investor Mercedesu totiž aktuálně chystá výrobu nového elektrického sedanu GE11, který se nejen pyšní prakticky identickým designem jako originál, ale svým aerodynamickým koeficientem Cd 0,2375 jej dokonce překonává (u Tesly je to 0,24).

Čínský vůz by tak mohl mít i vyšší dojezd. Ten prozatím nebyl specifikován, stejně jako není známa kapacita lithium-iontových baterií. Víme však, že elektrická pohonná jednotka bude produkovat 177 koní, které ji zaručí maximálku 150 km/h. To sice nejsou data, z nichž by Tesla musela mít strach, doprovázena však budou výrazně nižší cenou. Na její upřesnění si budeme muset ještě pár týdnů počkat, výroba a prodej odstartují na konci prvního letošního čtvrtletí, hovoří se ale o sumě jen mírně překračující půl milionu korun. Na to Tesla nemá a nebude mít odpověď.

Geely GE11 měří 4 736 milimetrů na délku, 1 804 mm na šířku, 1 503 mm na výšku a 2 700 mm v rámci rozvoru. Postaveno bylo na zcela nové platformě, která byla již od počátku koncipována pro alternativní ústrojí. I proto v kabině nabídne více místa než srovnatelné vozy. Elektrická novinka přitom dostane zcela nové firemní logo a stejně jako Tesla se pochlubí i výklopnými klikami dveří. Originál bude následovat také koncepcí interiéru, kde dominantou je volně stojící středový displej. Kromě toho má řidič k dispozici ještě malou obrazovku za volantem, obklopen je pak čalouněním ze skladů Volva. Vše přitom působí sladěně, čistě a robustně.

Kladů je tedy opravdu dost, načež by nemělo překvapit, že Geely již s novým modelem GE11 necílí pouze na svou domovinu, ale otevřeně přiznává také útok na Evropu a Severní Ameriku. Tesla tedy dostane konkurenci naprosto všude, a jakkoliv se dá počítat s tím, že čínský elektromobil cestou na starý či nový kontinent vůči největšímu trhu podraží, stále bude levnější, než by kdy Model 3 mohl být.

Tesla by se tedy sice ráda zařadila mezi velké hráče a zejména technologii pohonných jednotek či baterií na to má, ve všem ostatním jdou však okolnosti proti ní. Do showroomů navíc nemíří jen Geely GE11, ale i mnozí další konkurenti. Někteří se pyšní vyšší kvalitou či image, jiní nižší cenou. Kalifornská automobilka tak asi zůstane hlavní hybnou silou elektrifikace, jestli tomu ale budou odpovídat i prodeje, ukáže teprve čas.


Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 1 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 01
Z webu Tesly už zcela zmizel alespoň příslib budoucího příchodu Modelu 3 za 35 tisíc dolarů, mluvčí navíc situaci nechce komentovat - to nejsou dobrá znamení

Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 2 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 02Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 3 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 03Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 4 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 04Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 5 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 05Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 6 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 06Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 7 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 07Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 8 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 08Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 9 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 09Tesle teče do bot. Odpískala nejlevnější Model 3, čínský konkurent už míří na trh - 10 - Tesla Model 3 zakladni verze konec Geely GE11 10
Konkurenční Geely GE11 jde již za pár týdnů do prodeje a hodlá nadělat těžkosti kalifornské značce nejen v Číně, ale také v Evropě i Severní Americe

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.