Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Teslu v honbě za elektrickým tahačem předběhl výrobce dieselů, zatím
30.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poněkud překvapivého soupeře dostali dosavadní souputníci v boji za první použitelný elektrický tahač. Rybník jim chce vypálit věhlasný výrobce dieselů.
Když se řekne elektrický tahač - nebo elektrický kamion, chcete-li - vybaví se vám nejspíše dílo firmy Nikola. Ta je s vývojem podobného stroje jednoznačně nejdál, však už ukázala jeho interiér, klidně spát ji však nechce nechat nikdo menší než Elon Musk. Ten tak už dříve během letošního roku oznámil, že přijde s vlastním tahačem značky Tesla a s ohledem na jeho renomé se tak nějak více věří jemu, že to dotáhne do zdárného cíle.
Tesla ale zatím neukázala ani pořádnou počítačovou vizualizaci a i když je relativně rychlá v obracení pouhých nápadů v sériová auta, do dvou let zřejmě s produkčním tahačem nepřijde. Tou dobou už ale chce svůj elektrický stroj prodávat konkurenční firma, od které bychom to rozhodně nečekali - Cummins.
Toto jméno je totiž už po dekády spojeno hlavně se světem dieselových motorů. Ty firma Cummins vyrábí pro pick-up trucky i nákladní automobily a přišla i s několika revolučními řešeními. Jejich poslední výtvor ovšem není dieselový - je to skutečně elektrický tahač, nazvaný AEOS, který před odhalením podobného stroje Tesly přichází se zhruba měsíčním předstihem.
AEOS je tahač třídy 7, což v USA znamená stroj určený k přepravě nákladů na krátké vzdálenosti. Tomu odpovídá i teoretický dojezd 100 mil, tedy 161 km. Baterie mají 140 kWh kapacity a údajně jejich plné nabití trvá jen hodinu. Pochopitelně rychlonabíječkou, takové dobití jinak realizovat nelze.
Protože je i tak 161km dojezd relativně krátký, AEOS může být vybaven jedním z dieselových spalovacích motorů B4.5 nebo B6.7, které dávají až 200, resp. až 326 koní. Motory by ovšem nezabíraly na kola, sloužily by pouze jako generátory elektrické energie pro elektromotory. Podle Cumminsu zvládne AEOS s range-extenderem dojet 480 km na jedno nabití a naplnění nádrží a přímé emise oproti konvenčním tahačům budou nižší o 50 %.
Karoserie AEOSu je navržená pro co nejmenší aerodynamický odpor, proto je takhle kulatá, a také má co největší část boků a zádě pod kryty. Vůz je jen dvounápravový a pneumatiky mají nízký valivý odpor. Hmotnost stroje je cca 8,2 tuny; pravděpodobně bez příplatkového dieselového range-extenderu.
Jak jsme již naznačili, AEOS by se měl objevit na silnicích v roce 2019. Cummins neplánuje vyrábět celý vůz, montáž by měl obstarávat zatím neupřesněný subdodavatel a Cummins by se staral „jen” o pohonné ústrojí. S jakými cenami máme počítat, je zatím brzo odhadovat, tím spíš, že firma zatím neodhalila ani výkon tahače a řadu dalších detailů - je to zatím jen koncept...
Cummins AEOS se na pohled liší od běžných tahačů snad jen absencí mřížky v čelní masce, ve skutečnosti ale chce být revoluční
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva