Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Teslu v honbě za elektrickým tahačem předběhl výrobce dieselů, zatím
30.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poněkud překvapivého soupeře dostali dosavadní souputníci v boji za první použitelný elektrický tahač. Rybník jim chce vypálit věhlasný výrobce dieselů.
Když se řekne elektrický tahač - nebo elektrický kamion, chcete-li - vybaví se vám nejspíše dílo firmy Nikola. Ta je s vývojem podobného stroje jednoznačně nejdál, však už ukázala jeho interiér, klidně spát ji však nechce nechat nikdo menší než Elon Musk. Ten tak už dříve během letošního roku oznámil, že přijde s vlastním tahačem značky Tesla a s ohledem na jeho renomé se tak nějak více věří jemu, že to dotáhne do zdárného cíle.
Tesla ale zatím neukázala ani pořádnou počítačovou vizualizaci a i když je relativně rychlá v obracení pouhých nápadů v sériová auta, do dvou let zřejmě s produkčním tahačem nepřijde. Tou dobou už ale chce svůj elektrický stroj prodávat konkurenční firma, od které bychom to rozhodně nečekali - Cummins.
Toto jméno je totiž už po dekády spojeno hlavně se světem dieselových motorů. Ty firma Cummins vyrábí pro pick-up trucky i nákladní automobily a přišla i s několika revolučními řešeními. Jejich poslední výtvor ovšem není dieselový - je to skutečně elektrický tahač, nazvaný AEOS, který před odhalením podobného stroje Tesly přichází se zhruba měsíčním předstihem.
AEOS je tahač třídy 7, což v USA znamená stroj určený k přepravě nákladů na krátké vzdálenosti. Tomu odpovídá i teoretický dojezd 100 mil, tedy 161 km. Baterie mají 140 kWh kapacity a údajně jejich plné nabití trvá jen hodinu. Pochopitelně rychlonabíječkou, takové dobití jinak realizovat nelze.
Protože je i tak 161km dojezd relativně krátký, AEOS může být vybaven jedním z dieselových spalovacích motorů B4.5 nebo B6.7, které dávají až 200, resp. až 326 koní. Motory by ovšem nezabíraly na kola, sloužily by pouze jako generátory elektrické energie pro elektromotory. Podle Cumminsu zvládne AEOS s range-extenderem dojet 480 km na jedno nabití a naplnění nádrží a přímé emise oproti konvenčním tahačům budou nižší o 50 %.
Karoserie AEOSu je navržená pro co nejmenší aerodynamický odpor, proto je takhle kulatá, a také má co největší část boků a zádě pod kryty. Vůz je jen dvounápravový a pneumatiky mají nízký valivý odpor. Hmotnost stroje je cca 8,2 tuny; pravděpodobně bez příplatkového dieselového range-extenderu.
Jak jsme již naznačili, AEOS by se měl objevit na silnicích v roce 2019. Cummins neplánuje vyrábět celý vůz, montáž by měl obstarávat zatím neupřesněný subdodavatel a Cummins by se staral „jen” o pohonné ústrojí. S jakými cenami máme počítat, je zatím brzo odhadovat, tím spíš, že firma zatím neodhalila ani výkon tahače a řadu dalších detailů - je to zatím jen koncept...
Cummins AEOS se na pohled liší od běžných tahačů snad jen absencí mřížky v čelní masce, ve skutečnosti ale chce být revoluční
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB