Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Teslu v honbě za elektrickým tahačem předběhl výrobce dieselů, zatím
30.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poněkud překvapivého soupeře dostali dosavadní souputníci v boji za první použitelný elektrický tahač. Rybník jim chce vypálit věhlasný výrobce dieselů.
Když se řekne elektrický tahač - nebo elektrický kamion, chcete-li - vybaví se vám nejspíše dílo firmy Nikola. Ta je s vývojem podobného stroje jednoznačně nejdál, však už ukázala jeho interiér, klidně spát ji však nechce nechat nikdo menší než Elon Musk. Ten tak už dříve během letošního roku oznámil, že přijde s vlastním tahačem značky Tesla a s ohledem na jeho renomé se tak nějak více věří jemu, že to dotáhne do zdárného cíle.
Tesla ale zatím neukázala ani pořádnou počítačovou vizualizaci a i když je relativně rychlá v obracení pouhých nápadů v sériová auta, do dvou let zřejmě s produkčním tahačem nepřijde. Tou dobou už ale chce svůj elektrický stroj prodávat konkurenční firma, od které bychom to rozhodně nečekali - Cummins.
Toto jméno je totiž už po dekády spojeno hlavně se světem dieselových motorů. Ty firma Cummins vyrábí pro pick-up trucky i nákladní automobily a přišla i s několika revolučními řešeními. Jejich poslední výtvor ovšem není dieselový - je to skutečně elektrický tahač, nazvaný AEOS, který před odhalením podobného stroje Tesly přichází se zhruba měsíčním předstihem.
AEOS je tahač třídy 7, což v USA znamená stroj určený k přepravě nákladů na krátké vzdálenosti. Tomu odpovídá i teoretický dojezd 100 mil, tedy 161 km. Baterie mají 140 kWh kapacity a údajně jejich plné nabití trvá jen hodinu. Pochopitelně rychlonabíječkou, takové dobití jinak realizovat nelze.
Protože je i tak 161km dojezd relativně krátký, AEOS může být vybaven jedním z dieselových spalovacích motorů B4.5 nebo B6.7, které dávají až 200, resp. až 326 koní. Motory by ovšem nezabíraly na kola, sloužily by pouze jako generátory elektrické energie pro elektromotory. Podle Cumminsu zvládne AEOS s range-extenderem dojet 480 km na jedno nabití a naplnění nádrží a přímé emise oproti konvenčním tahačům budou nižší o 50 %.
Karoserie AEOSu je navržená pro co nejmenší aerodynamický odpor, proto je takhle kulatá, a také má co největší část boků a zádě pod kryty. Vůz je jen dvounápravový a pneumatiky mají nízký valivý odpor. Hmotnost stroje je cca 8,2 tuny; pravděpodobně bez příplatkového dieselového range-extenderu.
Jak jsme již naznačili, AEOS by se měl objevit na silnicích v roce 2019. Cummins neplánuje vyrábět celý vůz, montáž by měl obstarávat zatím neupřesněný subdodavatel a Cummins by se staral „jen” o pohonné ústrojí. S jakými cenami máme počítat, je zatím brzo odhadovat, tím spíš, že firma zatím neodhalila ani výkon tahače a řadu dalších detailů - je to zatím jen koncept...
Cummins AEOS se na pohled liší od běžných tahačů snad jen absencí mřížky v čelní masce, ve skutečnosti ale chce být revoluční
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB