Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je budoucnost kamionů podle Tesly. Stovka za 5 s, kabina jako v McLarenu F1
17.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tahač Tesly má zvládat sprint na stovku za 5 sekund, i s přívěsem. Utáhne přes 36 tun, na jeden zátah pokoří 800 km a řidiče chrání explozi odolným sklem.
Akcie Tesly začínají opět stoupat. Po týdnech nejistot spojených s problematickým náběhem sériové výroby Modelu 3 je věčný kalifornský startup opět na koni. Není to až tak překvapivé, automobilka totiž udělala to, co umí nejlépe - od potíží svého každodenního fungování obrátila pozornost směrem k budoucnosti a dnes nad ránem odhalila nejen svůj dlouho očekávaný elektrický tahač,ale i zcela nový Roadster.
Odhalení nového Roadsteru nikdo nečekal - tedy alespoň ne tak brzo - jeho představení už ale máme za sebou. Nyní tedy zamíříme užitkovější cestou a podíváme na stroj, kterému Tesla říká prostě Semi, což nejspíše není jméno vozu, ale jen pracovní označení podle amerického termínu „semi-trailer truck” - v podstatě běžný evropský kamion.
Na nudné čtení ale zapomeňte, neboť tahač se chlubí parametry, které čekáte spíše od sportovních vozů. Zrychlení z klidu na stovku, respektive na 97 km/h, má totiž zvládnout za pouhých 5 sekund. Monstrum se třemi nápravami je tak o chlup rychlejší než Porsche 718 Boxster s 300 koňmi. Tesla navíc dodává, že tahač danou disciplínu zvládne i s prázdným návěsem. Pokud ten je přitom plně naložen 36 290 kilogramy, stovku dáte „až“ za 20 sekund.
Tím ale výčet více než působivých parametrů nekončí. Dále můžeme zmínit koeficient odporu vzduchu, který činí pouhých Cd 0,36. Abychom přitom toto číslo zasadili lépe do reality, vezmeme si znovu na pomoc výše zmiňovaný Boxster, který počítá s Cd 0,31. Tesla Semi samozřejmě v rámci aerodynamiky počítá s daleko větší čelní plochou, nicméně i tak je počin kalifornských designérů hodný obdivu.
Díky působivé aerodynamice, čtyřem elektromotorům (dvěma na druhé a dvěma na třetí nápravě) a zatím nespecifikovanému paketu baterií by přitom tahač měl zvládnout 800 kilometrů na jedno nabití. Dojezd je přitom platný pro plně naloženou soustavu jedoucí dálniční rychlostí. Musk navíc dodává, že 80 % všech dopravních cest kamionů se vejde do 400 km, Semi tak na jedno nabití dojede tam i zpátky.
Tesla mimo to plánuje vybudování nové sítě Megachargerů podél hlavních dopravních tepen, přičemž tyto super rychlé dobíjecí stanice mají během pouhých 30 minut dobít baterie na 644 km. „Ve chvíli, kdy skončíte s přestávkou, je tahač připraven k provozu,“ dodává Musk. Zároveň přitom vyzdvihuje úspory, se kterými mohou spediční firmy při přesedlání z dieselových kamionů na elektrické spojeny.
Podle šéfa značky jsou náklady běžného tahače na jednu míli o 20 procent vyšší než u Tesly Semi. Jen v rámci paliva tedy mohou majitelé počítat s úsporou 200 000 USD (cca 4,34 milionu korun) po ujetí jednoho milionu mil (1,6 mil. km). Kromě toho tahač monitoruje veškeré opotřebení a dokáže předvídat, kdy bude zapotřebí údržba. Tím se má značně zredukovat doba strávená v servisech.
Dále tu máme regenerativní brzdění a s ním spojené menší opotřebení brzd, takové destičky by tedy mohly vydržet i věčně. Životnost pohonného ústrojí je pak garantována na onen milion mil (1,6 mil. km), zatímco čelní okno prý odolá dokonce explozi. „Přežije i nukleární katastrofu. A pokud ne, vrátíme vám peníze,“ uvedl Musk ve svém typickém během prezentace v kalifornském Hawthornu.
Toto opatření přitom na první chvíli může vypadat zbytečně, nicméně prasklá čelní okna jsou u kamionů jednou z nejčastějších potíží. Enormně tvrdé sklo zvané Tesla Armor Glass tedy znovu redukuje postávání vozu v servisu. Kromě toho je navýšena bezpečnost řidiče, který může již v rámci standardní výbavy počítat také se nejnovější úrovní semi-autonomního řízení Autopilot.
Ve finále můžeme zmínit ještě nejen pro daný segment, ale pro celý průmysl poměrně unikátní centrální pozici řidiče, který tak sedí stejně jako v McLarenu F1. Tesla Semi je tedy opravdu nadmíru zajímavým vozem, jehož cena by měla startovat někde v rozmezí 200 a 250 tisíc dolarů (4,34 až 5,42 mil. Kč). Záloha činí 5 000 USD (108 500 Kč), první kusy by přitom měly dorazit v roce 2019.
Elektrický tahač Tesla Semi se chlubí vskutku působivými parametry. Je samozřejmě otázkou, zda jej Elon Musk dostane do roku 2019 skutečně do výroby, na pochybnosti je ale aktuálně ještě dostatek času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 3 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva