Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž

Dobře, nevzniklo s tím cílem, ale vidíme, jak se některým při pohledu na dva volanty rozzáří oči. Ve skutečnosti s ním ale Toyota vyvíjí své autonomní řízení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž

1.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dobře, nevzniklo s tím cílem, ale vidíme, jak se některým při pohledu na dva volanty rozzáří oči. Ve skutečnosti s ním ale Toyota vyvíjí své autonomní řízení.

Vývoj autonomního řízení jsme již skloňovali v souvislosti s řadou automobilek, nejčastěji pak s Teslou. Stran americké značky na něm ovšem pracují i Audi, BMW či Mercedes. A nejinak je tomu také u Toyoty, která se aktuálně pochlubila výsledky svého dosavadního úsilí. Jde přitom o ukázku schopností testovacího prototypu osazeného platformou 2.1, čímž samozřejmě není míněna samotná architektura vozu - v tomto případě Lexusu LS 600h - nýbrž verze autopilota.

V prvé řadě je třeba říci, že legislativa obvykle vyžaduje, aby během testů autonomního řízení na veřejných komunikacích byl člověk okamžitě schopen převzetí kontroly nad vozem. Právě proto Toyota svůj prototyp osadila volantem, pedály a ovládacími prvky na straně řidiče i spolujezdce, je tu skutečně dvojí plnohodnotné řízení.

Za tím ovšem nestojí snahy testovat vůz v zemích s pravostranným či levostranným řízením. Toyota místo toho využívá dobrovolníků, které následně usadí za jeden z volantů a nechává je řídit i neřídit, to podle aktuální situace a úkolů vývojového programu. K tomu druhému pak usadí proškoleného specialistu, který je tu právě proto, aby převzal řízení ve chvíli, kdy zklame umělá inteligence i člověk. Máme ale tak nějak pocit, že podobný druhý volant by nejraději ve svých vozech viděla řada nedůvěřivých mužů, kteří se občas musí stát pasažéry v autech řízených jejich manželkami. Kolika nervozity by je takový druhý volant zbavil...

Ale nechme žertů a podívejme se dále na řešení Toyoty. Ta své systémy autonomního řízení dělí do dvou kategorií - Chaffeur a Guardian. V prvém případě lze počítat přesně s tím, co od autopilota očekáváte. Tedy že za vás převezme kontrolu a jednoduše vás přepraví z jednoho místa na druhé. Režim Guadian pro změnu hlídá lidská selhání a pokud třeba pomocí kamery na palubní desce zjistí, že řidič usnul, převezme řízení. Tomu bdícímu pak napomůže ve chvílích nouze.

Různé dopravní situace, kdy dochází k aktivaci těch či oněch systémů autonomního řízení, si můžete prohlédnout na níže přiloženém videu. Musíme si ovšem trochu povzdechnout nad rychlostí testovacího prototypu, která je příliš pomalá a víceméně ani neodpovídá provozu ve městě. Napříště by to tak chtělo trochu více přišlápnout pedál, aby bylo publikum oslněno o něco více.

Dodat pak jen můžeme, že Toyota si dala za cíl představit řadu prvků, jenž jsou součástí autonomního řízení v roce 2020, kdy bude na Japonsko upřena pozornost celého světa - v Tokiu se totiž v daném období budou konat Olympijské hry. Co ovšem automobilka ukáže a čím následně osadí i svá produkční auta, to prozatím není jisté.


Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 1 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 01Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 2 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 02Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 3 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 03Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 4 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 04Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 5 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 05Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 6 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 06Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 7 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 07Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 8 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 08Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 9 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 09Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 10 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 10Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 11 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 11Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 12 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 12Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 13 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 13Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 14 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 14Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 15 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 15Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 16 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 16Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 17 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 17Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž - 18 - Toyota autonomni rizeni 2017 prvni sada 18
Toyota se pochlubila testovacím prototypem Lexusu LS 600h, který byl osazen technologií autonomního řízení a především dvěma volanty a sadami pedálů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.