Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze

Tradiční firma London Taxi Company vyráběla tradiční taxík s tradiční technikou. Teď je všechno jinak, ani firma už nemá stejné jméno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze

12.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tradiční firma London Taxi Company vyráběla tradiční taxík s tradiční technikou. Teď je všechno jinak, ani firma už nemá stejné jméno.

O znovuzrození klasických londýnských taxíků v minulosti byla řeč několikrát. Na starost ho má plagiátorstvím proslulý čínský gigant Geely, který kvůli tomu koupil společnost London Taxi Company. Ta byla nedávno přejmenována na London EV Company (LEVC), na prvotině v podobě nového taxíku TX5 (momentálně ale označované již jen jako TX) to ovšem nic nemění. Ta stejně jako předloni odhalený prototyp počítá s hybridním ústrojím, kde prim hraje elektromotor.

Při využití této pohonné jednotky by řidič měl zvládnout zhruba 110 kilometrů čistě na elektřinu, poté se připojí malý benzinový motor, který slouží jako generátor a měl by vyprodukovat energii pro dodatečných 530 km. Celkově by tedy nové taxi mělo zvládat 640 kilometrů na jedno nabití a natankování palivové nádrže. Výrobce říká, že taxikáře nepřekvapí ani klient, který zatouží dopravit z Londýna do Paříže, velikost palivové nádrže ale nespecifikovala.

Není to ale jediný parametr, který během slavnostního představení sériové varianty nebyl zveřejněn. Dále nevíme, jakého objemu zmíněný benzinový agregát je či jaký výkon produkuje. Totéž lze říci o elektromotoru, nejistá je rovněž doba dobíjení. I proto, že rovněž neznáme kapacitu baterií.

Více si ovšem můžeme říci o důvodu, proč nové taxi sází na hybridní ústrojí. Za vším stojí nová omezení, jak jinak, dle kterých od 1. ledna 2018 musí být všechny nové londýnské taxíky osazeny alternativním ústrojím, jenž umožňuje „bezemisní“ jízdu. Zároveň pak bylo zavedeno maximální stáří taxíků, které nově činí 15 let. Diesely se tedy povede z Londýna vymýtit nejpozději do roku 2032.

Alan Filsell, jednašedesátiletý taxikář, ovšem z novinky příliš nadšený není. Design dle něj je sice tradiční a tedy v pořádku, nicméně cena by dle předběžného oznámení LEVC měla činit 50 000 GBP (cca 1,474 milionu korun). To je opravdu hodně a oproti dosluhujícímu provedení TX4 to představuje nárůst o přibližně sedm tisíc liber, tedy zhruba o 206 tisíc korun. Nejde však o jediný problém.

Další potíží je nedostačující infrastruktura. Průměrný londýnský taxikář totiž denně najede zhruba 190 kilometrů, tedy daleko větší porci, než jakou je nové TX schopné zvládnout ryze na elektrický pohon. Kapacita akumulátorů totiž dle Filsella stačí tak akorát na cestu z centra na letiště Heathrow a zpátky, poté je již třeba zastavit u dobíjecí stanice. Těch ale nyní mnoho není.

Dle plánů by do začátku příštího roku mělo být pouze pro řidiče černých taxíků k dispozici po celém Londýně zhruba 80 dobíjecích stanic, do konce roku 2018 pak jejich počet naroste na 150. Do roku 2020 by tato kapacita měla být dokonce zdvojnásobena, stačit ale nejspíše nebude. Už jen proto, že v Londýně se ročně prodá zhruba 3 500 nových taxíků.

Šéfa firmy LEVC Chrise Gubbeyho ale tento nedostatek příliš netrápí, stejně jako mnoho dalších lidí totiž i on vidí pouze pozitiva elektromobility. Tedy zlepšení podmínek k životu v britské metropoli. Mimo to dodává, že nové hybridní taxi má vůči dosluhujícímu dieselovému modelu ušetřit řidičům na palivu zhruba 100 liber (2 950 korun) týdně.

To samozřejmě nemusí být lež, nicméně stoprocentně je do tohoto kalkulu zahrnuto maximální využití elektrické energie. Jak jsme si ale právě řekli, k jejímu čerpání zatím zdaleka nejsou ani v Londýně neomezené příležitosti.

Jsme tedy vskutku zvědavi, jak se bude situace dále vyvíjet. Prozatím tedy jen zmíníme, že nové TX dostalo do vínku tradiční design okořeněný moderními prvky, jako jsou třeba LEDky. Vstup do kabiny usnadňují „sebevražedné“ dveře otevírající se až do úhlu 90 stupňů, uvnitř je pak možné očekávat až šest sedadel místo dosavadních pěti.

Kromě toho novinka nabídne také dobíjení mobilních telefonů, připojení na internet či údajně daleko větší komfort. Výroba se pak bude odehrávat v Coventry v přebudované továrně, do které Geely investovalo 325 milionů liber (9,6 mld. Kč). I proto firma doufá, že objednávky na nové taxi dorazí i z jiných evropských zemí, nikoliv pouze od Britů.

První vlaštovkou je nizozemská společnost RMC, která zatím objednala 225 vozů. To sice není extrémně vysoké číslo a v případě LEVC rozhodně neřeší ziskovost, neboť na tu je třeba prodej zhruba 36 tisíc aut ročně, nicméně v úvodní fázi prodeje se asi počítá cokoliv. Nelze pochopitelně vyloučit, že by nový britsko-čínský hybrid mohl dorazit i k nám, ale spíše jako zajímavost a s ní související nástroj marketingu („sjeďte si taxíkem jako v Londýně”) než cokoli jiného. Se svou cenou se běžnému taxikáři stěží vyplatí, zvláště když problémem u nás bude i standardní servis...


Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 1 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 01Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 2 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 02Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 3 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 03Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 4 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 04Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 5 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 05Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 6 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 06Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 7 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 07Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 8 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 08Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 9 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 09Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 10 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 10Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 11 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 11Tohle je nový elektrický taxík pro Londýn. Dojede až do Paříže, jezdit může i v Praze - 12 - London Taxi Company TX 2017 prvni sada 12
Nové taxi LEVC TX vsází na tradiční design, pod kapotou však najdeme místo dieselu hybridní ústrojí. To ovšem elektrickým dojezdem nepokrývá průměrný denní nájezd londýnských taxikářů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.