Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je nový nejsilnější motor sériového auta. Má s ním překonat rychlost 500 km/h
25.8.2018 | Petr Miler
Na dosud nepokořené mety maximální rychlosti silničního auta v podobě 300 mph a 500 km/h si zatím nesáhli ani Bugatti, ani Koenigsegg. Rybník oběma chce vypálit podstatně menší firma z Texasu. Jednou už to dokázala.
K čemu je silniční auto jedoucí 500 km/h? Pochopitelně k ničemu, to ale neznamená, že bychom neměli žasnout nad snahou automobilek takový stroj vyrobit. I když samo pokoření této mety pro automobilový svět reálně nic neznamená, vývoj vedoucí ke konstrukci strojů překonávajících dříve nepokořené mety pomáhá i evoluci aut, kterých se jinak přímo netýká. Troufneme si říci, že by dnešní automobilismus nevypadal tak, jak vypadá, kdyby si jistý Enzo Ferrari v 80. letech neusmyslel, že postaví první silniční vůz schopný pokořit hranice 200 mph a 320 km/h. Nebo kdyby si asi o 10 let později nevzdal jakýsi Ferdinand Piëch do hlavy, že stvoří auto, které překoná metu 400 km/h.
Poznatky zjištěné při vývoji superaut jako Ferrari F40 nebo Bugatti Veyron se nutně promítly i do konstrukce mnohem obyčejnějších vozů. Pro Ferrariho to byl možná hlavně hec podporující image jeho výjimečné značky, Piëch ale musel vědět, že leccos z toho, co se koncern VW naučí při utrápených přípravách Veyronu, nepřímo použije v příštím Golfu. Teď před sebou máme stroj, který chce obě zmíněné hranice posunout ještě dál. Je připraven jet rychleji než 300 mph (482 km/h) a 500 km/h, což se dosud žádnému sériovému automobilu se silniční homologací nepodařilo.
Pochopitelně se můžeme ptát, jak moc sériový tento vůz bude, když se jej prodá nanejvýš pár desítek kusů, bylo by ale poněkud nefér řešit, jestli „ta správná” série je 20 aut nebo 200 aut, tato aut se po tisících stejně nikdy prodávat nebudou. Vůz jménem Hennessey Venom F5 byl s cílem překonat rychlostní metu 500 km/h poprvé odhalen loni v listopadu a dnes si jej můžeme ukázat v o poznání „hotovější” formě. K prázdné skořápce s aerodynamickým designem totiž přibylo to nejdůležitější, motor.
Pokud si vzpomenete na náš dřívější článek pojednávající o tom, proč se dosud žádné silniční auto ani nepřiblížilo rychlosti 500 km/h, víte, že limitem je tu v prvé řadě kombinace výkonu, chlazení motoru a nízkého aerodynamického odporu, ve které motor hraje pochopitelně klíčovou roli. Totiž, čím rychleji chcete jet, tím více potřebujete výkonu a čím více výkonu máte, tím více je nutné chladit motor. Chlazení pak zvyšuje aerodynamický odpor vzduchu, takže zase potřebujete více výkonu, abyste mohli překonat vyšší odpor. A pro ten potřebujete zase více chlazení...
Ztrácíte se v tom? Není divu, je to skutečně bludný kruh, spirála problémů, která může skončit i u toho, že zatímco autu majícímu jet 450 km/h bude stačit 1 500 koní, pro pokoření 550 km/h můžete koní potřebovat třeba 4 000. A i pokud tohle vyřešíte, je tu ještě jiný limit - zatím neexistují silniční pneumatiky, které by rychlostem okolo 500 km/h byly s to asistovat, ty dosud známé by se nejspíše vlastní rotací rozpadly na části.
Firma Hennessey Performance nyní říká, že tato úskalí vyřešila, byť v případě oněch pneumatik bude potřebovat asistenci Michelinu. Kombinace té správné aerodynamiky, výkonu a chlazení, ale má být hotovou hotovou věcí, v níž hlavní roli hraje nově postavení motor 7,6 V8 s dvojitým přeplňováním. Je to rázem nejsilnější motor určený pro sériově vyráběný, silniční vůz, neboť s 1 622 koňmi výkonu při 7 200 ot./min a 1 760 Nm točivého momentu v 4 400 ot./min zastiňuje i „strojovnu” Bugatti Chiron o 122 koní a 120 Nm.
Firma odhalila k motoru dále pouze tolik, že jeho výkon může být v případě potřeby i dále zvýšen, pokud bude dále posunut omezovač otáček, který je dnes přesně tam, kde špička výkonu. Dále víme, že agregát má hliníkový blok, ocelové vložky válců a dvě turbodmychadla znovu z ocele a hliníku. Kompresní poměr činí 9,3:1.
Firma plánuje, že vyrobí 24 těchto aut a na 15 prý již má objednávky. A věří, že všem zájemcům již v roce 2019 předvede úspěšné pokusy o nový rychlostní rekord. Na rozdíl od Bugatti má být Venom F5 navíc velmi schopným strojem i na okruhu a na Severní smyčce Nürburgringu se má dostat bezpečně po hranici 7 minut na kolo. Pokud byste měli o tohle všechno zájem, některý z oněch volných 9 kusů může být váš. Dříve Hennessey hovořilo o základní ceně 1,6 milionu dolarů, tedy asi 35,5 milionu Kč. Hřích nekoupit...
Hennessey Venom F5 se i s hotovým motorem ukázalo na The Quail Motorsports Gathering. Již v příštím roce má s výkonem přes 1 600 koní pokořit meze maximální rychlosti 300 mph a 500 km/h
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 22:10 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999