Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý
12.11.2018 | Mirek Mazal
Optikou osobních aut jeho dynamika ohromující být nemusí, jenže jde o obra s hmotností v řádu desítek tun. Vpřed jej žene motor se 781 koňmi a 3 003 Nm a podobně monstrózní je na tomto autě skoro vše.
Automobily určené pro hasičské sbory vznikají také u nás, minimálně v případě vozů zaměřených na specifické využití se ale obvykle jedná o kusově vyráběné stroje na zvláštní přání. Trochu jinak k výrobě těchto speciálů přistupuje světový lídr na poli nejen hasičské techniky, floridská společnost Emergency One (E-One). Ta modifikuje nákladní vozy na speciální verze určené záchranným složkám jako na běžícím páse a i něco tak výjimečného, jako je vůz určený pro nejrychlejší zásahy hasičů na letištních plochách, vyrábí sériově.
Jejím posledním počinem na tomto poli je špičkový stroj pro letištních hasiče s tradičním názvem Titan, v tomto případě s přídomkem 2018. Rozměrná stříkačka s nevšedním designem je k dispozici ve verzích 4x4 a 6x6, pohon v obou případech obstarává obří šestnáctilitrový vidlicový osmiválec s výkonem 781 koní (574 kW) a točivým momentem 3 003 Nm. Změnu převodových rychlostí řídí šestistupňový automat Twin Disc, který zkracuje dobu zrychlení obra z 0 na 100 km/h na 24 sekund.
To je bláznivě nízké číslo, když uvážíme, že jde o auto s hmotností i přes 40 tun a čemukoli srovnatelnému trvá akcelerace na 80 km/h kolem 40 sekund. Inu, 781 koní, 3 003 Nm a zvláštní převodovka udělají své, pochopitelně s jedinou motivací - být co nejrychleji u požáru. A aby před ním vůz také rychle zastavil, má i patřičně výkonné brzdy, kotouče o průměru 17 palců na všech kolech.
Titan připravený do akce pojme ve dvou nádržích 12 tisíc litrů vody a 1 533 litrů pěny. Pro usnadnění konstrukce jsou zásobníky vyrobeny z polypropylenu. Na střeše automobilu je umístěn hlavní hasicí stožár o výšce 20 metrů, kterému pomáhá menší zařízení pod kabinou. Centrální čerpadlo Hale 3000 dokáže každou minutu vytlačit 11 360 litrů vody. Pro efektivnější práci na místě zásahu firma E-One nainstalovala elektrické hadicové navijáky.
Nová hliníková kabina splňuje strukturální normy SAE 2420/2422 a ECE-R29 a nabízí dobrou viditelnost přes sklo o ploše větší než 7,5 metru čtverečného. Interiér se sedačkou pro čtveřici hasičů nabízí centrálně umístěné ovládací prvky vozidla s displeji pro lepší orientaci. Přepracovaná karoserie umožňuje dosáhnout na zásahové vybavení rovnou ze země. Nízko posazený je i motor situovaný dozadu nad zadní kola, nenadálé poruchy by tedy měly být snadno k odhalení.
Podívejte se sami, co všechno Titan nabízí. Na plnění svého primárního poslání je připraven perfektně, vše je u něj podřízeno bleskovému zásahu kdekoli v prostoru letiště. Cenu výrobce ve svých materiálech nezmiňuje, nedávno představené hasičské speciály Tatry ale vyšly na 22 milionů korun. Tady o menší částku jistě nepůjde.
Americký hasičský vůz E-One Titan je určen k bleskovému zásahu proti ohni na mezinárodních letištích. Vybaven je na to až neuvěřitelně dobře
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch