Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní

Zapomeňte na všechno, na co jste zvyklí ze světa běžných aut. Kola tu mají disky o 63 palcích a řidič sedí 4,5 metru nad zemí. Právě odtud krotí stroj o hmotnosti neskutečných 500 tun.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní

21.6.2018 | Mirek Mazal

Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zapomeňte na všechno, na co jste zvyklí ze světa běžných aut. Kola tu mají disky o 63 palcích a řidič sedí 4,5 metru nad zemí. Právě odtud krotí stroj o hmotnosti neskutečných 500 tun.

Běloruský výrobce extrémních nákladních vozů dokončil vývoj modelu BelAZ-75320. Nové vozidlo s nosností 290 tun rozšiřuje sestavu aut s velkou kapacitou nákladu. Přestože vám může přijít stejné, jako jakýkoliv jiný stroj podobného druhu, i v oblasti důlní techniky probíhá neustálý pokrok, který 75320 katapultoval na pozici druhého neschopnějšího monstra svého druhu.

Novinka stojí na modernizovaném podvozku, který používá nové materiály. Při jejím návrhu byly použity moderní konstrukční postupy, jež přinesly vyšší pevnost a současně nižší hmotnost. Hlavní devizou novinky ale má být vyšší spolehlivost. Firma tvrdí, že právě kvůli tomu podrobila jednotlivé části náročnému testovacímu procesu.

BelAZ-75320 využívá 60litrový motor Cummins V16 s výkonem 2 125 kW (2 889 koní) v blíže nespecifikovaných otáčkách a točivým momentem 11 215 Nm při 1 500 ot./min, který je spojen s novou generací generátoru střídavého proudu od firmy General Electric. Pohonná soustava je řízena počítačem a měla by poskytovat optimální výkon na každém povrchu. Pneumohydraulické odpružení s vestavěným hydraulickým tlumičem nárazů umožňuje klidnou bezhlučnou jízdu přes hrbolaté cesty velkých dolů, neboť právě tam bude stroj sloužit především.

Pracoviště řidiče bylo též modernizováno. Šoférovi ulehčuje práci hydrostatický posilovač řízení a vysoce účinná elektrodynamická brzda. Sedadlo strojníka umístěné 4,5 metru nad zemí je plně nastavitelné podle požadavků každého. Kabina má jako bonus třívrstvé čelní sklo, tvrzené zadní a boční okno, topení a klimatizační jednotku.

Celková hmotnost vozidla dosahuje 500 tun. Na délku měří BelAZ-75320 cca 15 metrů, šíře přesahuje 9 metrů a výška vychází na 7 metrů. Na volné ploše umí těžký kolos uhánět rychlostí maximálně 64 km/h, což je na mnohasettunový stroj obdivuhodný výkon. Jeho pneumatiky mají rozměr 53/80 R63 - ano, disky kol jsou mnohonásobně větší než „šestnáctky” na vašem osobáku.

Jméno 75320 označuje druhý největší výrobek běloruského výrobce. Největší a nejtěžší terénním vozem na světě je o třídu větší BelAZ-75710 se dvěma dieselovými šestnáctiválci MTU DD 16V4000, z nichž každý má objem 65 litrů.


Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 1 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 01Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 2 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 02Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 3 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 03Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 4 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 04Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 5 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 05Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 6 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 06Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 7 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 07Tohle monstrum je teď druhý největší náklaďák světa. 500 tun žene skoro 3 000 koní - 8 - BelAZ 75320 novy sklapec foto prvni 08
Nový důlní pomocník BelAZ-75320 je druhý největší a nejschopnější náklaďák světa

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.