GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl

Koncern GM ohromil svět autem, které má být jízdy bez řidiče schopné až do té míry, že nemá ani volant a pedály. Podobný vůz ale takto uvnitř nikdy vypadat nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl

13.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek

GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koncern GM ohromil svět autem, které má být jízdy bez řidiče schopné až do té míry, že nemá ani volant a pedály. Podobný vůz ale takto uvnitř nikdy vypadat nebude.

V posledních letech není v automobilovém světě skloňovanějších témat, než jsou elektromobily a autonomní řízení. O obojím se hovoří jako o blízké budoucnosti, která změní svět k nepoznání. Neříkáme, že to nemohou být přínosné věci a už vůbec nenaznačujeme, že jednou automobilový svět skutečně neovládnou. Máme ale značné pochybnosti o tom, zda automobilkami naznačované termíny mají cokoli společného s realitou.

O budoucnosti elektrických aut jsme se detailně zmiňovali docela nedávno a o úskalích autonomního řízení dokonce před pár hodinami. Ani dvě z největších automobilek světa, Toyota a Hyundai, dnes už nevěří tomu, že by cokoli blízkého plnohodnotnému autopilotu bylo možné dostat na silnice během následujících deseti let. A tím nenaznačují, že za jedenáct už to bude - říkají tím, že nemají ponětí, kdy by se podobný systém mohlo podařit vyvinout do podoby, ve které by jej mohli používat zákazníci.

Za této mlhavé situace vstupuje do hry koncern General Motors a jím dříve převzatá firma Cruise Automation, které mají na autosalonu v Detroitu představit elektrický model Bolt schopný plně autonomní jízdy. Proč ne, něco takového už jsme viděli mnohokrát, včetně vnějšího „nastrojení” připomínajícího cosi mezi Predátorem a Číslem 5. GM se ale pokusil ohromit (a do značné míry uspěl) něčím úplně jiným - interiérem kompletně zbaveným volantu či pedálů.

Ano, tohle auto má prostě jezdit samo a to až do té míry, že jej řídit nejen nebude třeba, nebude to ani reálně možné - nebude čím. GM navíc dodává, že nejde o koncept, ale auto, které - pakliže dostane souhlas úřadů - vyšle do provozu jako plně funkční, třebaže zákazníkům ho zatím neprodá. Svět pak užasle hledí na to, co jej čeká v interiérech aut už za pár let...

Houby s octem, chce se dodat. Bez ohledu na to, zda a případně kdy plně autonomní vozy dorazí, je jasné, že jejich interiéry takto vypadat nebudou. Ani omylem, ani tou nejnepravděpodobnější náhodou. Co vnitřky aut skutečně čeká - a může to být už v dohledné době - jsou interiéry s ještě vícero displeji, ten hlavní se nejspíše bude táhnout přes celou palubní desku. Je to logické - řidič bude mít stále méně věcí na práci, takže před sebou nutně nebude muset mít rychloměr a navigaci nebo cokoli podobného, může se při byť částečném převzetí kontroly nad vozem samotným autem koukat skoro na cokoli. A spolujezdec bude chtít mít „svůj” displej, na kterém bude sledovat cokoli od zpráv po filmy.

Tímto směrem může vývoj postupovat i dále, interiér může být pomalu jeden velký dotykový displej. Kdo ví, jisté ale už dnes je, že volant z něj zmizí jako úplně poslední. I kdyby se automobilkám nakrásně podařilo dostat v roce 2030 do prodeje modely s plně autonomním řízení, volant v nějaké podobě stejně mít budou - systémy mohou selhat, na něco nemusí stačit a proč brát člověku možnost „odřídit” zbytek cesty?

V momentě, kdy by volant z auta zcela zmizel, pak interiér zaručeně nebude vypadat tak, že před řidičem nebude nic krom výdechu ventilace, před spolujezdcem to samé a uprostřed se budou dělit o jakýsi miniaturní infotainment. Co jinak budou dělat, dívat se na cestu, jak auto krásně řídí? Nebo si povídat hledíc vstříc novým dobrodružstvím? Stěží - buď si budou dělat něco svého, nebo se otočí ke zbytku posádky a budou hrát třeba canastu.

Pokud dnes GM prezentuje jako interiér autonomního vozu blízké budoucnosti, nešokuje svou pokrokovostí, ale zoufalým nedostatkem kreativity. Vnitřky autonomních vozů budou vypadat úplně jinak než dnes a leccos si lze alespoň představovat. GM to ani nezkouší a tak Američanům vzkazujeme jediné: Že půjde o auta jednoduše zbavená volantu a jinak skoro stejná jako dnes, je naprostý nesmysl...


GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 1 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 08GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 2 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 09GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 3 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 10GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 4 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 11GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 5 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 12
GM ohromil svět interiérem Boltu bez volantu a pedálů. Pokud ale někdy bude v prodeji auto bez dnes klíčových ovladačů, jeho interiér takto vypadat nebude ani náhodou

GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 6 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 01GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 7 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 02GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 8 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 03GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 9 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 04GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 10 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 05GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 11 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 06GM ukázal první interiér bez volantu. Jeho pojetí není budoucnost, je to nesmysl - 12 - Chevrolet Bolt Cruise Automation 07
Autonomní Chevrolet Bolt od Cruise Auotmation zvenčí

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.