Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle není kokpit stíhačky, ale interiér superauta, které bude moci na silnice
2.11.2018 | Petr Prokopec
Mýty opředený automobil má být tím nejextrémnějším, který se kdy legálně dostal na silnice. Máme-li soudit podle interiéru, pak legendy rozhodně nepřehání.
Aston Martin Valkyrie není jen nejočekávanějším vozem v historii britské automobilky, ale jedním z nejočekávanějších vůbec. Značka se totiž ve spolupráci s týmem Red Bull Racing rozhodla, že na veřejné silnice dostane naprostý extrém, který by jízdní dynamikou měl pokořit cokoliv, co známe. Kromě základního provedení má ovšem dorazit ještě okruhová varianta Valkyrie Pro, která si má podat dokonce i monoposty Formule 1 a prototypy LMP1 z Le Mans.
S těmito plány přitom Britové počítali již od počátku a nemění je ani poté, co se projekt částečně změnil. Původně totiž hmotnost vozu neměla přesahovat jednu tunu, nicméně nakonec bude o trochu vyšší. Velmi pravděpodobně přitom za tím stojí pohonné ústrojí, které počítá s 6,5litrovým, atmosféricky plněným (!) dvanáctiválcem a elektrickým dopingem. Aston přitom na spalovacím agregátu spolupracuje s firmou Cosworth, KERS pak vyvíjí chorvatský Rimac.
Ústrojí by mělo dávat výkon neskutečných 1 146 koní, i přes onu elektrifikaci tu tedy máme nejvýkonnější atmosférický agregát všech dob, který se kdy do produkčního vozu nastěhoval. I když na velkosériovou produkci lze rovnou zapomenout, Valkyrie totiž vznikne jen ve 150 exemplářích. A ač přitom cena každého startuje na 3,2 milionech dolarů (cca 72,32 mil. Kč), všechny kousky již dávno mají své majitele.
Automobilka přitom vzhled produkční verze, na které se podílel i Adrian Newey běžně navrhující monoposty F1, již ukázala. Vždy se ale soustředila především na exteriér. Ten si ostatně můžeme prohlédnout i na nově publikovaných snímcích, vůči minulosti je tu však již jeden zásadní rozdíl - Aston totiž na dvoubarevné karoserii demonstruje možnosti individualizace, které budou prakticky nekonečné.
Zákazníkům pak byl uzpůsoben na míru také interiér, který si nově můžeme konečně prohlédnout jako celek. Architektura kabiny přitom bude zachována u všech exemplářů, stejně jako se všude objeví karbon jako základní stavební prvek. Zákazníci ale budou moci promluvit do jeho barvy, stejně jako do odstínu čalounění. Sedadlo řidiče navíc bylo odlito přímo dle jejich těla, nabírat kila by tak rozhodně neměli, jinak se do svého auta jednoho dne nevejdou.
Britové dodávají, že přímou inspirací pro kabinu byly vozy F1, což není vzhledem ke spolupráci s Red Bullem nikterak překvapivé. Nejde však jen o onu symfonii karbonu a Alcantary, hlavní pozornost po nastoupení dovnitř poutá hranatý volant, do jehož středu byl zasazen displej zobrazující nikoliv jen vaši aktuální rychlost či otáčky, ale prakticky veškerou potřebnou telemetrii.
Vyjma této obrazovky je ovšem Valkyrie osazena také displejem multimediálního systému, stejně jako v obou rozích nechybí monitory napojené na venkovní kamery - vůz totiž postrádá klasická zpětná zrcátka. Jelikož však vnějšek je přísně zaměřen na dosažení co nejnižšího aerodynamického odporu, daný krok nezaskočí. A problémem dle výjimek z pravidel nebude ani pro Američany.
Lze pak již jen dodat, že podle šéfa týmu Red Bull Racing Christiana Hornera jsou veškeré simulace v závěrečné fázi. Ještě před Vánoci by proto Aston Martin rád poslal na silnice první reálné prototypy. S jejich naladěním napomůže i tovární pilot Max Verstappen, stejně jako se počítalo s účastí Daniela Ricciarda. Ten ovšem pro příští rok přechází k Renaultu, a má tak smůlu.
Kromě hybridního ústrojí, jehož výkon prý bude vyrovnán hmotností, aby poměr mezi koni a kily činil 1:1, se navíc Valkyrie pochlubí i speciální jednospojkovou převodovkou. Tu stejně jako mnohé části vozu navrhl Newey, o její výrobu se však postará společnost Ricardo. Kolik stupňů přitom automat bude mít, zatím nebylo potvrzeno, výkon ale zamíří pouze dozadu.
Aston Martin se konečně pořádně pochlubil interiérem Valkyrie...
...stejně jako ukázal i zevnějšek vyvedený v lákavé dvoubarevné kombinaci
Obojí jsme samozřejmě viděli již dříve, i když kabinu spíše jen v náznacích...
...a karoserii v poněkud nudnější stříbrno-šedé variantě
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva