Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto je nové nejrychlejší SUV světa, i Bentley s W12 biturbo si dá k svačině
9.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zvěsti o něm se šíří už déle než rok, teď je konečně realitou. Jeep Grand Cherokee Trackhawk je pekelná kočka v kanadách a přitom spáč svého druhu.
Už před více než rokem a půl se provalilo, že Jeep chystá něco šíleného -model Grand Cherokee Trackhawk, něco jako Jestřába okruhů, který by s motorem z nejrychlejšího amerického svalovce dokázal pokořit stovku v čase okolo 3 sekund. Znělo to až fantaskně, ale motor 6,2 V8 s kompresorem zvaný Hellcat, tedy Pekelná kočka (Jeep vážně nešetří silnými slovy), měl se svými 707 koňmi ve spojení s pohonem všech kol potenciál něco takového zvládnout.
Nemuseli jste tomu věřit, ale poté, co se přesně takový vůz podařilo už loni nafotit prakticky bez maskování, nebylo už otázkou ani tak „zda”, ale spíše „kdy”. A teď už máme i odpověď: právě dnes, v neděli 9. dubna byl splašený indián odhalen světu a je vážně tak ujetý, jak měl být.
Začít ale musíme u vzhledu, který představuje pravý opak jakékoli „ujetosti”. Tedy, ne že by byl vyloženě skromný, oproti přece jen skromnějšímu Jeepu Grand Cherokee SRT ale nevypadá podstatně jinak. Je tu pár drobných funkční odlišností, ale pokud si nevšimnete nápisu Supercharged, tedy zmínce o kompresorem přeplňovaném motoru na předních dveřích, těžko poznáte, co před sebou máte. A to pro nás pochopitelně není špatná věc - proč se chlubit tím, že jste rychlí, když... jste rychlí? Silná slova nejsou třeba, když mohou přijít na řadu velké činy a těch je tento Jeep skutečně schopen.
Pod kapotou má ten samý motor 6,2 V8 s kompresorem, jako Hellcaty, takže dává až ohromných 717 koní výkonu a 881 Nm točivého momentu. Bije v autě o hmotnosti 2 433 kilogramů přesně, takže nelze říci, že by neměl co na práci, přesto vůz dokáže rozpohybovat k neskutečné dynamice - na stovce (přesněji 60 mph, tedy 97 km/h) je za pouhých 3,5 sekundy, a to je ještě lepší výsledek než u dosavadního premianta, Bentley Bentayga. Britské automobilce sice zůstává titul nejrychlejšího SUV z hlediska maximální rychlosti (Jeep udělá „jen” 290 km/h, Bentley 301 km/h), na stovku ale modrá krev nemá s 4,1 sekundy (4,0 s na 97 km/h) žádnou šanci.
Jeep říká, že stvořil nejrychlejší či přesněji „nejlépe zrychlující” SUV světa, což dále podporuje schopností vozu zvládnout čtvrtmíli za 11,6 sekundy. A za lháře jej označit nelze. Tesla Model X je sice ještě rychlejší, SUV v pravém slova smyslu to ale není - jde spíše o křížence SUV a běžného silničního auta nebo MPV, chcete-li.
Na rozdíl od menšího z Hellcatů, Trackhawk si musí vystačit pouze s osmistupňovým automatem, který byl posílen tak, aby nával koní a newtonmetrů s přehledem zvládl. To samé platí také o pohonu 4x4, který pracuje dle volby řidiče v řadě režimů rozdělujících výkon mezi přední a zadní osud rozličnými způsoby: 40:60 ve prospěch zadní osy v režimu Auto, 50:50 v Snow (sníh), 60:40 v Tow (tažení přívěsu), 35:65 v Sport (ano, je to sport) a 30:70 v Track (okruh). Vypadá to ted, že v nejostřejším režimu bude čtyřkolika vozu značně favorizovat zadní osu, což zní jako slušná vyhlídka na trochu otylou, ale jistě podmanivou zábavu při ostřejším svezení.
Pochopitelně, tak rychlé, silné a těžké auto potřebuje ke své deceleraci podobně dimenzované brzdy. Karbon-keramika tady kupodivu není ve hře, i „ocelové” brzdy Brembo s kotouči o průměru 400 mm (skoro 16 palců, to je kotouč jako hrom) vpředu a 350 mm vzadu se ale jistě též budou snažit a schopnost zabrzdit ze stovky (znovu 97 km/h) a 34,7 metrech nasvědčuje, že do prázdna sahat nebudou.
Máme-li se ještě podívat do interiéru, pak je třeba upozornit ani ne tak na věci jako kůži Nappa, karbonové obložení nebo semišové doplňky, ale spíše na nové finkce informačně-zábavního systému, který nabízí u Grand Cherokke dosud nevídané možnosti sledování výkonu vozu a také jeho nastavení. Přiložené fotky vám v tomto směru řeknou nejvíce.
Pokud vás tahle pekelná kočka v kanadách, která nemá problém přivandrovat bleskem na okruh a proměnit se tam jestřába, zaujala, pochopitelně bude k mání. Jen nesmíte být natěšení příliš - reálně do prodeje se tento stroj dostane až koncem roku 2017, jeho cena pak bude oznámena blíže tomuto datu.
Toto je nové nejrychlejší SUV světa z hlediska akcelerace, monstrum od Jeepu udělá stovku v čase hluboce pod 4 sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry