Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto je nové nejrychlejší SUV světa, i Bentley s W12 biturbo si dá k svačině
9.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zvěsti o něm se šíří už déle než rok, teď je konečně realitou. Jeep Grand Cherokee Trackhawk je pekelná kočka v kanadách a přitom spáč svého druhu.
Už před více než rokem a půl se provalilo, že Jeep chystá něco šíleného -model Grand Cherokee Trackhawk, něco jako Jestřába okruhů, který by s motorem z nejrychlejšího amerického svalovce dokázal pokořit stovku v čase okolo 3 sekund. Znělo to až fantaskně, ale motor 6,2 V8 s kompresorem zvaný Hellcat, tedy Pekelná kočka (Jeep vážně nešetří silnými slovy), měl se svými 707 koňmi ve spojení s pohonem všech kol potenciál něco takového zvládnout.
Nemuseli jste tomu věřit, ale poté, co se přesně takový vůz podařilo už loni nafotit prakticky bez maskování, nebylo už otázkou ani tak „zda”, ale spíše „kdy”. A teď už máme i odpověď: právě dnes, v neděli 9. dubna byl splašený indián odhalen světu a je vážně tak ujetý, jak měl být.
Začít ale musíme u vzhledu, který představuje pravý opak jakékoli „ujetosti”. Tedy, ne že by byl vyloženě skromný, oproti přece jen skromnějšímu Jeepu Grand Cherokee SRT ale nevypadá podstatně jinak. Je tu pár drobných funkční odlišností, ale pokud si nevšimnete nápisu Supercharged, tedy zmínce o kompresorem přeplňovaném motoru na předních dveřích, těžko poznáte, co před sebou máte. A to pro nás pochopitelně není špatná věc - proč se chlubit tím, že jste rychlí, když... jste rychlí? Silná slova nejsou třeba, když mohou přijít na řadu velké činy a těch je tento Jeep skutečně schopen.
Pod kapotou má ten samý motor 6,2 V8 s kompresorem, jako Hellcaty, takže dává až ohromných 717 koní výkonu a 881 Nm točivého momentu. Bije v autě o hmotnosti 2 433 kilogramů přesně, takže nelze říci, že by neměl co na práci, přesto vůz dokáže rozpohybovat k neskutečné dynamice - na stovce (přesněji 60 mph, tedy 97 km/h) je za pouhých 3,5 sekundy, a to je ještě lepší výsledek než u dosavadního premianta, Bentley Bentayga. Britské automobilce sice zůstává titul nejrychlejšího SUV z hlediska maximální rychlosti (Jeep udělá „jen” 290 km/h, Bentley 301 km/h), na stovku ale modrá krev nemá s 4,1 sekundy (4,0 s na 97 km/h) žádnou šanci.
Jeep říká, že stvořil nejrychlejší či přesněji „nejlépe zrychlující” SUV světa, což dále podporuje schopností vozu zvládnout čtvrtmíli za 11,6 sekundy. A za lháře jej označit nelze. Tesla Model X je sice ještě rychlejší, SUV v pravém slova smyslu to ale není - jde spíše o křížence SUV a běžného silničního auta nebo MPV, chcete-li.
Na rozdíl od menšího z Hellcatů, Trackhawk si musí vystačit pouze s osmistupňovým automatem, který byl posílen tak, aby nával koní a newtonmetrů s přehledem zvládl. To samé platí také o pohonu 4x4, který pracuje dle volby řidiče v řadě režimů rozdělujících výkon mezi přední a zadní osud rozličnými způsoby: 40:60 ve prospěch zadní osy v režimu Auto, 50:50 v Snow (sníh), 60:40 v Tow (tažení přívěsu), 35:65 v Sport (ano, je to sport) a 30:70 v Track (okruh). Vypadá to ted, že v nejostřejším režimu bude čtyřkolika vozu značně favorizovat zadní osu, což zní jako slušná vyhlídka na trochu otylou, ale jistě podmanivou zábavu při ostřejším svezení.
Pochopitelně, tak rychlé, silné a těžké auto potřebuje ke své deceleraci podobně dimenzované brzdy. Karbon-keramika tady kupodivu není ve hře, i „ocelové” brzdy Brembo s kotouči o průměru 400 mm (skoro 16 palců, to je kotouč jako hrom) vpředu a 350 mm vzadu se ale jistě též budou snažit a schopnost zabrzdit ze stovky (znovu 97 km/h) a 34,7 metrech nasvědčuje, že do prázdna sahat nebudou.
Máme-li se ještě podívat do interiéru, pak je třeba upozornit ani ne tak na věci jako kůži Nappa, karbonové obložení nebo semišové doplňky, ale spíše na nové finkce informačně-zábavního systému, který nabízí u Grand Cherokke dosud nevídané možnosti sledování výkonu vozu a také jeho nastavení. Přiložené fotky vám v tomto směru řeknou nejvíce.
Pokud vás tahle pekelná kočka v kanadách, která nemá problém přivandrovat bleskem na okruh a proměnit se tam jestřába, zaujala, pochopitelně bude k mání. Jen nesmíte být natěšení příliš - reálně do prodeje se tento stroj dostane až koncem roku 2017, jeho cena pak bude oznámena blíže tomuto datu.
Toto je nové nejrychlejší SUV světa z hlediska akcelerace, monstrum od Jeepu udělá stovku v čase hluboce pod 4 sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva