Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru
24.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Japonský Kolíňan v druhé generaci obdržel zcela nový benzinový tříválec s maximální účinností, která dosahuje 37 procent. Známe detaily.
Novou generaci kolínských trojčat jsme představovali postupně. Nejprve se nám ukázal Peugeot 108, následovaný Citroënem C1 a až závěr patřil právě Toyotě. Ta své Aygo nakonec ukázala i na druhé sérii fotek a přihodila k nim docela podrobný technický rozbor. V souvislosti s ním vytanulo na povrch, že se malá Toyota segmentu A nedočká motoru 1,2 VTI Pure Tech s 83 koňmi jako ostatní sourozenci, nýbrž jen jednolitrového tříválce. U toho jsme tehdy skončili.
Nyní nezbývá než pokračovat dál a říci si o nové jednotce něco více. Jednotka s výkonem 69 koní je prvním ze zástupců nové řady malých benzinových motorů Toyoty, které mají přinést až o 30 procent nižší spotřebu paliva než stávající agregáty. Výsledné kombinované spotřeby 4,1 litru na sto kilometrů hodlá dosahovat v praxi pomocí efektivnějšího spalování a lepšího thermálního managementu. Maximální tepelná účinnost údajně dosahuje na 37 procent, a tak se emise CO2 dostaly na hodnotu 95 gramů na ujetý kilometr. Přesně tahle jednotka v domovině Toyoty už pohání městský model Passo.
Tříválec s objemem jednoho litru dorazí do Ayga už v létě. Na praktickou zkušenost s ním musíte vydržet do konce června, neboť právě v tu dobu budeme novou generaci kolíňana prohánět na dynamické prezentaci. Nový motor pracuje s vyšším kompresním poměrem (11,5:1) a s vyššími teplotami. Dále se chlubí recirkulací výfukových plynů (EGR) s funkcí jejich chlazení a časováním výfukových ventilů.
Motor dosahuje efektivnějšího spalování také pomocí nového tvaru sacího kanálu a optimalizovaným profilem pístu, který vytváří ideální mísení paliva se vzduchem i jejich efektivnější spalování. Automobilka tvrdí, že je nový agregát lehčí a to částečně díky výfukovému potrubí, jenž je integrované do hlavy válců. Kromě toho, se ztrácí méně energie vlivem nižšího tření než dříve.
Vedle nového jednolitrového motoru, Toyota uvede 1,3litrovou zážehovou jednotku, která využívá Atkinsonova cyklu. Jeho aplikaci jsme dříve mohli vidět zejména v hybridní soustavě Hybrid Synergy Drive. Japonská automobilka plánuje zavést dokonce 14 nových variant motorů na základě zmíněných jednotek a to už do roku 2015.
Nové pohonné jednotky od Toyoty budou v reálu zřejmě veleúsporné, Japonci se od udávaných hodnot ve skutečnosti obvykle tolik nevzdalují
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch