Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Mirai detailně, 155 vodíkových koní znamená stovku za 9 sekund
17.12.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) V příštím roce začne nový sedan s palivovými články brázdit silnice se zákazníky. Mezi pomalé vozy nepatří, jen čerpací stanice budou chybět.
Japonská automobilka přesně před měsícem odhalila sedan Mirai, dlouho očekávaný model poháněný vodíkovými palivovými články, který má znamenat budoucnost automobilového průmyslu, na což odkazuje přímo svým názvem (Mirai = Budoucnost). Hovořili jsme o něm už několikrát, přičemž jsme se soustředili na jeho „rentabilitu“. Tohle nebude výhodný vůz (za 1 150 000 Kč bez dotací) na povzbuzení ziskovosti, automobilka má na každém vyrobeném voze tratit až 2,75 milionu korun a to ještě za předpokladu, že prodá alespoň tolik kusů, kolik očekává. V opačném případě ztráty dosáhnou vyšší sumy. Vývoj revoluční techniky se zkrátka musí zaplatit i s takovou daní, vynaložené úsilí se pak může vyplatit v budoucnu.
Co se týče pohonného ústrojí, ledacos bylo naznačeno, třebaže zpráva o tom, že voda vycházející z výfuku je pitná, byla spíše zpestřením než užitečností. Z tohoto důvodu se k sedanu s palivovými články a nádržemi na vodík ještě jednou vracíme, a sice s podrobnější technickou rozborkou FCV (Fuel Cell Vehicle), která přichází spolu s novými klipy vypuštěnými Toyotou. Zatímco některé snímky jsou trochu jako kázání, ostatní přinášejí do systému vodíkových palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System) vozu přece jen více světla.
V soustavě palivových článků uložených uprostřed u podlahy narážejí molekuly vodíku z vysokotlakých nádrží na anodu, kde jsou z nich uvolněny elektrony a tím vzniká elektrický proud pro pohon elektromotoru. Při tomto procesu z vznikají vodíkové ionty, které se následně na katodě smísí s částicemi O2, které si soustava bere z nasávaného vzduchu. Tím vzniká vodní pára a z výfuku tak vychází pouze voda.
Maximální výkon palivového článku dosahuje 114 kW a Toyota se chlubí, že u něj dosáhla rekordní výkonnové hustoty (poměru produkované energie a objemu článku) 3,1 kW/l. Vůz je díky tomu schopen zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za devět sekund, přičemž akceleraci ze 48 km/h (30 mph) na 80 km/h (50 mph) zvládá za 3,6 sekundy. Kromě zmíněného vůz disponuje také generátorem, který se stará o rekuperaci energie, stejně jako v hybridním modelu Prius.
Stejně jako při tankování benzinu, zabere plné dotankování vodíkových nádrží (s tlakem 10 MPa) zhruba tři minuty a vůz je schopen na ně následně urazit teoreticky až 483 kilometrů. Není přitom žádný problém se studenými starty, neboť soustava funguje až v minus 30 stupních celsia. Kromě výkonostních a dojezdových specifikací Toyota ukázala také detaily interiéru, který disponuje kapacitním dotykovým displejem pro nastavování klimatizace a dále dvojicí 4,2palcových displejů pro obsluhu a monitorování pohonné soustavy. Kromě plynulé jízdy a vysoké agility v zatáčkách, kterou by mělo určovat nízké těžiště, potěší posádku také akustická skla snižující hluk a zavazadelník s objemem 361 litrů.
Do prodeje se tento vůz má dostat v nadcházejícím roce a jediné, co by ho nakonec mohlo zastavit, je nízká sít čerpacích stanic s vodíkem, které jsou na řadě míst teprve projektem, nikoliv hotovou věcí. V tomto ohledu je infrastruktura pro potřebnou mobilitu v ještě dost tristním stavu, a tak těžko říct, kdo bude mít o takový vůz zájem. Na zbytek se už můžete podívat sami.
Vysvětlení funkcí soustavy TFCS
Jízda a komfort na palubě
Představení Miraie jinak
Toyota Mirai FCV není moc hezká a ani zisková. Přesto v ní Japonci vidí budoucnost automobilových pohonů bez fosilních paliv
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva