Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úpadek designu nových aut se prohlubuje, tři značky ukázaly v Detroitu skoro stejné vozy
16.1.2019 | Petr Prokopec
Design moderních aut je stále méně specifický, bez loga a pár typických znaků byste si klidně spletli vůz jednoho výrobce s jiným. Nevěříte? Tři premiéry z Detroitu to ukazují v plné nahotě.
V dobách ne až tak dávno minulých neprobíhal vývoj nových automobilů tak horečnatým způsobem, jako je tomu nyní. V případě designu bylo nejprve třeba načrtnout skici, které často tvořili nejrespektovanější designéři světa s úctou ke specifikům té které značky. Poté byl postaven hliněný model, na němž by byla ve větrném tunelu odladěna aerodynamika. Při následném vývoji docházelo k mnoha potížím, které nutily vzhledové pojetí vozu uzpůsobovat dostupné technice a trvalo měsíce i roky, než byl vybroušen závěrečný vzhled. Už pro všechno zmíněné byl výsledkem unikátní automobil, ve kterém šlo těžko hledat spojitosti s jakýmkoli jiným.
Současnost nemůže být odlišnější. Designéři ve velkém používají pokročilé počítačové simulace, díky nimž mohou nejen virtuálně vyvíjet prakticky veškeré technické aspekty vozu, ale nechat si i samotnými programy navrhovat vylepšení, která povedou ke zlepšení fungování té či oné části. Hliněné modely a větrné tunely jsou přežitkem, stejně jako umělecká designérská studia slavných jmen. Vládu převzala umělá inteligence, která ctí v prvé řadě fyziky a pokud designéři myslí na zákazníky, pak spíše v tom smyslu, aby jich co nejméně urazili a oslovili tak co největší skupinu z nich.
Výsledkem je, že nová auta jsou si stále podobnější a někdy stačí vyměnit logo či jeden typický designový prvek a rázem nevíte, na co se vlastně díváte. Už kdysi jsme vám ukazovali třeba to, jak by vypadaly Kie, kdyby přejaly ledvinky od BMW, dnes ani nemusíme fabulovat. Stačí se projít po autosalonu v Detroitu a pocit déjà-vu zažijete hned několikrát, natolik je osazenstvo některých stánků identické.
Řeč samozřejmě není o lidech, nýbrž o nových konceptech. Automobilky Cadillac, Infiniti a Nissan představily nezávisle na sobě studie tří aut, z nichž každé používá k pohonu elektrické energie. To se logicky dotklo i designu, neboť absence spalovacího ústrojí umožňuje designérům vypustit masku chladiče a jaksepatří si pohrát s čelními partiemi. Zároveň ale musí více než kdy jindy dbát na ideální obtékání vzduchu. A když se k tomu přidají současné designové trendy, rázem všechna tři auta míří v podstatě stejným směrem.
Tím samozřejmě nechceme říci, že Cadillac EV, Infiniti QX Inspiration a Nissan IMs jsou naprosto totožnými vozy. Nejsou, nicméně i když je první titulovaný jako crossover, druhý jako SUV a třetí jako sportovním sedan s přizvedlým podvozkem i vyšší stavbou karoserie, vypadají prakticky stejně. Zejména jejich partie jsou velmi zaměnitelné, vždy totiž bylo užito hran ostřejších než žiletka a světel připomínajících přimhouřené oči.
Pokud si uvědomíme, že autosalony jsou tu zčásti i proto, aby nám odhalily, co nás v budoucnu čeká a nemine, pak je jasné, že úpadek designu nových aut bude jen pokračovat. Budeme svědky premiér stále podobnější, nespecifických, zaměnitelných vozů, které se budou odlišovat několika vzhledovými detaily a specifickými logy. Že nás takový posun netěší, nemusíme dodávat, je ale nakonec otázkou, do jaké míry může být zničující i pro samotné automobilky - jak chtějí zejména ty prestižní dráže prodávat něco, co bude vypadat jako vůz mainstreamové značky?
Podívejte se na představené novinky a pohlédněte do tváře budoucnosti sami. My na tomto místě jen dodáme, že crossover Cadillacu bude prvním elektromobilem značky a zároveň prvním vozem koncernu General Motors, jenž využije novou platformu určenou vozům s alternativním pohonem. Ta je koncipována tak, aby umožnila zástavbu různých paketů baterií i různých hnacích ústrojí. Dočkat se tedy máme předokolek, zadokolek i čtyřkolek, stejně jako jednoho, dvou či více elektromotorů.
Na konkrétní data je ale ještě příliš brzy, dle předchozího oznámení GM bychom se první vlaštovky postavené na nové architektuře měly dočkat až v roce 2021. Přesunout se tedy můžeme k Infiniti, které se již o pozornost celého světa postaralo během slavnostního představení. Studie QX Inspiration se porouchala ještě předtím, než byla slavnostně odhalena. I přesto ale nakonec získala ocenění „Nejlepší koncept“.
Nissan IMs pak kromě karoserie držící se blíže k zemi dostal do vínku dvojici elektromotorů, která produkuje 490 koní a 800 Nm točivého momentu. Spárovány jsou s bateriemi o kapacitě 115 kWh, jež mají umožnit dojezd až 610 kilometrů na jedno nabití. Kdy a v jaké podobě se však koncept dostane do výroby, není jisté. Značka uvedla, že do roku 2022 chce vyrukovat s 12 elektrickými novinkami. Že všechny dostanou ostře řezané rysy a úzká světla, je ale více než jasné.
Při pohledu na Cadillac EV...
...a Nissan IMs budete mít pocit, že vás klame zrak. Nejsou to stejná auta, ale tři nezávisle vyvinuté koncepty třech různých značek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva