Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou
13.12.2019 | Petr Prokopec
Česká značka se loni vrátila ve velkém stylu a lidé to zjevně oceňují. Z nových modelů jsou dokonce nadšeni tak moc, že šéf Mahindry označuje Jawy za jedinou věc, která jej momentálně těší.
Prakticky přesně před rokem jsme se dočkali návratu slavné české značky. Jedinou stinnou stránkou na znovuzrození Jawy byla skutečnost, že se tak nestalo v domovině tohoto výrobce motocyklů, nýbrž v Indii. Práva na užívání značky totiž odkoupil tamní koncern Mahinda & Mahindra. Již o pár měsíců přitom bylo zjevné, že Indové šli správnou cestou, neboť kvůli obrovskému zájmu musely být zastaveny online objednávky. To ale nakonec příliš nepomohlo, neboť koupěchtiví zájemci pozvolna navyšovali čekací lhůtu skrze dealery.
O to překvapivější jsou aktuální slova šéfa indického koncernu Ananda Mahindry. Ten totiž uvedl, že vstup firmy na pole s jednostopými dopravními prostředky byl chybou. Daná slova je ale třeba vysvětlit, neboť Jawy jako takové se až tak moc netýkají. V případě české značky Indové zažívají pravý opak všech svých dosavadních zkušeností a považují je za jedinou spásu svých motocyklových aktivit. Děje se tak především proto, že její produkty jsou v zemi brány jako prémiové.
Mahindra se ovšem v roce 2008 pokusila dobít tu část trhu, jíž ze dvou třetin ovládají značky Hero a Honda, tedy segment s motorkami a skútry určenými pro denní dojíždění. Kvůli tomu Indové koupili hned několik výrobců, nicméně jejich snahy byly korunovány „totálním selháním“. V zemi se totiž každoročně prodá zhruba 21 milionů takových strojů, ovšem Mahindra za letošek vyexpedovala jen 4 004 motocyklů.
„Náš sen jsme znali velmi dobře a měli jsme k dispozici i ty správné věci, ovšem selhali jsme v tom, kterak zvítězit. Nikdy jsme se neměli zaměřit na denně dojíždějící,“ uvedl k tématu Mahindra. Přitom dodal, že „selhání je vždy velmi těžké akceptovat“. Nicméně firma dle jeho slov prozkoumala veškeré detaily, přičemž šla řádně do hloubky. Z daných poznatků se poučila a rozhodla se jí prémiovou cestou.
Mahindra přitom doufá, že stejný úspěch, jaký potkal Jawu a který se projevil pětiměsíční čekací lhůtou a kultovním statusem, potká také značku BSA, jíž Indové rovněž převzali. Stalo se tak dokonce již v roce 2017, ovšem koncern zjevně nevěděl, jakým směrem se vydat. S Jawou přitom zariskoval, jakkoliv vycházel z historické obliby. Indie se totiž již v minulosti stala pro českou značku druhým domovem.
Uvidíme tedy, s jakými slovy se Anand Mahindra vytasí za rok. To se týká i automobilového byznysu, který se aktuálně v Indii propadá. Firma však počítá s tím, že situace se výrazně zlepší s příchodem jara, kdy její showroomy zavalí zejména farmáři toužící po nových traktorech a zemědělských strojích. Doufejme, že tentokráte již její očekávání budou naplněna, další selhání si Indové nemohou dovolit.
Zájem o Jawu 300,...
...či Pérák je enormní. Česká značka je ostatně jediným výrobcem motocyklů spadajícím pod koncern Mahindra, jenž se dočkal takového úspěchu
Zdroj: The Economic Times
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024