Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou

Česká značka se loni vrátila ve velkém stylu a lidé to zjevně oceňují. Z nových modelů jsou dokonce nadšeni tak moc, že šéf Mahindry označuje Jawy za jedinou věc, která jej momentálně těší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou

13.12.2019 | Petr Prokopec

Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Česká značka se loni vrátila ve velkém stylu a lidé to zjevně oceňují. Z nových modelů jsou dokonce nadšeni tak moc, že šéf Mahindry označuje Jawy za jedinou věc, která jej momentálně těší.


Prakticky přesně před rokem jsme se dočkali návratu slavné české značky. Jedinou stinnou stránkou na znovuzrození Jawy byla skutečnost, že se tak nestalo v domovině tohoto výrobce motocyklů, nýbrž v Indii. Práva na užívání značky totiž odkoupil tamní koncern Mahinda & Mahindra. Již o pár měsíců přitom bylo zjevné, že Indové šli správnou cestou, neboť kvůli obrovskému zájmu musely být zastaveny online objednávky. To ale nakonec příliš nepomohlo, neboť koupěchtiví zájemci pozvolna navyšovali čekací lhůtu skrze dealery.

O to překvapivější jsou aktuální slova šéfa indického koncernu Ananda Mahindry. Ten totiž uvedl, že vstup firmy na pole s jednostopými dopravními prostředky byl chybou. Daná slova je ale třeba vysvětlit, neboť Jawy jako takové se až tak moc netýkají. V případě české značky Indové zažívají pravý opak všech svých dosavadních zkušeností a považují je za jedinou spásu svých motocyklových aktivit. Děje se tak především proto, že její produkty jsou v zemi brány jako prémiové.

Mahindra se ovšem v roce 2008 pokusila dobít tu část trhu, jíž ze dvou třetin ovládají značky Hero a Honda, tedy segment s motorkami a skútry určenými pro denní dojíždění. Kvůli tomu Indové koupili hned několik výrobců, nicméně jejich snahy byly korunovány „totálním selháním“. V zemi se totiž každoročně prodá zhruba 21 milionů takových strojů, ovšem Mahindra za letošek vyexpedovala jen 4 004 motocyklů.

„Náš sen jsme znali velmi dobře a měli jsme k dispozici i ty správné věci, ovšem selhali jsme v tom, kterak zvítězit. Nikdy jsme se neměli zaměřit na denně dojíždějící,“ uvedl k tématu Mahindra. Přitom dodal, že „selhání je vždy velmi těžké akceptovat“. Nicméně firma dle jeho slov prozkoumala veškeré detaily, přičemž šla řádně do hloubky. Z daných poznatků se poučila a rozhodla se jí prémiovou cestou.

Mahindra přitom doufá, že stejný úspěch, jaký potkal Jawu a který se projevil pětiměsíční čekací lhůtou a kultovním statusem, potká také značku BSA, jíž Indové rovněž převzali. Stalo se tak dokonce již v roce 2017, ovšem koncern zjevně nevěděl, jakým směrem se vydat. S Jawou přitom zariskoval, jakkoliv vycházel z historické obliby. Indie se totiž již v minulosti stala pro českou značku druhým domovem.

Uvidíme tedy, s jakými slovy se Anand Mahindra vytasí za rok. To se týká i automobilového byznysu, který se aktuálně v Indii propadá. Firma však počítá s tím, že situace se výrazně zlepší s příchodem jara, kdy její showroomy zavalí zejména farmáři toužící po nových traktorech a zemědělských strojích. Doufejme, že tentokráte již její očekávání budou naplněna, další selhání si Indové nemohou dovolit.


Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 1 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 01Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 2 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 02Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 3 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 03Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 4 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 04Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 5 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 05
Zájem o Jawu 300,...

Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 6 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 06Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 7 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 07Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 8 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 08Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 9 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 09
...model 42...

Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 10 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 10Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 11 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 11Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 12 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 12Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou - 13 - Jawa India 2018 nove modely prvni foto 13
...či Pérák je enormní. Česká značka je ostatně jediným výrobcem motocyklů spadajícím pod koncern Mahindra, jenž se dočkal takového úspěchu

Zdroj: The Economic Times

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.