Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V Kolumbii stvořili vůz s novým způsobem pohonu. Jeho podstata je vidět i zevnitř
5.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kolumbie není země, kterou byste si spojili s automobilovým průmyslem. Právě tam ale vznikl vůz, který je částečně poháněn jako žádný jiný. Senzace? Spíše nesmysl.
Pokud přijde řeč na motorismus, pak v souvislosti s Kolumbií bylo dosud možné zmiňovat pouze Juana Pabla Montoyu. Ten nám sice po odchodu z Formule 1 poněkud zmizel z hledáčku, letos jsme jej však mohli spatřit třeba během závodu 24 hodin Le Mans. S prototypem LMP2 dojel třetí ve své třídě a sedmý celkově.
Montoyovi se ale dnes více věnovat nebudeme, jakkoliv by si to kolumbijský bouřlivák samozřejmě zasloužil. Místo toho ale naši pozornost přesuneme ke společnosti Eolo Motors, která od roku 2015 vyvíjí prototyp svého prvního vozu, se kterým chce příští rok vyrazit na silnice.
Není přitom překvapivé, že značka Eolo dosud unikala širší mediální pozornosti. Jak jsme naznačili již výše, Kolumbie zkrátka není zemí, se kterou je v první řadě spojen automobilismus - místo toho se píše spíše o drogových kartelech a vzpomíná na Pabla Escobara, zvláště při současném uvedení nového filmu o něm.
To jsme ovšem poněkud odbočili, proto rychle zpět k automobilce Eolo, jejíž zatím nepojmenovaná prvotina zaujme hlavně neobvyklým designem. Čelní partie vozu zdobí výrazné nasávací otvory, jež budou svádět ptáky i hlodavce k vybudování hnízda. A když o tom tak přemýšlíme, klidně by se dovnitř vešel i kůň...
Tato neobvyklá bobří stylizace má své opodstatnění. Eolo je totiž elektromobilem, jenž spoléhá na baterie s 15 kWh. To není zrovna moc, dojezd je omezen na 110 a 120 km a nejvyšší rychlost nepřekročí 130 km/h. Nepřekvapí pak ani relativně nízký výkon motoru 88 koní.
Čím ovšem kolumbijská automobilka zaskočí, to je využití větru k pohonu. Vůz využívá oněch výrazných čelních otvorů, aby mohl zásobovat vzduchem turbíny integrované do přídě. Ty přeměnou větrné energie získávají elektřinu pro nabíjení baterií, přičemž na zmiňovaném dojezdu se mají podílet z 8 až 10 procent. Vzduch je pak odváděn prostorem vedoucím částečně i kabinou, odkud přechází do bočních dveří, čímž nejlépe dává znát svůj konstrukční svéráz.
Ale zpět k onomu dojezdu. Zhruba 100 až 110 km dojezdu máte k dispozici díky nabití vozu ze zásuvky, jeho potenciál pak může přibližně o 10 km navýšit zužitkování větru. Člověk se ale musí ptát, jestli by vůz neměl ještě vyšší dojezd, pokud by jeho tvůrci ctili zákony aerodynamiky.
Je totiž třeba mít na paměti skutečnost, že automobil při svém pohybu musí rozrážet vzduch, a čím aerodynamičtější jeho čelní partie jsou, tím menší odpor na něj působí. V případě kolumbijských bobřích zubů se ale dá očekávat, že značná část výkonu elektromotoru půjde na překonání vzdušné bariéry.
Perpetuum mobile se tu rozhodně nekoná, Eolo dost možná i rekuperuje méně energie, než kolik jí vydá, za čímž stojí i jeho nízká nejvyšší rychlost. Platí totiž, že čím více překračujete metu 80 km/h, tím více můžete z aerodynamických fines profitovat. Ve městech, jež by pro kolumbijský elektromobil měly být hlavní domovinou, jsou ale benefity mizivé.
Jsme tedy zvědavi, zda se vůz skutečně v příštím roce objeví v prodeji. Aktuálně tak jen dodáme, že technický ředitel společnosti Javier Roldán již shání sponzory pro svůj další model, jímž má být Eolo Pro. Že u toho opětovně bude využití větru, je jisté. Snad ale napodruhé firma trefí terč přesněji.
Prvotina kolumbijské značky Eolo zaujme hlavně neobvyklým vzhledem, jenž si vyžádala instalace větrných turbín na přídi. Navyšovat přitom mají dojezd
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva