Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V USA vyvinuli systém, který běžná auta levně učiní tiššími než dnešní luxusní vozy
10.1.2019 | Petr Prokopec
Rolls-Royce Phanotm dnes platí za nejtišší auto světa, i jeho úroveň vnitřního hluku má ale být schopno brzy pokořit revoluční řešení americké firmy Bose zvané QuietComfort.
Zvuk je popisován jako mechanické vlnění umožňující vyvolat sluchový vjem. Každý člověk jej vnímá individuálně, všeobecně se však vnímaná frekvence pohybuje od 16 do 20 000 Hz. Zajímavé však je, že i přes poměrně široké mantinely se člověk nedokáže adaptovat na nadměrný hluk. Pobyt v takovém prostředí má následně špatný vliv nejen na jeho zdraví, ale zejména na pozornost. Prakticky veškeré naše smysly, nejen sluch, totiž oslabuje onen nepříjemný zvuk, díky čemuž se nedokážete soustředit na nic jiného.
Pokud se jedná třeba o práci u počítače, máte několik možností, jak se problému zbavit. Můžete se přesunout do jiné místnosti či třeba rovnou do jiného domu, kde se zabedníte a izolujete od veškerého okolí. A nebo použijete sluchátka jako Bose QuietComfort, které využívají mikrofon k monitorování okolí a dané zvuky přenáší do vnitřního elektrického okruhu.
Systém následně onen zvuk zcela převrátí a pošle do sluchátek. Hluk je tímto krokem potlačen a vy místo toho slyšíte jen to, co chcete, tedy ve většině případů přehrávanou hudbu. Vše ještě umocňují pěnové či gumové polštářky, které jsou vyvinuty tak, aby co nejlépe utěsnily vaše uši a víceméně je odřízly od okolí. Co ale když sedíte za volantem automobilu? V takovém případě sluchátka použít nemůžete, zákon to zakazuje - pak byste mohli snadno přeslechnout troubení jiného auto, houkání sanitky a podobné důležité signály z okolí.
Firma Bose se proto rozhodla použít technologii QuietComfort v autech jinak, i bez sluchátek. Aby v nichmohla fungovat, došlo k osazení vozu měřiči zrychlení, softwarem zpracovávajícím různé signály a mikrofony. Zároveň byl přídavný elektrický okruh spárován s audiosystémem. Princip přitom spočítá v tom, že akcelerometry instalované na karoserii měří vibrace způsobující hluk. A pokud narazí na potenciální hrozbu, technologie vytvoří akustický signál, který je přenášen vnitřními reproduktory.
Mikrofony usazené pro změnu v kabině v mezičase monitorují hladinu hluku a napomáhají zmíněnému signálu v adaptaci na aktuální podmínky. Technologie se navíc dokáže učit, stárnutím vozu tak vlastně dochází k navyšování ticha v kabině. Společnost Bose kromě toho dodává, že velmi snadno a rychle lze systém naladit na odlišné podmínky i během faceliftů, automobilky jej tak snadno mohou uvádět na trh bez nutnosti dalších nákladů kdykoliv během životního cyklu daného vozu.
Výsledkem má být kabina, která svou tichostí překoná i Rolls-Royce Phantom, a to v mnohem obyčejnějším autě za zlomek ceny. Další výhodou je skutečnost, že technologie QuietComfort nevyžaduje spárování jen s audio systémem značky Bose, ale je přístupná audioaparaturám třetích stran. Podle plánu by přitom měla být k dispozici na konci roku 2021, nicméně u kterých značek s ní lze počítat a za jakou sumu bude nabídnuta, to přesně zmíněno nebylo, má jít ovšem o zlomek ceny, který je dnes potřeba na pořízení srovnatelně tichého vozu.
Nový systém Bose QuietComfort Road Noise Control přinese extrémní ticho i do kabin obyčejných aut. Už od konce roku 2021 byste si tak mohli koupit docela obyčejné auto...
...které tichostí svého interiéru pokoří i současný Rolls-Royce Phantom
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch