Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V USA vyvinuli systém, který běžná auta levně učiní tiššími než dnešní luxusní vozy
10.1.2019 | Petr Prokopec
Rolls-Royce Phanotm dnes platí za nejtišší auto světa, i jeho úroveň vnitřního hluku má ale být schopno brzy pokořit revoluční řešení americké firmy Bose zvané QuietComfort.
Zvuk je popisován jako mechanické vlnění umožňující vyvolat sluchový vjem. Každý člověk jej vnímá individuálně, všeobecně se však vnímaná frekvence pohybuje od 16 do 20 000 Hz. Zajímavé však je, že i přes poměrně široké mantinely se člověk nedokáže adaptovat na nadměrný hluk. Pobyt v takovém prostředí má následně špatný vliv nejen na jeho zdraví, ale zejména na pozornost. Prakticky veškeré naše smysly, nejen sluch, totiž oslabuje onen nepříjemný zvuk, díky čemuž se nedokážete soustředit na nic jiného.
Pokud se jedná třeba o práci u počítače, máte několik možností, jak se problému zbavit. Můžete se přesunout do jiné místnosti či třeba rovnou do jiného domu, kde se zabedníte a izolujete od veškerého okolí. A nebo použijete sluchátka jako Bose QuietComfort, které využívají mikrofon k monitorování okolí a dané zvuky přenáší do vnitřního elektrického okruhu.
Systém následně onen zvuk zcela převrátí a pošle do sluchátek. Hluk je tímto krokem potlačen a vy místo toho slyšíte jen to, co chcete, tedy ve většině případů přehrávanou hudbu. Vše ještě umocňují pěnové či gumové polštářky, které jsou vyvinuty tak, aby co nejlépe utěsnily vaše uši a víceméně je odřízly od okolí. Co ale když sedíte za volantem automobilu? V takovém případě sluchátka použít nemůžete, zákon to zakazuje - pak byste mohli snadno přeslechnout troubení jiného auto, houkání sanitky a podobné důležité signály z okolí.
Firma Bose se proto rozhodla použít technologii QuietComfort v autech jinak, i bez sluchátek. Aby v nichmohla fungovat, došlo k osazení vozu měřiči zrychlení, softwarem zpracovávajícím různé signály a mikrofony. Zároveň byl přídavný elektrický okruh spárován s audiosystémem. Princip přitom spočítá v tom, že akcelerometry instalované na karoserii měří vibrace způsobující hluk. A pokud narazí na potenciální hrozbu, technologie vytvoří akustický signál, který je přenášen vnitřními reproduktory.
Mikrofony usazené pro změnu v kabině v mezičase monitorují hladinu hluku a napomáhají zmíněnému signálu v adaptaci na aktuální podmínky. Technologie se navíc dokáže učit, stárnutím vozu tak vlastně dochází k navyšování ticha v kabině. Společnost Bose kromě toho dodává, že velmi snadno a rychle lze systém naladit na odlišné podmínky i během faceliftů, automobilky jej tak snadno mohou uvádět na trh bez nutnosti dalších nákladů kdykoliv během životního cyklu daného vozu.
Výsledkem má být kabina, která svou tichostí překoná i Rolls-Royce Phantom, a to v mnohem obyčejnějším autě za zlomek ceny. Další výhodou je skutečnost, že technologie QuietComfort nevyžaduje spárování jen s audio systémem značky Bose, ale je přístupná audioaparaturám třetích stran. Podle plánu by přitom měla být k dispozici na konci roku 2021, nicméně u kterých značek s ní lze počítat a za jakou sumu bude nabídnuta, to přesně zmíněno nebylo, má jít ovšem o zlomek ceny, který je dnes potřeba na pořízení srovnatelně tichého vozu.
Nový systém Bose QuietComfort Road Noise Control přinese extrémní ticho i do kabin obyčejných aut. Už od konce roku 2021 byste si tak mohli koupit docela obyčejné auto...
...které tichostí svého interiéru pokoří i současný Rolls-Royce Phantom
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda