Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vietnamský nudlový miliardář začíná měnit svět. Vyrábí krásná auta s technikou BMW
12.9.2018 | Petr Prokopec
Vietnam si se světem aut asi přirozeně nespojíte a nutno dodat, že dosud v něm mnoho neznamenal. To se nyní má změnit díky pozoruhodné postavě, jejíž kdysi klíčový produkt dost možná osobně znáte.
Jméno Phạm Nhật Vượng vám nejspíše mnoho neřekne, koneckonců řada lidí bude mít vůbec problém s jeho přečtením, natož pak vyslovením. Vězte však, že jde o vůbec prvního miliardáře z Vietnamu a aktuálně nejbohatšího Vietnamce, jehož majetek je odhadován na 7,5 miliardy dolarů (cca 166,07 mld. Kč). A ke svému jmění přišel vskutku netradiční cestou.
Po studiu hanojské geologické univerzity totiž zamířil do Ruska na moskevský geologický institut. Po promoci v roce 1992 se tehdy čtyřiadvacetiletý Vượng přesunul na Ukrajinu, kde o rok později založil společnost Technocom. Jakkoliv ovšem název může svádět k tomu, že firmu budete považovat za komunikačního giganta, ve skutečnosti se zaměřila na vysušené kulinářské produkty. Jinými slovy šlo o instantní nudle a polévky prodávané pod názvem Mivina, které měly velký úspěch i u nás.
Před devíti lety Vượng prodal firmu Nestlé za 150 milionů dolarů (3,3 mld. Kč) a vrátil se zpátky do Vietnamu. Tam pro změnu začal rozvíjet svůj realitní byznys, díky němuž se v roce 2015 stal nejbohatším Vietnamcem. A stačila mu k tomu možná překvapivě už sedmina majetku, kterým disponuje v současnosti.
Na ještě vyšší úrovni je společnost VinGroup, které vládne a jejíž tržní kapitalizace činí 32 miliard dolarů (708,56 mld. Kč). Její nová pobočka VinFast přitom má spojitost s nám dobře známým odvětvím, neboť se stala vůbec prvním vietnamskou automobilkou. A co je možná nejpodstatnější, dva své první vozy, které vypadají vážně skvěle, ukáže už za pár týdnů v Paříži.
VinFast zatím názvy svých prvotin nezveřejnil, nicméně víme, že jde o pětimístný sedan a až sedmimístné SUV. Oba vozy bude možné pořídit s pohonem zadních či všech čtyř kol, přičemž oba mají svůj původ ve starších produktech BMW. V prvním případě jde o minulou generaci řady 5, ve druhém pak o předchozí X5. Kabát jim ovšem na míru ušil Pininfarina, který musel vyrukovat s 20 designovými návrhy.
Jejich skici pak byly představeny vietnamskému lidu, jenž si mohl vybrat, co nakonec VinFast bude vyrábět. Jde přitom o nadmíru zajímavou taktiku, kterou si jistě automobilka zavázala řadu potenciálních zákazníků. Svědčí o tom ostatně i zájem, jaký byl s designovou soutěží spojen, zapojilo se do ní 62 tisíc lidí. Vítězný návrh, který vidíte na fotkách, pak Pininfarina dotáhl do produkčního konce.
O motorech se toho zatím mnoho neví, nicméně i zde přišlo ke slovu BMW, jež pro oba modely dodá přinejmenším svůj přeplňovaný benzinový dvoulitr. Ten má pokaždé dorazit ve dvou specifikacích, přičemž ta vrcholná bude produkovat 227 koní. O jejich přenos se postará s největší pravděpodobností pouze automatická převodovka, i když BMW u čtyřválcových verzí dříve nabízelo i šestistupňový manuál.
Jak vše dopadne, zjistíme v Paříži. Debut ve francouzské metropoli by přitom mohl naznačit budoucí plány nové automobilky. Ta skutečně hodlá expandovat z Vietnamu do světa, ovšem teprve ve druhé fázi. Momentálně totiž pohonné jednotky plní emisní normu Euro 5, kvůli které by v Evropě měly problém.
O tom, že se VinFast hodlá v prvé řadě zaměřit hlavně na domácí publikum, ostatně svědčí i výbava vozu. Ač totiž po stránce bezpečnostní sedan i SUV odpovídají mezinárodním standardům, v obou případech bylo upuštěno od monitoringu jízdních pruhů. Ten byl dle vedení automobilky naprostým nesmyslem s ohledem na chaos, který na tamních silnicích občas panuje.
Výrobní plány momentálně hovoří o 100 až 200 tisících vyrobených aut ročně. Nicméně od roku 2025, kdy nabídku rozšíří i tzv. třída A (že by kromě spolupráce s BMW došlo i na kooperaci s Mercedesem?), má produkce vzrůst na půl milionu aut.
Ukazuje se tedy, že Vietnam byl dosud co do produkce aut velmi podceňován. Toho chce nyní využít padesátiletý vystudovaný geolog, který od původní profese zběhl k instantním nudlím a skrze reality si nakonec plní „americký sen“ v automobilovém světě. Jak moc toho dokáže, ukáže teprve čas.
Phạm Nhật Vượng se už jako mladík stal miliardářem díky nudlím
Teď chce změnit svět aut prostřednictvím automobilky VinFast. V Paříži se vytasí se sedanem a SUV, které používají starší techniku BMW skrytou pod kabátem od Pininfariny
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch