Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz

Německá vláda a investoři do projektu dvoumístného elektromobilu nalily takřka 300 milionů Kč. Jeho data však příliš působivá nejsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz

21.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá vláda a investoři do projektu dvoumístného elektromobilu nalily takřka 300 milionů Kč. Jeho data však příliš působivá nejsou.

Elektromobily dnes mají podporu snad každé vlády či země (v tomto směru se překonává hlavně Francie), a pokud dochází k jejich vývoji na školách a univerzitách, pak je přísun financí z peněz nic netušících daňových poplatníků větší než obvykle. Dosvědčit nám to koneckonců mohou studenti z mnichovské technické univerzity (TUM neboli Technische Universität München), kteří od německé vlády získali grant ve výši 7,1 milionu Eur (cca 195,25 milionu korun). Jejich výsledek si nyní můžeme prohlédnout na prvních oficiálních fotkách, přičemž k dispozici máme také některé technické parametry.

Na jejich základě se přitom zdá, že zmíněné peníze (celkově se díky dalším fondům a investorům vybralo neuvěřitelných 10,8 mil. Eur/297 mil. Kč) vlastně jen proletěly komínem společně s dalšími fosilními palivy. Dvoumístné vozítko by totiž podle oficiálních dat mělo zvládnout urazit na jedno nabití pouhých 100 kilometrů, přičemž jeho nejvyšší rychlost je omezena na 120 km/h. Zavazadlový prostor pak pobere maximálně dva kufry.

Podle našich kolegů z holandského Autoweeku by ovšem dojezd měl nakonec dosahovat 160 km díky paketu lithium-iontových baterií o kapacitě 13,5 kWh a hmotnosti 85 kg. Jeho dobití by skrze domácí zásuvku o napětí 230 voltů mělo zabrat jen nějaké tři až čtyři hodiny, nejvyšší rychlost vozu pak díky elektromotoru o výkonu 15 kW/20 koní měla dosahovat stejné hodnoty, jakou uvádí web univerzity - tedy oněch 120 km/h.

Je tedy sporné, na které straně se skrývá pravda, daný rozpor nás však příliš trápit nemusí. Se sériovou výrobou se prozatím nepočítá, podle profesora Markuse Liena je však uskutečnitelná, neboť produkční náklady nemají být vysoké. A to navzdory exotickým materiálům - zejména hliníku a karbonem zesílených plastů - které se zapříčinily o nízkou hmotnost dosahující bez baterií pouze 450 kg.

Nemalá pozornost pak byla věnována bezpečnosti, kde pomocí uhlíkových vláken došlo k zesílení deformačních zón. Mimo to pak veškeré prostranství vozu monitoruje kamerový systém, se kterým spolupracují autonomní/regenerativní brzdy. Počítat pak máme i s jistou formou autopilota, kdy lidem bez garáže zařídí dobití akumulátorů operátor. A to tak, že vůz na dálku „převeze“ k dobíjecí stanici.

Ve výsledku tak některé technologie téma elektromobility rozvíjejí, samotné parametry vozu ale vzbuzují při výši dané investice spíše rozpaky než nadšení. Při tak nízké hmotnosti, působivé aerodynamice (Cd 0,24) a nízkém valivém odporu daném pneumatikami o rozměru 115/70 R16 by totiž i při výkonu oněch 20 koní měl být onen dojezd alespoň takový, jaký udávají naši kolegové.


Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz - 1 - Visio.M prvni foto 01Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz - 2 - Visio.M prvni foto 02Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz - 3 - Visio.M prvni foto 03Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz - 4 - Visio.M prvni foto 04
Elektromobil Visio.M nám do značné míry připomíná BMW i3, i když poněkud zkřížené s větším sourozencem X6

Zdroje: Technische Universität München, Autoweek.nl

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše