Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Visio.M: elektromobil mnichovských studentů je hlavně polykač cizích peněz
21.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá vláda a investoři do projektu dvoumístného elektromobilu nalily takřka 300 milionů Kč. Jeho data však příliš působivá nejsou.
Elektromobily dnes mají podporu snad každé vlády či země (v tomto směru se překonává hlavně Francie), a pokud dochází k jejich vývoji na školách a univerzitách, pak je přísun financí z peněz nic netušících daňových poplatníků větší než obvykle. Dosvědčit nám to koneckonců mohou studenti z mnichovské technické univerzity (TUM neboli Technische Universität München), kteří od německé vlády získali grant ve výši 7,1 milionu Eur (cca 195,25 milionu korun). Jejich výsledek si nyní můžeme prohlédnout na prvních oficiálních fotkách, přičemž k dispozici máme také některé technické parametry.
Na jejich základě se přitom zdá, že zmíněné peníze (celkově se díky dalším fondům a investorům vybralo neuvěřitelných 10,8 mil. Eur/297 mil. Kč) vlastně jen proletěly komínem společně s dalšími fosilními palivy. Dvoumístné vozítko by totiž podle oficiálních dat mělo zvládnout urazit na jedno nabití pouhých 100 kilometrů, přičemž jeho nejvyšší rychlost je omezena na 120 km/h. Zavazadlový prostor pak pobere maximálně dva kufry.
Podle našich kolegů z holandského Autoweeku by ovšem dojezd měl nakonec dosahovat 160 km díky paketu lithium-iontových baterií o kapacitě 13,5 kWh a hmotnosti 85 kg. Jeho dobití by skrze domácí zásuvku o napětí 230 voltů mělo zabrat jen nějaké tři až čtyři hodiny, nejvyšší rychlost vozu pak díky elektromotoru o výkonu 15 kW/20 koní měla dosahovat stejné hodnoty, jakou uvádí web univerzity - tedy oněch 120 km/h.
Je tedy sporné, na které straně se skrývá pravda, daný rozpor nás však příliš trápit nemusí. Se sériovou výrobou se prozatím nepočítá, podle profesora Markuse Liena je však uskutečnitelná, neboť produkční náklady nemají být vysoké. A to navzdory exotickým materiálům - zejména hliníku a karbonem zesílených plastů - které se zapříčinily o nízkou hmotnost dosahující bez baterií pouze 450 kg.
Nemalá pozornost pak byla věnována bezpečnosti, kde pomocí uhlíkových vláken došlo k zesílení deformačních zón. Mimo to pak veškeré prostranství vozu monitoruje kamerový systém, se kterým spolupracují autonomní/regenerativní brzdy. Počítat pak máme i s jistou formou autopilota, kdy lidem bez garáže zařídí dobití akumulátorů operátor. A to tak, že vůz na dálku „převeze“ k dobíjecí stanici.
Ve výsledku tak některé technologie téma elektromobility rozvíjejí, samotné parametry vozu ale vzbuzují při výši dané investice spíše rozpaky než nadšení. Při tak nízké hmotnosti, působivé aerodynamice (Cd 0,24) a nízkém valivém odporu daném pneumatikami o rozměru 115/70 R16 by totiž i při výkonu oněch 20 koní měl být onen dojezd alespoň takový, jaký udávají naši kolegové.
Elektromobil Visio.M nám do značné míry připomíná BMW i3, i když poněkud zkřížené s větším sourozencem X6
Zdroje: Technische Universität München, Autoweek.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry